شبکه اجتماعی اینستاگرام یکی از پلتفرمهای پر مخاطبی است که کاربران ایرانی تعامل زیادی با آن برقرار میکنند. در نتیجه تجزیه و تحلیل نتایج فعالیت در اینستاگرام برای مدیران شبکه های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. آنالیز پیج اینستاگرام و در حقیقت مدیریت اینستاگرام به افراد فعال در این حوزه کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف خود در این پلتفرم شناسایی کنند و برای بهبود آن استراتژی جدیدی را مبنی بر میزان تعامل و فیدبکی که از مخاطبان دریافت میکنند، طراحی کنند.
اما اگر میپرسید که آنالیز پیج اینستاگرام چه مزیتی دارد؟ و چه طور میتواند به رشد یک پیج در اینستاگرام کمک کند باید گفت شما میتوانید از نتایج تجزیه و تحلیل برای مقایسه خود با رقبا استفاده کنید و با استفاده از آنالیز هشتگ ها، زیرنویسها و تجزیه و تحلیل زمان انتشار دید روشنی از اینکه مسیر فعالیتهای خود را به کدام سمت هدایت کنید داشته باشید. در حقیقت این اطلاعات به شما کمک میکند پروفایل خود را بهبود بخشید، و فالوور و مخاطبین جدیدی را جذب کنید.
آنالیزگر پروفایل اینستاگرام نیز یک ابزار هوش مصنوعی است که تجزیه و تحلیل کامل پروفایل اینستاگرام را انجام میدهد در همین راستا شما برای دسترسی به یک تجزیه و تحلیل دقیقتر و جزئیتر نیاز به یک ابزار و دستیار هوشمند مدیریت شبکه های اجتماعی دارید. اما باید با نگاهی متفاوتتر و با ذهنی تحلیلگر این اعداد و ارقام را تحلیل و تفسیر کنیم.
علاوه بر این باید بتوانید برای تمام این ارقام در هر دو حالت مثبت یا منفی دلایل قانع کننده پیدا کنید تا در نهایت بتوانید از آن برای پیش بینی آینده محتوای خود استفاده کنید و مسیر بهتری را برای پیشرفت پیش رو داشته باشید.
اما تجزیه و تحلیل و ارزیابی نتایج در رسانههای آنلاین همچون اینستاگرام یک مزیت برجسته نسبت به بازاریابی سنتی و رسانههای آفلاین محسوب میشود، چرا که در رسانههای آفلاین امکان تجزیه و تحلیل و بررسی دقیق از اینکه تا چه میزان مخاطبان با محتوای شما تعامل برقرار کردند وجود ندارد. قابلیت اندازه گیری کمک میکند تا قسمتی از مسیر خود را پیش بینی کنیم.
پس باید بررسی کنیم که در آنالیز اینستاگرام چه پارامترهایی وجود دارد که میتواند به پیشرفت ما کمک کند و ما میتوانیم آنها را اندازه گیری کنیم: نکته اول در بررسی نتایج فعالیت در اینستاگرام این است که بدانیم محتوای ما به دست چه میزان از مخاطبان میرسد؟ نکته دوم اینکه چه میزان از این مخاطبان حاضرند دوباره به پیج ما سر بزنند؟ و اینکه از این تعداد از مخاطبان چند نفر ما پیج ما ارتباط و تعامل برقرار میکنند؟
پارامتر اول در این فضا ریچ نام دارد و به معنی تعداد افراد و اکانتهایی است که محتوای شما را دیدهاند (بازدید کننده)، پارامتر دوم ایمپرشن و به معنای تعداد دفعاتی است که محتوا دیده شده است، بنابراین اگر یک اکانت ده مرتبه به محتوای شما سر بزند یک ریچ و ده تا ایمپرشن محاسبه میشود.
یکی دیگر از شاخص هایی که در این زمینه باید مورد بررسی قرار دهید آنالیز هشتگ اینستاگرام است که اگر اکانت بیزنسی دارید میتوانید از بخش insight اینستاگرام، عملکرد هشتگ خود را بررسی کنید اما با استفاده از ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب میتوانید محدوده زمانی بیشتری را برای آنالیز تعیین کنید و برترین هشتگ هایی که تا کنون استفاده کردید، به همراه پیشنهاد بهترین هشتگ مشاهده کنید.
پارامتر مهم بعدی میزان تعامل و اینگیج مخاطبان با محتوای شماست (واکنش و انجام عمل مخاطب) که شامل سیو کردن، لایک کردن،کامنت گذاشتن و یا ارسال محتوا برای سایر کاربران است. در واقع برای میزان تعامل مخاطب با محتوا یک نرخ وجود دارد که به آن engagement rate (نرخ درگیری مخاطب) گفته میشود.
اما اینستاگرام قسمت مجزایی به نام insights دارد که با ارائه اطلاعات عددی روی شاخصهای تاثیر گذار به افراد کمک میکند تا بینشی از پیشرفت و تاثیر محتوای خود داشته باشند. البته لازم به ذکر است این ویژگی بر روی اکانتهای بیزنسی business account فعال است.
بخش insights سه قسمت اصلی دارد. بخش اول مربوط به content است که اطلاعاتی را در خصوص اینکه در هفته گذشته چه تعداد استوری و پست منتشر کردید و نسبت به هفته پیشین چه میزان پیشرفته داشته را نمایش میدهد، همچنین در مورد هر کدام از قالبهای محتوایی به شکل پست و استوری مجموعهای از آمار و ارقام جداگانه را در اختیار کاربران قرار میدهد.
در بخش دوم activity اینستاگرام آماری را به ما میدهد که در هفته گذشته پیج اینستاگرام ما چه میزان ریچ و ایمپرشن داشته است و میتوانیم دلیل اینکه چرا برخی محتواها در برخی روزها ریچ و ایمپرشن بیشتری داشتند و بالعکس.
بخش سوم نیز تب audience یا مخاطبان است که در این قسمت رشد پیج ما را از نظر مخاطبان نشان میدهد و این شاخص را در یک بازه زمانی با هفته گذشته مقایسه میکند.
ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب
ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب، مجموعهای از ویژگیهای ارزشمند مورد نیاز هر مدیر شبکه های اجتماعی را در یک فضا و داشبورد در اختیار کاربران قرار میدهند. این ویژگیها شامل مدیریت و زمانبندی انتشار محتوا، تقویم مناسبتها، مدیریت دایرکت، مدیریت کامنتها، آنالیز شبکه های اجتماعی و مدیریت تیمی میباشد. ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب امکان مدیریت 13 شبکه اجتماعی را برای کاربران میسر کرده است.
تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی
ابزار نوین هاب مجموعهای از آنالیزهای تخصصی را در قالب نمودار در اختیار شما قرار میدهد و میتوانید آنالیزهای نموداری ارزشمندی را برای هر پروفایل به صورت آماری مشاهده کنید و حتی از آن در قالب یک فایل اکسل خروجی بگیرید.
تعامل را تجزیه و تحلیل کنید
شما با استفاده از ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی نوین هاب میتوانید میزان تعامل و میانگین مشارکت کاربران با پیج خود را بررسی کنید علاوه بر این آمارهای کلیدی را در رابطه با مجموع رشد فالوورها در یک بازه زمانی دلخواه به دست میآورید.
زمانبندی انتشار پست در شبکه های اجتماعی
همان طور که میدانید حضور به موقع و انتشار محتوا در فواصل زمانی منظم در شبکه های اجتماعی یکی از فاکتورهای بسیار مهم استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی محسوب میشود. به همین منظور شما میتوانید با استفاده از ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی پستهای خود را پیش از موعد طراحی و برنامه ریزی کنید تا در ساعت و روز تعیین شده به صورت خودکار منتشر شود. با استفاده از این قابلیت میتوانید به طرز چشمگیری در زمان خود صرفه جویی کنید و در زمانهایی که آنلاین هم نیستید نگران انتشار پستهای خود نباشید.
مدیریت دایرکت و کامنتها
اگر صاحب یک کسب و کار بزرگ هستید و روزانه تعداد زیادی کامنت و پیام دریافت میکنید قطعا مدیریت این حجم از تعامل از سوی مخاطبان کار دشواری است بنابراین شما نیاز به یک ابزار دارید تا بتوانید بدون محدودیت پیامها و دایرکتهای تمامی اکانتهای شبکه های اجتماعی خود را در یک فضا مشاهده کنید و به موقع به آنها پاسخ دهید. ابزار نوین هاب به شما این امکان را میدهد دایرکتها و کامنتها را از چندین اکانت شبکه اجتماعی به صورت یکجا دریافت کنید.
همچنین امکان دسته بندی کردن پیامها و دایرکتها را با استفاده از تگ دلخواه در اختیار شما قرار میدهد. علاوه بر این شما میتوانید برای قرعه کشی کامنت اینستاگرام نیز از نظرات مخاطبین در قالب یک فایل اکسل خروجی بگیرید.
** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است