کد خبر 1498601
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

سهم پخش فیلم‌های سینمایی از این شبکه بیشتر باشد. در این پنج‌ماه ۶۷ درصد فیلم‌های سینمایی از شبکه نمایش پخش شده است. شبکه یک، هم با سهم ۴ درصدی کمترین سهم در پخش فیلم سینمایی را داشته است.

به گزارش مشرق،تماشای فیلم‌ سینمایی از آن دسته سرگرمی‌هایی است که از گذشته تاکنون محبوبیتش را بین مردم حفظ کرده و به همین دلیل پخش فیلم‌ سینمایی از تلویزیون را می‌توان فرصتی برای جذب بیشتر مخاطب و سرگرم کردن آنها دانست. یکی از وظایفی که تلویزیون در این راستا دارد تامین فیلم‌ و سریال با خرید حق پخش از نهادهای فرهنگی ایرانی یا کشورهای دیگر است.

از دی ۱۴۰۱ تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ از ۴۱ کشور در سیما فیلم سینمایی پخش شده است که سهم آمریکا با ۳۴۶ فیلم از دیگر کشورها بیشتر بود و به ترتیب بعد از آن ایران با ۱۹۰ فیلم، انگلیس ۶۹ فیلم‌سینمایی، هندوستان با ۶۸ فیلم و فرانسه با ۵۸ فیلم در رتبه‌های بعد قرار دارند.
این کار از دو جهت اهمیت دارد؛ اول اینکه جدول پخش شبکه‌ها متنوع‌تر می‌شود و می‌تواند پاسخگوی سلیقه مخاطبان بیشتری باشد و از طرف دیگر خرید این فیلم‌ها از لحاظ اقتصادی برای صداوسیما به‌صرفه‌تر است. البته این به‌صرفه‌ بودن نباید باعث شود مدیران صداوسیما از توجه به تولیدات داخلی غافل شوند. درنهایت صداوسیما برای تامین فیلم‌های سینمایی از کشورهای دیگر وظیفه دارد مطابق با نیازها و البته ملاحظات فرهنگی، سیاسی و اجتماع، آنها را شناسایی، بررسی و نهایتا خریداری کند و در اختیار مخاطبان قرار دهد. در ادامه درباره تعداد فیلم‌ها و تنوع کشورهای پخش‌کننده آنها در پنج‌ماه اخیر تلویزیون نوشتیم.


طبق آماری که از بررسی‌ کنداکتور پنج شبکه اصلی (یک، دو، سه، چهار، پنج) و شبکه نمایش به‌دست آوردیم، از دی‌ ۱۴۰۱ تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ مجموعا ۹۵۶ فیلم غیرتکراری از تلویزیون پخش شده است. غیرتکراری به این معنا که هرکدام از این آثار سینمایی به تناوب از شبکه‌های مختلف بازپخش شدند و این بازپخش را در محاسبه دخالت ندادیم.


بر همین اساس فیلم‌های پخش‌شده از ۴۱ کشور بودند که سهم آمریکا با ۳۴۶ فیلم از دیگر کشورها بیشتر بود و به ترتیب بعد از آن ایران با ۱۹۰ فیلم، انگلیس ۶۹ فیلم‌سینمایی، هندوستان با ۶۸ فیلم و فرانسه با ۵۸ فیلم در رتبه‌های بعد قرار دارند. به‌عبارتی می‌توان گفت که سهم فیلم‌های آمریکایی ۳۶ درصد از کل آثار پخش شده است و سهم فیلم‌های ایرانی ۲۰ درصد، در رتبه بعدی سینمای هند و انگلیس، هرکدام با ۷ درصد قرار دارند و فیلم‌های فرانسوی ۶ درصد از کل آثار سینمایی هستند. براساس این آمار کشورهای چین، کره، ژاپن، آلمان هرکدام ۲ درصد از کل آثار سینمایی پخش شده در سینما سهم دارند. فیلم‌های سینمایی از کشورهای اسپانیا، استرالیا، نروژ، بلژیک، هنگ‌کنگ و روسیه هم سهمی حدود یک درصدی از آنتن تلویزیون را به‌خود اختصاص دادند.

با توجه به اینکه حجم آثار سینمایی که در شبکه نمایش پخش می‌شود بیش از سایر شبکه‌هاست، اگر به‌صورت مجزا به پنج شبکه اصلی تلویزیون نگاه کنیم، آمار فیلم‌های سینمایی متفاوت خواهد بود. از مجموع ۳۱۹ فیلم سینمایی که از پنج شبکه اصلی پخش شده است، ۱۱۰ فیلم ایرانی است و در رتبه بعدی آمریکا با ۶۴ فیلم قرار دارد. در رتبه سوم فیلم‌های سینمایی هندی قرار دارند با ۴۱ فیلم و بعد از آن کشورهای بریتانیا با ۲۱ فیلم رتبه چهارم را به‌خود اختصاص دادند. فیلم‌های سینمایی فرانسوی که از پنج شبکه اصلی پخش شدند هم ۱۴ فیلم هستند و مابقی کشورها کمتر از ۱۰ فیلم را از آن خود کردند.

سهم ۶۷ درصدی شبکه نمایش از پخش فیلم در تلویزیون


سال ۱۳۹۰ شبکه نمایش راه‌اندازی شد؛ البته با ادغام آن با شبکه تماشا در بازه زمانی سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ موقتا شبکه فیلم و سریال نامگذاری شد اما با افتتاح مجدد شبکه تماشا پخش سریال از شبکه نمایش متوقف شد و این شبکه با هدف پخش ۲۴ ساعته فیلم‌های سینمایی دوباره فعالیتش را شروع کرد. بر همین اساس طبیعی است که سهم پخش فیلم‌های سینمایی از این شبکه بیشتر باشد. در این پنج‌ماه ۶۷ درصد فیلم‌های سینمایی از شبکه نمایش پخش شده است. شبکه یک، هم با سهم ۴ درصدی کمترین سهم در پخش فیلم سینمایی را داشته است.

اسفندماه پرفیلم تلویزیون

این انتظار است که در فروردین‌ماه و تعطیلات نوروز، تعداد فیلم‌های سینمایی که از تلویزیون پخش می‌شود، بیشتر از ماه‌های دیگر است، اما امسال به‌دلیل مصادف شدن تعطیلات نوروز با ماه رمضان، هر شبکه برنامه‌ مناسبتی خودش را داشت و فیلم‌های پخش‌شده در فروردین‌ماه، رشد قابل‌توجهی نداشته است. بررسی آمار کنداکتور هر شبکه نشان می‌دهد که در ماه اسفند، ۲۰۳ فیلم سینمایی پخش شده است که در صدر جدول رتبه‌بندی قرار دارد. بعد از آن به ترتیب بهمن‌ماه با ۱۹۸ فیلم، فروردین با ۱۹۷ فیلم، دی‌ماه با ۱۹۱ فیلم، اردیبهشت‌ماه با ۱۵۰ فیلم و خردادماه با ۱۷ فیلم سینمایی، میزبان مخاطبان تلویزیون بودند.

منبع: روزنامه فرهیختگان