کد خبر 124706
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶

معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به اجراي طرح معرفت افزايي اساتيد از سال گذشته گفت: انتظار مي‌رود بخش معرفتي اساتيد از امسال از سوي معاونين آموزشي دانشگاه‌ها به طور جدي پيگيري شود.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه در برنامه پنجم توسعه بايد ظرفيت 4 هزار نفري دانشجويان خارجي به 25 هزار نفر افزايش يابد، گفت: بايد علاوه بر دانشجويان داخلي، براي جهان اسلام نيز نيرو تربيت كنيم.

حسين نادري منش در چهل و سومين نشست معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي كشور كه در دانشگاه بوعلي سينا در حال برگزاري است، با بيان اينكه ايجاد صندلي‌هاي مفيد در مقاطع بالا براي جوانان مستعد جهان اسلام بايد شكل گيرد، افزود: اين كار از امسال آغاز شده كه اميدواريم طي سالهاي بعد به صورت جدي پيگيري شود.

جذب بيش از 10 هزار دانشجوي دكتري در سال جاري

وي با اشاره به هزاره سوم به عنوان هزاره دانش بنيان و تربيت نيروي انساني، گفت: اميدواريم امسال بيش از 10 هزار دانشجوي دكتري جذب كنيم.

وي با اشاره به اين تعداد دانشجوي دكتري اظهار كرد: 10 هزار دانشجوي دكتري يعني لشگري كه هرچه مسئله و مشكل باشد را حل مي‌كند ولي بايد از روي حساب و كتاب و نظم مشكلات به دانشگاه‌ها ارائه گردد.

وي ادامه داد: ما ادعا مي‌كنيم كه هرچه نياز و مشكل ملي باشد در آموزش عالي قابل حل است و اگر بتوانيم از اين توان به صورت جهت دار و به نفع نظام جمهوري اسلامي ايران استفاده كنيم، اتفاق عجيب‌تري رخ خواهد داد.

وي با اشاره به افزايش شيب توليدات علمي در طي سالهاي اخير گفت: در بحث نانوتكنولوژي در سال 2011 سه هزار مقاله توليد شد كه توانستيم از نظر توليدات مقالات از كشور روسيه جلو بيفتيم اين در حالي است كه روسيه پس از امريكا بيشترين هزينه را در بخش نانوتكنولوژي داشته است.

وي با اشاره به توليد 900 مقاله از ابتداي سال 2012 تا كنون، گفت: با توجه به اين تعداد مقاله، ايران توانسته است رتبه دهم را كسب كند كه اين مساله نشان دهنده شيب تندتر افزايش توليدات علمي است.

نادري منش با بيان اينكه تحصيلات تكميلي امروز يك الزام هدفمند است، اظهار كرد: استان همدان با توجه به سبقه مهم علمي خود در صده‌ي اخير از نظر علمي عقب افتاد اما خوشبختانه در حال حاضر رشد دارد.

برنامه وزارت علوم براي بازگشت جمعيت دانشجويي از مركز به اقصي نقاط كشور

وي با اشاره به بازگشت جمعيت دانشجويي از مركز به اقصي نقاط كشور، به عنوان يكي از مهمترين برنامه‌هاي دانشگاه‌ها و وزارت علوم، گفت: بايد اقدامات صورت گيرد كه ارزش افزوده و شانس دانشگاه‌هاي ديگر كمتر از ساير دانشگاه‌ها نباشد.

وي با بيان اينكه براي جلوگيري از مهاجرت نخبگان نيز بايد اين امكان فراهم شود كه هر فرد در محل سكونت خود تحصيل كند، افزود: با اين رشد دانشگاه‌ها بايد انتظار عجيبي از آموزش عالي داشت كه اين وظيفه اصلي معاونين آموزشي دانشگاه‌هاست.

وي با بيان اينكه بايد براي آموزش خوب در دانشگاه‌ها ، اساتيد به روز، همگرا و دغدغه مند داشته باشيم، افزود: در حال حاضر نيز اين اساتيد در دانشگاه‌هاي كشور مشغول به فعاليت هستند اما براي تاكيد لازم است كه آموزش و به روز رساني معرفتي اساتيد جدي گرفته شود.

اجراي طرح معرفت افزايي اساتيد

معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به اجراي طرح معرفت افزايي اساتيد از سال گذشته گفت: انتظار مي‌رود بخش معرفتي اساتيد از امسال از سوي معاونين آموزشي دانشگاه‌ها به طور جدي پيگيري شود.

وي با اشاره به شركت 10 هزار استاد در سال گذشته در طرح معرفت افزايي اساتيد گفت: جذب اساتيد قوي، معتقد و توانمند از اصول جدي است كه بايد در فرايند جديد جذب هيات علمي به صورت جدي پيگيري شود.

وي تصريح كرد:‌در فرايند تحصيل دانشجو از ابتداي تحصيل تا خروج وي از دانشگاه، بايد دانشجو به بخشي از اهداف ما رسيده باشد كه مهمترين هدف اين است كه به هويت ايراني اسلامي خود افتخار كند.

نادري منش با بيان اينكه با دادن پول و خانه بيشتر نمي‌توانيم براي دانشجو هزينه كنيم، افزود: آنچه كه دانشجو را در داخل كشور نگه مي‌دارد، اعتقاد به كار كردن براي اين خاك و مملكت است.

معاون وزير علوم در خاتمه با اشاره به تحول در دروس علوم انساني به عنوان يكي از مهمترين برنامه‌هاي وزارت علوم، اظهار كرد: اين بحث جدي گرفته شود چرا كه مرجعيت بايد به تفكر اسلامي باز گردد.