کد خبر 125092
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶

آيت‌الله جوادی آملی با ابراز تاسف از اين كه كتاب ارزشمند نهج البلاغه مانند قرآن كريم در جامعه مهجور مانده است، افزود: اگر انسان كلام حق را بدون خوف جهنم و شوق بهشت بپذيرد و عمل كند محبوب حق می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، آيت‌الله عبدالله جوادی آملی در مراسم تجليل از آيت الله ميرزا عبدالكريم حق‌شناس كه در سالن اجتماعات مدرسه علميه دارالشفاء قم برگزار شد، گفت: آيت‌الله حق‌شناس هم در خدمت كتاب مبين و هم در خدمت كتاب مكنون بود و تنها كسانی می‌توانند در خدمت قرآن باشند كه طاهر باشند.

وی تاكيد كرد: آيت‌الله حق‌شناس چون روح پاكی داشت توانست در خدمت قرآن كريم قرار گيرد.

اين مفسر قرآن كريم با بيان اين كه نشانه ارتباط و خدمت به قرآن تجافی از دار غرور و دنياست، تصريح كرد: سيره و صورت آيت‌الله حق شناس تجافی از دار غرور و شرح صدر بود.

جوادی آملی يادآوری كرد: شرط حركت به سوی خداوند و مجری فيض الهی شدن تجافی و دوری از دنياست.

وی با اشاره به اين كه كلام الهی برای اين است كه مستمع متكلم را ببيند و به مقام شهود برسد عنوان كرد: آيت‌الله حق‌شناس كلام الهی را می فهميد، می‌ديد و در اين رابطه تجافی و تجلی داشت.

اين مفسر قرآن كريم در ادامه افزود: كسی كه می‌خواهد متكلم كلام الهی را ببيند بايد پرواز كند، شرط پرواز بال و پر است و حوزه‌های علميه و دين و مساجد محل خريد بال و پر هستند و عالمان دين كسانی هستند كه اين پر را می‌فروشند.

جوادی آملی بيان كرد: طالبان علم الهی بايد بال و پر پيدا كنند تا بتوانند پرواز كنند و به شهود برسند و در غير اين صورت عمرشان تلف شده است.

وی با بيان اين كه انسان بايد از دنيا پرواز كند ادامه داد: با توجه به آياتی از سوره فاطر، فرشتگان فراشان كسانی هستند كه از دار غرور و طبيعت پرواز می‌كنند و فرشته خو می‌شوند و در راه علم گام بر می‌دارند.

وی ادامه داد: بنا بر حديثی از امام جواد(ع) هركس كلامی را می‌شنود كه آن را بپذيرد گوينده را عبادت می‌كند، اگر گوينده حق بگويد شنونده خداوند را عبادت می كند و اگر گوينده باطل بگويد شنوده شيطان را عبادت می كند.

جوادی آملی با اشاره به اين كه دل كعبه و كليد آن در اختيار صاحب دل است، عنوان كرد: اگر شيطان احرام بست تا به طواف كعبه دل برود، مردان الهی طردش می كنند و انسان های غافل به آن اجازه می دهند تا وارد شود.

استاد برجسته حوزه علميه ادامه داد: شيطان با ورود به دل انسان در آنجا آشيانه می‌سازد، تخم می‌گذارد و آن‌ها رشد می كنند و همه وجود انسان را فرا می‌گيرند تا جايی كه چشم و زبان و رفتار انسان شيطانی شود.

وی تاكيد كرد: اين كه انسان صالح، طیّب،مومن و مشروح الصدر به جايی می‌رسد كه لسان و چشم و گوش خدا می‌شود و انسان غافل لسان شيطان افسانه نيست و تفسير كلام قرآن و اهل بيت(ع) است.

جوادی آملی ابراز داشت: انسان برای مواظبت و مراقب بايد يك معلم درونی و واعظ نفس داشته باشد يا خودش آن واعظ درونی بسازد، همچنين بايد حرف حق را از ديگران بپذيرد و عمل كند.

وی يادآوری كرد: كسی كه صدای نامحرم در او تاثير دارد، يا به دنبال حرف بيگانگان و ستون پنجم آن‌ها است و حرف‌های باطل آن‌ها را پذيرفته و باز گو می‌كند مريض ملی و سياسی و .. است و بايد طبيب آن را معالجه كند و كسی كه اين امراض را معالجه كند طبيب واقعی است وگرنه طبيب كسی نيست كه درد مشترك حيوان و انسان را معالجه كند.

مفسر قرآن كريم بيان داشت: بايد خداوند را شناخت و اگر كسی به درون خود سر بزند خدا را خواهد شناخت. ما همواره به دنبال سير آفاقی هستيم و در طبيعت به دنبال خداوند می‌گرديم، در صورتی كه اگر كسی سير انفسی داشته باشد و به درون خويش سر بزند خداوند را خواهد شناخت.

جوادی آملی با بيان اين مطلب كه انسان به همين سادگی و صرفا به خاطر روح مجرد احسن مخلوقات نيست گفت: انسان مدينه فاضله است و خداوند متعال هرچه كه در يك كشور عقل و عدل بايد وجود داشته باشد را در درون انسان قرار داده است.



وی تصريح كرد: قانون، علم و فرهنگ سه خصوصيتی است كه خداوند در وجود انسان قرار داده است كه قوانين عقلانی قوه مجريه مدينه فاضله درون انسان و نفس لوامه داور و قاضی اين شهر است.

وی درپايان يادآور شد: افرادی مانند آيت‌الله حق‌شناس با تجافی و شرح صدر اين مدينه فاضله را در خود متجلی كرده و طی 80 سال عمر خود نه بيراهه رفت و نه راه بر كسی بست و اين توفيق خدايی را طلب می‌كند.