تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» معتقد است که فیلمش در اکران مورد حمایت قرار نگرفته و صرفا به هیزمی برای گرم کردن تنور اکران تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تسهیل شرایط واکسیناسیون عمومی، بسیاری از اجتماعات و مکان‌های فرهنگی و هنری نیز توانستند بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرند و تا حد زیادی به شرایط عادی بازگردند. سالن‌های سینماها ازجمله این مکان‌ها بودند که پس از کاهش شیب ابتلای عمومی به کرونا، بازگشایی و پذیرای خیل مشتاقان و علاقه‌مندان به سینما شدند.

در پرتو گشایش پیش‌آمده و با توجه به ترافیک سنگین فیلم‌های به جا مانده در صف اکران به‌دلیل تعطیلی سینماها در دوران یکه‌تازی کرونا، مسئولین و سیاستگذاران سینمایی کشور نیز تصمیم گرفتند به روند اکران فیلم‌های متقاضی اکران شتاب دهند تا از این طریق، انبوه فیلم‌های جامانده از اکران بتوانند رنگ پرده نقره‌ای را به خود ببینند. این سیاست در کنار وجوه مثبت خود، معایبی هم به همراه داشت که ازقضا گریبان برخی از فیلم‌ها را گرفت. یکی از این فیلم‌ها، «رمانتیسم عماد و طوبا» است. فیلمی که کارگردانی آن را کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی‌اش را مهدی صباغ‌زاده برعهده داشته‌اند.

کاوه صباغ‌زاده کارگردان «رمانتیسم عماد و طوبا» چندی پیش با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نارضایتی‌اش را از مدیریت اکران و شرایط دشواری که فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» در اکران با آن مواجه شده است، اعلام کرد و نوشت که در شرایط فعلی دیگر حاضر نیست که اکران فیلمش حتی یک سانس هم ادامه پیدا کند.

برای بررسی این مسئله و واکاوی ابعاد دیگر آن به سراغ مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» رفتیم و شرح کامل ماجرا از زبان او جویا شدیم.

فیلمی در راستای تحکیم نهاد خانواده ساختیم

صباغ‌زاده ضمن تأکید بر ماهیت فرهنگی و محتوای سالم فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»  گفت: «رمانتیسم عماد و طوبا» فیلمی سالم، خوش‌ساخت و خوش رنگ و لعاب و دارای استحکام به شمار می‌آید که در راستای تحکیم نهاد خانواده ساخته شده است. با این‌وجود، کاوه به‌عنوان کارگردان اثر از برخوردی که در اکران با فیلم صورت گرفت، ناراحت است. باوجود اینکه این فیلم مورد توجه مسئولین بنیاد سینمایی فارابی و سایر مسئولین فرهنگی کشور قرار گرفت، اما در اکران آنگونه که باید مورد حمایت واقع نشد.

شورای صنفی نمایش بدون اطلاع قبلی تصمیم به اکران «گشت ۳» گرفت

وی افزود: ما به شورای صنفی نمایش اعلام کرده بودیم که اکران فیلم‌مان دو، سه هفته پس از اکران فیلم سینمایی «قهرمان» آغاز شود. زمانی هم که برای اکران فیلم تعیین کردیم، سوم آذر ماه جاری بود و شورای صنفی نمایش نیز با موافقت خود را با تاریخ پیشنهادی ما اعلام کرد. اما متاسفانه اعضای شورای صنفی نمایش و دوستانی که در پشت پرده حضور داشتند، بدون اطلاع قبلی و به‌شکلی ناگهانی فیلم «گشت ۳» که اثری کمدی و ساخته یکی از دوستان من است را یک هفته قبل از آغاز اکران فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» اکران کردند.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: پس از اینکه ما متوجه این اتفاق شدیم، از شورای صنفی نمایش درخواست کردیم که فیلم‌مان را از نوبت اکران خارج کنند اما این شورا با درخواست ما موافقت نکرد و اگر می‌خواستیم فیلم را از نوبت اکران خارج کنیم، اکران فیلم‌مان به سال آینده موکول می‌شد. این درحالی است که ما تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اکران فیلم‌ در تاریخ از پیش مقرر شده را اتخاذ کرده بودیم و در این راستا تمامی قراردادها منعقد و هزینه‌های لازم انجام شده بود.

صباغ‌زاده بیان کرد: ما به‌عنوان بخش خصوصی توان انجام تبلیغات گران امروزی آن هم به‌شکلی گسترده را نداریم. متاسفانه تلویزیون هم نه‌تنها به ما کمک نکرد، بلکه زیان هم رساند. من سه هفته به صدا و سیما رفت و آمد کردم و در طول این مدت آقایان فیلم ما را دیدند و از آن خوششان آمد. در ادامه درخواست کردند که نسخه‌ای از فیلم را هم برای رئیس سازمان ارسال کنیم تا پس از موافقت ایشان، فیلم امکان تبلیغ تلویزیونی پیدا کند. در نهایت سه تیزر به مبلغ ۵ میلیارد تومان به ما دادند که شامل دو زیرنویس ۱۵ ثانیه‌ای و یک تیزر ۲۷ ثانیه‌ای بود. ما شرایط را پذیرفتیم و ساعت پخش تیزرها را هم تعیین کردیم. ما پیشنهاد دادیم که یکی از تیزرها در زمان پخش برنامه «خندوانه» پخش شود.

یکی از تیزرها هنگام پخش بازی فوتبال پرسپولیس و استقلال پخش شود و یک زیرنویس هم در شبکه خبر پیش از پخش اخبار شبانگاهی پخش شود. در نهایت از میان این سه تبلیغ تنها یکی از زیرنویس‌ها حین پخش برنامه «خندوانه» انجام شد و دوتای دیگر پخش نشد و دوستان صدا و سیما نسبت به قولی که به ما داده بودند، متعهد نماندند و حمایت لازم را از فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به عمل نیاوردند.

حتی یک بیلبورد شهری هم به ما ندادند

وی ضمن انتقاد از عدم همکاری سازمان زیباسازی برای انجام تبلیغات شهری عنوان کرد: بنیاد سینمایی فارابی با ارسال نامه‌ای از سازمان زیباسازی شهرداری تهران درخواست کرد که فیلم از امکانات لازم برای تبلیغات محیطی رایگان در سطح شهر برخوردار شود. یک هفته پس از ارسال نامه، برای پیگیری به سازمان زیباسازی مراجعه کردیم. دوستان ابتدا به ما گفتند که نامه‌ای به دست ما نرسیده است. پس از جست‌وجوی مجدد گفتند که بله! نامه شما به دست ما رسیده است. بعد از ارائه پوستر فیلم و انجام کلیه امور اداری مربوطه، به ما گفتند که فیلم‌تان تجاری است و باید برای تبلیغ آن به بخش آگهی‌های تجاری سازمان زیباسازی بروید و بابت تبلیغ فیلم پول پرداخت کنید. نمی‌دانم آقایان اصلا «رمانتیسم عماد و طوبا»  را دیده‌اند؟ سینما را می‌شناسند؟ فیلم ما یک اثر فرهنگی است نه تجاری. چطور تفاوت یک فیلم فرهنگی با فیلمی تجاری نزد این دوستان مشخص نشده است؟ در نهایت هیچ امکانی برای تبلیغات شهری به ما ارائه نشد. حتی دریغ از یک بیلبورد!

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم همراهی و حمایت سینماداران از «رمانتیسم عماد و طوبا» اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه سینماداران ما هم تنها به فکر سود و منفعت خودشان هستند. این دوستان به فیلم‌های پرفروش دست‌کم ۱۰ سانس اختصاص می‌دهند اما به فیلمی مثل «رمانتیسم عماد و طوبا» به زور یک سانس اختصاص می‌دهند. طبق قانون کلیه سینماها موظف‌اند که به هر فیلم سه سانس کامل یا چرخشی اختصاص دهند اما این اتفاق درباره فیلم ما رخ نداد و کلیه سانس‌های خوب به فیلم دیگری تخصیص پیدا کرد. فیلم ما فیلم ارزشمندی است که دغدغه تحکیم بنیان خانواده را دارد اما قدر و شأن آن دانسته و شناخته نشد. ما به‌عنوان بخش خصوصی برای فعالیت در سینما با مصائب و مشکلات متعددی مواجه هستیم.

«رمانتیسم عماد و طوبا» در آتش اکران سوخت

صباغ‌زاده گفت: با توجه به شرایط خاص و رکود سهمگینی که همه ارکان جامعه ما طی دو سال اخیر به‌واسطه فراگیری ویروس کرونا با آن روبه‌رو شدند، طبیعی است که اکنون مسئولین و دست‌اندرکاران فرهنگی کشور نیز به فکر گرم کردن تنور سینما باشند. بله ما هم موافق گرم شدن تنور سینما هستیم اما آیا این اتفاق باید به قیمت سوختن فیلم ما رقم بخورد؟ قرار نیست که فیلم‌هایی مثل «رمانتیسم عماد و طوبا» یا «منصور» هیزم این تنور شوند. متاسفانه این فیلم‌سوزی اتفاق افتاد و فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» در این آتش گرگرفته سوخت و نابود شد.

وی اضافه کرد: کاوه فیلمساز جوانی است که ایده‌های خوبی در سر دارد و از سلامت فکری برخوردار است. او هیچ‌گاه در فیلم‌هایش به‌دنبال نشان دادن تلخی‌ها و سیاهی‌های جامعه و زندگی مردم نبوده است. چنین جوانانی باید برای ادامه دادن راهی که آغاز کرده‌اند، تشویق شوند نه اینکه مخاطب چنین برخوردها و رفتارهایی قرار بگیرند.

با فیلم ما جوانمردانه رفتار نشد

این تهیه‌کننده سینما عنوان کرد: دوستان شورای صنفی نمایش می‌توانستند کمی صبر کنند و دست‌کم دو هفته به فیلم ما فرصت اکران بدهند و پس از گذشت دو هفته فیلم «گشت ۳» را اکران کنند اما این کار را نکردند. به هر ترتیب فیلمی مثل «گشت ۳» در هر مقطعی که اکران می‌شد به فروش خوبی دست می‌یافت اما شرایط فیلم ما اینچنین نبود و باید در اکران مورد حمایت قرار می‌گرفت اما حمایت رخ نداد و چنین رفتار ناعادلانه و ناجوانمردانه‌ای با فیلم صورت گرفت.

می‌توانستیم از بدبختی‌های مردم فیلم بسازیم اما این کار را نکردیم

وی تصریح کرد: برخی از همکاران من فیلم‌های تلخی را از جنوب شهر و بدبختی‌های مردم می‌سازند و فیلمشان در خارج از کشور جایزه می‌گیرد و در داخل هم کلی هم تحویلشان می‌گیرند. کاوه هم بلد است دوربینش را به جنوب شهر ببرد، سیاه‌نمایی کند و چنین فیلم‌هایی بسازد اما تا به حال این کار را نکرده است. آیا ما هم باید چنین مسیری را در پیش بگیریم؟ شرایط پیش‌آمده کنونی باعث سرخوردگی و ناامیدی فیلمسازان جوانی مثل کاوه می‌شود. او به‌قدری ناراحت بود که از من خواست فیلم را از سینما پایین بکشم اما من این کار را نکردم. حالا هم از مسئولین فرهنگی کشور ناراحت و گله‌مندم و دلشکسته شده‌ام. اگر فیلم کاوه فیلم بدی بود، مطمئن باشید که من هرگز از آن دفاع نمی‌کردم و خودم هم درباره فیلم نقد منفی می‌نوشتم. اما فیلم، فیلم ارزشمندی است که حقش ادا نشد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: درخواست من از مردم و کلیه سینمادوستان این است که فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» را در سینما تماشا کنند. این فیلم، فیلمی فرهنگی و سالم است که دست‌کم نیمی از سرمایه آن توسط بخش خصوصی تأمین شده و از حیث محتوا نیز پایبندی به زندگی و خانواده را ترویج می‌کند.

منبع: تسنیم