کد خبر 134880
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۴

مرکز پژوهش‌های مجلس استاندارد سوخت یورو 4 و تاثیر آن درکاهش آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: بر اساس مطالعات انجام شده، آلایندگی های خروجی از خودروها به دلیل مدیریت ناصحیح، مهمترین عامل آلودگی هوای کلان شهرهاست و سهم خودروها در انتشار آلاینده ها در حدود 70 درصد است.

با توجه به مشکلات روزافزودن آلودگی هوا و عواقب زیست محیطی آن به دلیل عدم رعایت استانداردها در ساخت خودروها و سوخت مصرفی آنها، به کارگیری و استفاده از استانداردهای نوین دنیا، برای جایگزینی با استانداردهای قدیمی به کار گرفته شده، در صدر اولویت برنامه های دولت ها از جمله کشور ما قرار دارد.
این گزارش می افزاید: ایران در سال 1384 در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز ساخت داخل و وارداتی و موتورسیکلت ها را تعیین کرده است.
 
بر این اساس، استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در سال های 1389 و 1390 یورو 2 بوده است. اما طی سال های 1391 ، 1392 و 1393 این خودروها باید استاندارد یورو 4 را کسب کنند.
 
بنابراین با اتخاذ تدابیر و راهکارهای مبتنی بر اصول کارشناسی، برنامه مدون توزیع و عرضه سوخت و نیز رعایت استانداردهای آلایندگی، تهیه و به طور قطع از ابتدای سال 1391 با نظارت مستمر سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی خواهد شد.
 
بر اساس گزارش فوق، این استانداردها مجموعه ای متشکل از 3 بخش زیر را شامل می شود:
 
 - حدود مجاز آلایندگی بر اساس کیفیت و نوع خودرو
 
 - جزئیات آزمایش های مورد نیاز برای اندازه گیری مقادیر آلودگی در نقاط مختلف عملکردی،
 
 - اقدامات قانونی لازم برای اعمال و رهگیری تطابق با استاندارد.
 
 در این پژوهش سعی بر آن است که به سوالات ذیل پاسخ مناسب داده شود:
 
 1. مقایسه استانداردهای یورو 2 و یورو 4،
 
 2. موضوع همخوانی استاندارد یورو 4 با خودروهای کنونی،
 
 3. زیرساخت های لازم برای اجرای استاندارد یورو 4،
 
 4. بیان مزایا و معایب استفاده از استاندارد یورو 4.
 
در ادامه این گزارش آمده است: نتایج بررسی ها نشان می دهند فاصله استاندارد یورو 4 و یورو 2 حدود 1.2 گرم بر کیلومتر در انتشار گازهای آلاینده است. ضمن این که حد مجاز آلایندگی استاندارد یورو 2 به میزان 2.7 گرم بر کیلومتر و در استاندارد یورو 4 به میزان 1.5 گرم بر کیلومتر است.
 
در خصوص موضوع همخوانی استاندارد 4 EU با خودروهای کنونی آنچه اهمیت دارد، آماده سازی زیرساخت های لازم به منظور اجرای استاندارد مزبور در تمامی خودروهای تولیدی از ابتدای سال 1391 است. لذا رعایت استاندارد 4 EU برای تمامی خودروهای تولیدی از ابتدای سال 1391 الزامی است و قطعا بر اساس جدول زمانی تهیه و ابلاغ شده به شرکت های خودرو ساز به تدریج (طی کمتر از 6 ماه ) تمامی خودروها منطبق با استاندارد آلایندگی 4 EU تولید و عرضه خواهند شد.
 
این گزارش در پایان می افزاید: مهمترین چالش پیش رو در این زمینه، تامین و عرضه سوخت منطبق با استاندارد یورو4 برای خودروهای بنزینی و دیزلی است که این مهم تاکنون میسر نشده است.
 
زیرساختهای لازم به منظور اجرا و رعایت استانداردها و ضوابط زیست محیطی در دو بخش قابل بحث است؛ نخست ارتقای سطح فناوری خودروها و ایجاد تغییرات در ساختن خودرو و قوای محرکه و استفاده از سیستم های کنترلی آلاینده های خروجی و دیگر تامین سوخت متناسب با سطح استاندارد خواهد بود. در هر دو زمینه اقدامات و فعالیت های صورت گرفته نشان از بسترسازی و ایجاد زیرساخت های لازم به منظور اجرای استاندارد مزبور دارند.