کد خبر 16196
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳

هفته نامه پنجره در ياداشتي از حسام الدين اخوان به بررسي دلايل موفقيت گلد کوئيست در ايران پرداخته است.

به گزارش مشرق و به نقل از خبر آنلاين،اگر گلدکوئست و شبکه‎هاي هرمي سودي عايد اعضاي‎شان نمي‎کند و به تعبير يکي از همين اعضا، آن‎ها را به خاک سياه هم مي‎نشاند و حتي اگر پولي براي آن‎ها بياورد حلال نيست، پس چرا اين همه ايراني به‎سمت کوئست رفته‎اند. اگر بعضي با اين‎که با عضويت در اين شبکه ضرر کرده‎اند، چرا باز هم اصرار دارند از همان سوراخ براي دومين و شايد چندمين‎بار گزيده شوند. راستي چرا وقتي مأموران ناجا اعضاي شبکه‎اي را دستگير کرده‎اند، يکي از اعضا که دار و ندارش را در همين ماجرا از دست داده، به دفاع از ليدر خودش اصرار دارد و مي‎گويد: «کوئست زندگي من است!» راستي گلدکوئست چطور آدم‎ها را جادو مي‎کند که چشم‎شان را مي‎بندند و تسليمش مي‎شوند. اين موارد مهمترين دلايل موفقيت‎هاي گلدکوئست هستند. بخوانيد...
1- برنامه آموزشي؛ هميشه و همه‎جا
وجود برنامه آموزشي مدون براي ساخت يک هرم در تمامي مراحل حضور فرد در هرم، شايد مهمترين نکته باشد. آموزش، جزو لاينفک کوئست است. اين آموزش که هيچ ربطي به ايجاد مهارت‎هاي بيروني نداشته و تنها، مهارت فرد را در جهت رشد شبکه هرمي بالا مي‎برد، به‎گونه‎اي است که در افراد، مهارت تأثيرگذاري بر روي نزديکان و آشنايان را ايجاد کرده و از اين طريق هرم خود را گسترش مي‎دهد.
آموزش در کوئست داراي ابعاد مختلفي است که عبارتند از: ايجاد اهداف کاذب با دست گذاشتن بر روي عقده‎هاي دروني افراد، تهيه فهرست انساني و تمرکز بر روي افرادي که بر روي آن‎ها تأثيرگذارند، ايجاد تعهد دروغين و خراب کردن پل‎هاي پشت سر اعضا...
2- با کلاس و خوش تيپ!
يکي ديگر از علل موفقيت کوئست، حفظ موارد ظاهري در آن است؛ شما در سيستم‎هاي ديگر (مانند پالينور، گالف، گلدماين، ايبيال و ده‎ها سيستم ديگر) هيچ‎عکس و اثر و نام و نشاني از سران و مؤسسان اين سيستم‎ها نمي‎بينيد. به اين ترتيب معمولا مخاطبان با شک به اين سيستم‎ها نگاه مي‎کنند و کمتر به آن‎ها اعتماد دارند، اما مديران کوئست حاضرند تا عکس بگيرند، سخنراني کنند، کتاب بنويسند و حتي ژست حقوق بشري و دلسوزانه بگيرند تا بتوانند هرم‎شان را رشد دهند.
3- قدمت فعاليت
سيستم کوئست، جزو پنج سيستم اولي بود که وارد ايران شد و اين امر باعث شد که بتواند در ابتداي تب هرمي‎ها، از آب گل‎آلود، به‎خوبي ماهي بگيرد. کوئستي‎ها جوري تبليغ مي‎کنند که اگر سيستمي بتواند بيشتر از دو سال دوام بياورد و متواري نشود، جزو سيستم‎هاي بازاريابي شبکه‎اي است، زيرا شرکت‎هاي به تعبير آن‎ها غيرحرفه‎اي، توان ادامه کار را به اين اندازه نخواهند داشت و اگر بخواهند از دست شاکيان و افراد متضرر در امان باشند، بايد به سرعت بساط‎شان را جمع کرده و متواري شوند. به اين ترتيب آن‎ها اين‎طور استدلال مي‎کنند: چون کوئست مثلا از سال 1998 ميلادي کارش را شروع کرده، مادام‎العمر کارش را ادامه خواهد داد و به مشتريان تا 99 سال سود تعلق خواهد گرفت!
بايد دانست که چنين معياري براي تشخيص سلامت اقتصادي يک فعاليت شبکه‎اي، کاملا پوچ و بي‎اساس است و سيستم‎هاي بازاريابي شبکه‎اي داراي معيارهاي کاملا دقيقي براي شناسايي هستند که هيچ‎کدام در کوئست مصداق ندارند.
4- جنجال‎هاي رسانه‎اي
کم نيستند کساني که هنوز باور ندارند کار کردن در کوئست غير قانوني است. واقعيت اين است که هرم کوئست به‎خوبي توانسته از اخبار ناقص و يک‎طرفه، براي فريب افکار مردم استفاده کند. اسپانسري بازي‎هاي فوتبال و اتومبيل‎راني، عکس گرفتن با مسئولين بلندمرتبه کشورها، مانند پاپ ژان پل دوم و ماهاتير محمد و... از نمونه‎هاي اين فريب‎کاري‎هاست. مسئولان کوئست گاه آن‎چنان آرزوي رشد در ايران را داشته‎اند که حتي از اسپانسري کنسرت‎هاي خوانندگان لس‎آنجلسي هم نگذشته‎اند