به گزارش مشرق به نقل از خبرنامه دانشجويان، معاونت برنامهريزي دولت مسئول تهيه لايحه برنامه پنجم بوده که حاوي اين مطالب ضد عدالت است و اعتراض به مجلس شوراي اسلامي نيز به دليل تصويب اين طرحهاي ضد اسلامي صورت ميگيرد.
اين تجمع از مقابل دفتر مرکزي معاونت برنامهريزي دولت واقع در تهران، ميدان بهارستان، خ صفي عليشاه، آغاز سپس به مقابل مجلس شوراي اسلامي واقع در ميدان بهارستان منتقل ميگردد.
اين تجمع با حضور بسيج دانشجوييهاي دانشگاههاي تهران، دفتر تحکيم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجويي و اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل برگزار ميشود.
روز سهشنبه 11 آبان در مجلس ماده و تبصره اي مبني بر اينکه دانشگاههاي دولتي ميتوانند شعبي خودگردان در داخل و خارج کشور تاسيس کنند و در آنها از داوطلبان شهريه بگيرند تصويب شد که خشم دانشجويان را برانگيخت.
گفتني است بسيج دانشجويي 8 دانشگاه تهران، جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و جنبش عدالت خواه دانشجويي در اعتراض به مصوبه پذيرش دانشجوي پولي در دانشگاههاي دولتي بدون آزمون که روز سهشنبه بهعنوان بندهاي "ه" و "ي" ماده 24 برنامه پنجم توسعه به تأييد نمايندگان رسيد، بيانيه صادر کرده و از اقدام عملي براي لغو "دانشجوي پولي" خبر دادند.
در اين بيانيه با يادآوري ماجراي پذيرش دانشجويان پولي در دوره هاي مشترک با دانشگاههاي خارجي با مبالغي چند ده ميليوني (از بيست و پنج ميليون تا ?? ميليون تومان در دانشگاههاي معتبر کشور) در سالهاي ?? و ?? که در دولت نهم اين روند متوقف شد، به مصوبه جديد انتقاد شده است.
در زير بخش هايي از بيانيه بسيج دانشجويي 8 دانشگاه تهران آورده شده است:
* "خدا نياورد آن روزي را که سياست ما و سياست مسئولان کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومان و روآوردن به حمايت از سرمايهدارها گردد و اغنيا و ثروتمندان از اعتبار و عنايت بيشتري برخوردار بشوند. معاذالله که اين با سيره و روش انبيا و اميرالمومنين و ائمهمعصومين- عليهم السلام - سازگار نيست. " (امام خميني - 6/5/1366)
* ناباورانه مطلع شديم که در ادامه تصويب لايحه برنامه پنجم توسعه، بند "ي " از ماده 24 تصويب شد. به راستي که اين بند با صدور مجوز جذب دانشجوي پولي در دانشگاههاي دولتي لکه ننگي بر دامان همه دلدادگان انقلاب و عدالتخواهان است.
* پس از اين همه تاکيدات رهبر انقلاب بر لزوم توليد ثروت از راه علم، ديگر با کدامين توجيه ميخواهيد حلقهاي بسته ايجاد کنيد ميان ثروت و علم؟!
* آيا تجربه اين طرح کافي نبود براي پرهيز از اين اقدام؟! در گذشته نيز دانشگاههاي صنعتي شريف، تهران و صنعتي اميرکبير از طريق برگزاري دورههاي مشترک با دانشگاههاي خارج از کشور مشابه اين طرح را اجرا کردهاند، که عواقبش بر همه معلوم شد. آنچه که بر سر فرهنگ دانشگاهها آمد بر تمام کساني که آن دوران در دانشگاه بودند معلوم است.
* آيا با اين مدرک فروشي که به راه انداختهايد، اعتبار مدارک را نيز به فروش نگذاشتهايد؟ آيا نميتوان اين موضوع را "استثمار تلاش دانشجويان کوشا " به نفع مرفهين و پولدارها ناميد؟ چرا که آنها با تلاششان براي دانشگاه اعتبار کسب ميکنند و عدهاي اين اعتبار را با پولشان ميخرند.
* بدانيد که دانشجويان انقلابي اين بند لايحه پنجم و چندين بند ديگر آن را که پس از تصويب دولت و مجلس منتظر نظر شوراي نگهبان است نخواهند پذيرفت. ما بيشتر دوست داريم تا خود دولتمردان و نمايندگان مجلس به خود آمده و اشتباهي را که کردهاند، جبران کنند. هرچند که اگر اينگونه نشود به هر وسيله مشروعي متوسل خواهيم شد تا جلوي اجرا شدن اين بيعدالتي را بگيريم.
* بدانند که جنبش دانشجويان مسلمان ساکت نميماند و براي دفاع از حقوق مستضعفين همان صاحبان واقعي انقلاب و ولي نعمتان همه ما به صحنه آمده و تا آخرين نفس مبارزه خواهند کرد.
در زير بخش هايي از بيانيه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران آورده شده است:
* گفتهاند و نوشتهاند که سهشنبه 11 آبان 89 مجلس هشتم در بررسي برنامه پنجم توسعه، مادهاي و تبصرهاي را تصويب کرده است مبني براين که دانشگاههاي دولتي ميتوانند شعبي خودگردان در داخل و خارج کشور تاسيس کنند و در آنها از داوطلبان شهريه بگيرند. ضمنا پذيرش دانشجو در اين دانشگاهها بدون آزمون سراسري است. خلاصه دانشگاه دولتي تاسيس ميشود و هر که پول داشت، دانشجوي دانشگاه دولتي. خب، دولتي است و يعني مال خودتان است و با مال خودتان وارد ميشويد.
* آيا بهتر نيست به جاي دلسوزي براي گسترش آموزش عالي، دلتان براي دانشآموختگان بيکار بسوزد؟ آيا فکر نميکنيد ورود بدون سنجش از بازده و ميانگين علمي دانشگاههاي معتبر ميکاهد؟ آيا فکر ميکنيد گسترش علم يعني افزايش دانشجو؟ آيا فکر نميکنيد مهمتر از افزايش دانشجو و دانشگاه، ارتقاي کيفيت دانشگاهها و همچنين اسلامي کردن دانشگاههاست؟ آيا واقعا دولت، وزارت علوم و دانشگاههاي دولتي از کمبود بودجه دچار مشکلات اساسي هستند؟ آيا دانشگاههاي بزرگ دولتي که طبيعتا اصليترين گزينههاي ماده مصوبهاند، واقعا از بودجههاي ميلياردي خود استفاده صحيح و به جا ميکنند؟
* آيا فکر نميکنيد شکاف درآمدي موجود در جامعه کشورمان، با چنين تصويباتي به شکاف فرهنگي بدل ميشود و روز به روز بر شکاف طبقاتي در جامعه ميافزايد؟ انصافا با تاسيس دانشگاه پولي، سرمايهداران کمتوان در عرصه علمي بيشتر ميتوانند وارد دانشگاه شوند يا آن مستضعفاني که حتي پول خريدن پاککن براي جلسه کنکور را ندارند، چه برسد به پول کتاب کنکور و معلم خصوصي؟ آيا اين معناي عدالت در فرهنگ واژگان شما است؟ ميشود خواهشي کنيم؟ تقاضا داريم در کنار همه کارها و مسئوليتهايتان، زحمتي ديگر بکشيد و ساعتي همه با هم جمع شويد و معناي دو واژه را براي ما مشخص کنيد! به هر نتيجهاي که رسيديد، ما هيچ اعتراضي نميکنيم.
در زير بخش هايي از بيانيه جنبش عدالت خواه دانشجويي دانشگاه تهران آورده شده است:
* هشدار جنبش عدالتخواه دانشجويي در خصوص ردپاي برنامه ريزي شده تفکرات ليبرالي در بخش هاي مختلف برنامه پنجم توسعه
* اگر برخي از نمايندگان ملت ماجراي اسفناک پذيرش لجام گسيخته دانشجويان پولي و اعتراضات دانشجويي چند سال گذشته را همانند شعارهاي عدالتخواهانه و اصولگرايانهي هنگام انتخابات خود، به فراموشي سپرده اند، اما دانشجويان عدالتخواه هنوز ماجراي فاجعه آميز پذيرش دانشجويان پولي در دوره هاي مشترک با دانشگاههاي خارجي با مبالغي چند ده ميليوني (از بيست و پنج ميليون تا ?? ميليون تومان در دانشگاههاي معتبر کشور) در شش سال پيش (?? و ??) را از خاطر نبرده اند.
* در صورت تصويب اين قانون توسط شوراي نگهبان شاهد بازتوليد امکانات و ثروت در يک طبقه به خصوص در جامعه خواهيم بود. تبعيضي که به وضوح در اين قانون مشاهده ميشود اين امکان را به طبقات برخوردار و مرفه جامعه خواهد داد تا با کسب جايگاه هاي برتر جامعه به واسطه بدست آوردن مدرک توسط پولهاي خود، چرخه اي را در جامعه نهادينه کنند که نتيجه اي جز پولدار شدن پولدارها و افزايش شکاف طبقاتي در جامعه نخواهد داشت.
* سوال ديگري که در اين ميان مطرح ميشود اين است که از ديدگاه دولتمردان و مجلسيان “علم بهتر است يا ثروت؟” خدشه دار شدن جايگاه علم و تنزل دانشگاه به يک بنگاه اقتصادي و محل کسب و يا خريد مدرک از نتايج ناگزير اين طرح خواهد بود. آقايان بايد تکليف خود را روشن کنند که آيا در تصور شما، دانشگاه در نظام اسلامي «کارخانه آدمسازي است» يا يک «بنگاه اقتصادي» ؟
* به منظور رسيدن به ” زمينه سازي و تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد ، دانش مدار،خلاق و کارافرين ؛ منطبق با نيازهاي نهضت نرم افزاري، با هدف توسعه کمي و کيفي”(ماده ?? لاحيه برنامه پنجم توسعه) جز با نگاه جامع به نيازها و توجه به نقشه جامع علمي کشور – که بايد هر چه سريعتر تکميل و تصويب گردد – غير ممکن خواهد بود.
* در پايان جنبش عدالتخواه دانشجويي اميدوار است که نمايندگان ملت و دولت محترم که با شعار عدالتخواهي و حمايت از مستضعفان قدرت را دست گرفته اند، مراقب باشند که با برخي عملکردها و تصميمات مشکوک موجبات دلسردي مردم از عمل به شعارهاي اصلي انقلاب را فراهم ننمايند و به سرعت اشتباهات صورت گرفته را جبران نمايند که در غير اينصورت فرزندان معنوي حضرت روح الله در اعتراض به اين تصميمات ناعادلانه -که در مخالفت آشکار با بيانات رهبر معظم انقلاب است- آرام نخواهند نشست.
در ادامه ي اعتراض تشکلهاي دانشجويي در سراسر کشور به طرح «دانشجوي پولي»، تشکلهاي دانشجويي امروز سه شنبه ?? آبان ????، در مقابل معاونت برنامهريزي دولت و مجلس شوراي اسلامي، تجمع اعتراض آميزي در ساعت ?? برگزار خواهد کرد.<BR>