به گزارش مشرق، کمبود جای پارک و پارکینگ از معضلات همیشگی تهران است سالانه تعداد زیادی خودرو به مجموعه خودروهای تهران افزوده میشود و روز به روز به مشکل کمبودجای پارک دامن زده شده است. کمبود جای پارک و پارکینگ مستقیم و غیر مستقیم بر نظم ترافیکی تاثیر گذار است و همین پارکهای آشفته موجب افزایش ترافیک خواهد شد و افزایش ترافیک هم تشدید آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی و روانشناختی را برای شهروندان به همراه دارد.
در دورههای مختلف مدیریت شهری برنامههایی به عنوان راهکار کاهش این معضل ارائه شده ولی آنطور که باید به نتیجه نرسیده است اما علیرضا زاکانی از زمانی که در شهرداری عهده دار مسوولیت به عنوان شهردار پایتخت شد، تأکید کرد در تهران نیازمند نهضت پارکینگسازی هستیم.
موضوع پارکینگ و جای پارک یکی از مسائل مهم شهری/راهکارهایی برای ساخت و سرمایهگذاری در حوزه پارکینگ
درباره این موضوع به سراغ سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران رفتیم. وی در این باره گفت: موضوع پارکینگ و جای پارک یکی از مسائل مهم شهری در پایتخت محسوب میشود که ما در کمیسیون عمران و حمل و نقل به این مسئله به عنوان یکی از اولویتها نگاه میکنیم.
وی بیان داشت: راهکارهای ساخت و سرمایهگذاری در حوزه پارکینگ باید در تهران فراهم شود. بسیاری از بناها کسری پارکینگ دارد و علاوه بر کسری موجود ممکن است بنا به شرایط باز هم تعداد بیشتری از بناها با مسئله کسری پارکینگ مواجه شوند.
مدل و طرحی نوین برای رفع مشکل جای پارک و پارکینگ
وی افزود: در حال طراحی مدلی در شورای شهر هستیم که سیستم و روشهای سرمایهگذاری و مشارکت از سوی بخش خصوصی در حوزه پارکینگ ایجاد شود و در زمینه ساخت پارکینگ طبقاتی ومکانیزه اقدامات گستردهای صورت گیرد. در این مدل هم سعی شده راهکارهایی برای کسری پارکینگ بناها و ساختمانها داشته باشیم و هم در زمینه جای پارک بهترین راهکارها ارائه شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: البته اقداماتی باید به صورت مشترک بین شورا و شهرداری مدنظر باشد و حوزه شهرسازی و حمل و نقل هم باید در احصاء لیست کمبودها به ما ارائه دهند و پس از آن نظام مشارکت برای موضوع نهضت پارکینگسازی تعریف شود.
ارائه گزارش و طرحی در صحن شورا تا سه هفته آینده
وی اعلام کرد: گزارشی را سه هفته دیگر در زمینه نهضت پارکینگسازی تکمیل و در شورا ارائه میکنیم که این گزارش به عنوان طرخ و اگر شهرداری هم تمایل داشته باشد و راهکارهایی بدهد، به صورت لایحه در صحن مطرح خواهد شدد.
خبری برای مالکان ساختمانهای بدون پارکینگ
وی درباره موضوع خرید و فروش پارکینگ در سطح شهر تهران برای املاکی که فاقد سند پارکینگ هستند، گفت: به هر حال برخی از پلاکها در تهران در زمان ساخت نمیتوانند در بنا پارکینگ داشته باشند و ما میخواهیم در مدل جدید و طرحی که قرار است ارائه شود روشهای جایگزین را مطرح سازیم.
هاشمی گفت: در مورد پاک حاشیهای نیز این مسئله در مدل جدید مدنظر است تا سرمایهگذاران با کارهای اقتصادی امکان فروش پارکینگ طبقاتی را برایشان فراهم کنیم و از طرفی برای شهروندان این امکان فراهم شود که جای پارک داشته باشند و به موضوع کمبود پارک حاشیهای یا پارکینگ پایان دهیم.
آمار کسری پارکینگ در تهران
عضو شورای شهر تهران گفت:در چند سال گذشته مطرح میشد که ۴۵۰ هزار کمبود جای پارک در تهران داریم ولی اخیراً در گزارشی دیدم که یک میلیون کمبود مطرح شده که به نظرم باید کار کارشناسی دقیقی در این زمینه انجام گیرد و آمار به صورت دقیق احصاء شود.
جای پارک به معنای تشویق برای تردد با خودرو؟
وی تصریح کرد: مردم باید برای جای پارک خودروهای خود در تهران با مشکل مواجهند و اینکه گفته میشود تهیه جای پارک به معنای تردد بیشتر خودروها و تشویق مردم به آمدن در خیابانها است، نگاه کارشناسی نیست. هر مالک و یا هر خودرو باید در مبدأ و مقصد، پارکینگ و یا جای پارک داشته باشد چرا که در غیر این صورت سرریز شدن تردد خودروها را در تهران و به عبارتی ترافیک بیشتر را شاهد خواهیم بود.
مدیریت پارکینگ کامل باید هوشمند باشد
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نرخ پارک حاشیهای در تهران گفت: هر ساله این موضوع در شورای شهر تعیین میشود و به نظر ما مدیریت پارکینگ نباید به صورت محلی بلکه باید به صورت هوشمند و جامع اجرایی شود که در مورد پارک حاشیهای مکانیزه هم اخیرا در کمیسیون عمران مباحثی داشتیم و انشاءالله در مدل جدید که قرار است در صحن شورا در زمینه تأمین پارکینگ ارائه شود، به این مسئله نیز جامع خواهیم پرداخت.
توسعه و ساخت پارکینگهای عمومی
وحید سرلک، معاون فنی و مهندسی سازمان حملونقل شهرداری تهران نیز در این زمینه بیان داشت: در شهر تهران کسری شدید پارکینگ داریم. با توجه به این موضوع نخستین گام در بحث توسعه و ساخت پارکینگهای عمومی، شناسایی مناطق و محلههایی بود که در آنها کمبود و مشکلات جدی در زمینه پارکینگهای عمومی داریم.
وی افزود:گام بعدی شناسایی زمینهایی است که به لحاظ ابعاد و موقعیت برای احداث پارکینگ مناسب هستند. قیمت زمین در شهر تهران بسیار بالا بوده و درصورتی که بخواهیم زمینی خریداری کنیم بخش زیادی از بودجه ما صرف این کار میشود. در نتیجه اولویت با زمینهای متعلق به شهرداری است و از طریق شهرداریهای مناطق درحال جمعآوری اطلاعات لازم در این رابطه هستیم که این کار تا شناسایی تمام زمینهای مناسب برای احداث پارکینگهای عمومی همچنان ادامه دارد.
اختصاص ۱۵ زمین متعلق به شهرداری برای ساخت پارکینگ/احداث پارکینگ زیرسطحی
معاون فنی و مهندسی سازمان حملونقل شهرداری تهران ادامه داد: تاکنون ۱۵ زمین متعلق به شهرداری برای ساخت پارکینگ مشخص شده است که ازجمله آنها میتوانم به زمینی در منطقه ۲۰ اشاره کنم که ازجمله مناطقی است که بحث کمبود پارکینگ در آنها جدی است. همچنین در نقاطی که لازم باشد با توجه به اقتضائات به جای پارکینگ سطحی، پارکینگهای زیرسطحی و مکانیزه احداث خواهد شد که ازجمله میتوانم به ساخت پارکینگ زیرسطحی در خیابان مدنی منطقه ۸ اشاره کنم.
سرلک گفت: در نقاطی که فضای کافی و مناسب وجود دارد، اولویت با احداث پارکینگهای بزرگ است، اما در نقاطی که محدودیت فضا داریم، سراغ پارکینگهای مکانیزه میرویم. در حال انجام کارهای لازم برای شروع احداث پارکینگ در ۱۵ نقطه شناساییشده هستیم و تا پایان سال ۱۴۰۰ تعدادی از این پارکینگها احداث شده و آماده بهرهبرداری میشود. مابقی نیز اوایل سال ۱۴۰۱ احداث خواهد شد.
وی بیان داشت: البته کار به همین ۱۵ نقطهای که تاکنون شناسایی شده ختم نمیشود و شناسایی زمینها و احداث پارکینگهای عمومی بیشتر همچنان ادامه خواهد داشت. پس از تکمیل فرایند شناسایی و احداث پارکینگهای عمومی در زمینهای متعلق به شهرداری، سراغ مرحله بعدی یعنی خرید زمین در نقاطی میرویم که نیاز به پارکینگ عمومی دارند و این برنامه تا زمانی که دیگر مشکل پارکینگ عمومی در شهر تهران وجود نداشته باشد، همچنان ادامه خواهد داشت.
استقبال شهرداری از بخش خصوصی
سرلک همچنین از آمادگی شهرداری برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در بحث احداث پارکینگ عمومی خبر میدهد: در بحث ساخت پارکینگهای عمومی از حضور و مشارکت بخش خصوصی استقبال میکنیم و کمیتههای مالی داریم که پیشنهادهای رسیده را دریافت و بررسی میکنند.
پرونده پارکینگ سازی روی میز مدیریت شهری جدید
حدود ۱۰۰ روز از فعالیت مدیریت شهری جدید میگذرد. برنامههای زیادی در این مدت مورد توجه شورای ششم و شهرداری تهران قرار گرفته که کاهش معضلات ترافیکی و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در صدر آن قرار گرفته است حالا باید دید طرحی که قرار است تا سه هفته دیگر در صحن شورا برای رفع معضل کسری پارکینگ و جای پارک ارائه شود چیست و چگونه تیم جدید شهری به رفع این مشکل و ترافیک ناشی از آن میپردازد.