کد خبر 152963
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۱

رئیس جمهور در گرگان ضمن تمجید از توانمندی فوق‌العاده متخصصان داخلی در انجام پروژه‌های عمرانی، گفت: باید خود آماده جهش بزرگ‌تری برای توسعه و سازندگی ایران اسلامی کنیم.

به گزارش مشرق به نقل از فاس، محمود احمدی‎ن‍ژاد عصر امروز در مراسم آغاز عملیات ریل‌گذاری خط آهن گرگان ـ اینچه‌برون اظهار داشت: انجام این پروژه مهم در منطقه کشاورزی و در مدت زمان کوتاه نشان از توانمندی بالای متخصصان داخلی است.

وی تصریح کرد:‌ با انجام این پروژه مهم نشان داد که متخصصان ما از تجربه بالایی برخوردار هستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ باید خود آماده جهش بزرگ‌تری برای توسعه و سازندگی ایران اسلامی کنیم.

احمدی‎نژاد با بیان اینکه ایرانی باید بهترین‎ها را داشته باشند گفت: باید همه تلاش کنیم تا ایران ساخته شود چرا که شایستگی این مردم، آرمان‎های و انقلاب بیش از اینها است.

گفتنی است آغاز عملیات اجرایی ریل‎گذاری راه آهن گرگان ـ اینچه‎برون با حضور محمود احمدی‎ن‍ژاد رئیس جمهور انجام شد.

احداث راه آهن گرگان ـ اینچه‎برون از پروژه‎های مهر ماندگار دولت است که در حوزه راه و شهرسازی گلستان تعریف شده و از محوری‎ترین اقدامات عمرانی استان محسوب می‎شود.

ساخت این راه آهن به دلیل ضرورت اتصال کشورهای آسیای میانه به آب‎های آزاد دریای جنوب و با هدف افزایش درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا با توجه به وجود میلیون‎ها تن غلات مازاد در کشور قزاقستان، در بسته کاری دولت تعریف شد.

در نشست مشترک روسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال 1388، اتصال خطوط ریلی سه کشور با عقد تفاهمنامه‎ای به مراحل اجرایی رسید.

این پروژه در جمهوری اسلامی ایران از بیستم تیر ماه سال 1390 با عقد تفاهمنامه‎ای میان شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای کشور به عنوان کارفرما و شرکت پارس انرژی به عنوان مجری پروژه آغاز شد.

طول مسیر طرح در حد فاصل ایستگاه سبزدشت در فاصله 15 کیلومتری گرگان به عنوان نقطه آغاز مسیر و نقطه صفر مرزی در اینچه‎برون حدود 80 کیلومتر است.

در کل مسیر سه ایستگاه سبز دشت، ایستگاه جدید گرگان در محدوده 10 کیلومتر شمال فرودگاه بین‎المللی گرگان در نزدیکی روستای یامپی و ایستگاه تعویض بوژی اینچه‎برون در فاصله چهار کیلومتری خط مرزی پیش‎بینی شده است.

در بیشتر طول مسیر توپوگرافی منطقه به صورت دشت و حدود پنج کیلومتر انتهای مسیر تپه ماهور است.

مدت زمان برآورد اجرایی اولیه 164 روز پیش‎بینی شد، ولی به دلیل مشکلات خاص و با پیگیری‎های مقامات عالی وزارتخانه و راه آهن تا پایان سال جاری در نظر گرفته شد.

حمل بار از جمله غلات از قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر راه آهن شمال، بزرگ‎ترین مزیت اتصال ریلی گرگان به اینجه‎برون است.

کشور قزاقستان سالانه 13 میلیون تن غلات تولید می‎کند که از این مقدار فقط 6 میلیون تن برای مصرف داخلی است و باقی قابلیت صادرات دارد.

از آنجایی که کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات قزاقستان هستند، راه آهن شمال به صرفه‎ترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس به حساب می‎آید و با اتصال خط راه آهن گرگان به اینچه‎برون، ترانزیت این محصول استراتژیک در اختیار راه آهن شمال خواهد افتاد.

ظرفیت حمل بار از طریق خطوط ریلی راه آهن شمال سالانه تا 3 میلیون تن است اما در حال حاضر فقط یک میلیون تن بار از این خط ترانزیت می‎شود.

ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از مزایای مهم ایجاد خط گرگان تا اینجه برون است، راه آهن شمال حمل 2 میلیون تن غلات قزاقستان از ایستگاه اینجه‎برون را به داخل ایران و سپس به کشورهای خلیج فارس برنامه‎ریزی کرده است.

در حال حاضر راه آهن شمال از ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوه‎های البرز وارد مازندران می‎شود و باگذر از مناطق زیبای جنگلی، شهرهای متعدد و مناطق جلگه‎ای در ایستگاه گرگان پایان می‎یابد و تا یک سال آینده این خط به اینجه‎برون مرز ترکمنستان نیز متصل خواهد شد.