استاندار تهران گفت: آمادگي تامين 50 تا 100 درصد هزينه تعويض شناسنامه‌هاي تهراني‌ها را داريم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، مرتضي تمدن در جلسه شوراي هماهنگي ثبت وقايع حياتي استان تهران که در سازمان ثبت اسناد کشور برگزار شد براي تامين 50 تا 100 درصد هزينه تعويض شناسنامه‌هاي تهراني‌ها اعلام آمادگي کرد.
محمد ناظمي اردکاني، رئيس سازمان ثبت احوال کشور نيز در اين جلسه به کارت هاي هوشمند و شناسنامه‌هاي جديدي اشاره کرد و گفت: قادر هستيم با تعدادي نرم افزار که در آينده وجود آنها را تامين خواهيم کرد بسياري از خدمات ثبت احوال را به صورت پورتال ارائه دهيم و بر اين اساس مراجعه فيزيکي به ثبت احوال را به حداقل ممکن برسانيم.
وي ادامه داد: با توجه به اينکه مراجعين به سازمان ثبت احوال تعداد بسياري هستند، متاسفانه در برخي مواقع امکان پاسخگويي به مراجعان به دليل کثرت آنها برايمان فراهم نمي‌شود.
ناظمي اردکاني تصريح کرد: در کارهايي که انجام مي‌شود قصورهاي داريم که شامل مخدوش شدن برخي از اسناد مي‌شود در واقع مي‌توان گفت به دليل انجام کار دستي برخي از اسناد از امنيت بالايي برخوردار نيست.
وي گفت: بنابراين راه حل کاهش خطاها در سطح اسناد اين است که سازمان ثبت احوال به يک سازمان الکترونيک تبديل شود.
وي با بيان اينکه اين وضعيت در سازمان ثبت احوال وجود دارد، تصريح کرد: براي تحقق اين امر در اين سامانه تدارک ديده شده که يکي از آنها آرشيو الکترونيکي اسناد هويتي است.
وي افزود: مقدمات الکترونيکي کردن اسناد در تهران فراهم شده و پالايش اسناد را آغاز کرده‌ايم.
رئيس سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: يکي ديگر از اقداماتي که در راستاي الکترونيکي کردن سازمان ثبت احوال در نظر گرفته‌ايم، مکانيزه کردن شناسنامه‌هاي است که علاوه بر داوم بالا عکس، افراد در آن اسکن مي‌شود و در آينده نزديک اطلاعات صاحبان شناسنامه به پايگاه اطلاعاتي کشور وارد خواهد شد.
وي اذعان کرد: در شناسنامه‌هاي جديد امکان جعل تقريبا در حد صفر است و در صورتي که از امکانات و تجهيزات لازم با کمک استانداري بهره مند شويم مي‌توانيم براي تعويض شناسنامه همه افراد فراخوان داشته باشيم.
وي گفت: انجام فراخوان براي تاييد شناسنامه‌ها به تجهيزات و دفاتر پيشخوان دولت احتياج دارد ولي با امکانات موجود تنها مي‌توانيم در حد تعويض و تغيير شناسنامه‌هاي مراجعين داوطلب اقدام کنيم.
ناظمي اردکاني تصريح کرد: هزينه براي فراخوان عمومي حدود يک ميليارد تومان مي‌شود تا مردم بتوانند شناسنامه‌هاي خود را تعويض کنند.
وي گفت: بايد کارگروهي درباره هزينه تعويض شناسنامه‌ها، تشکيل و کار کارشناسي روي آن انجام شود و نتيجه بررسي‌ها ظرف مدت يک هفته مشخص شود.
وي در ادامه به کارت شناسايي ملي اشاره کرد و گفت: اعتباري که براي اين کارت‌ها در نظر گرفته شده 7 سال است که براي برخي از افراد رو به اتمام است.
ناظمي اردکاني تصريح کرد: قرار است براي جايگزيني اين کارت‌ها از کارت هوشمند استفاده کنيم که مطالعات آن تمام شده و حدود 12 نرم افزار مربوط به آن در انتظار مناقصه است.
وي افزود: پيش بيني ما اين است که تا دهه فجر مناقصات مربوطه برگزار شود و بتوانيم از همان تاريخ صدور کارت هوشمند را آغاز کنيم.
رئيس سازمان ثبت احوال کشور گفت: کارت شناسايي هوشمند علاوه بر اينکه يک کارت شناسايي است کاربري‌هاي ديگري مانند کارت‌هاي اعتباري را دارد.
وي تاکيد کرد: اين امر در استان قم به صورت پايلوت در حال اجرا است و تا سال 90 در تهران نيز انجام خواهد شد.