هفته‌نامه نیوزویک نوشت: رهبران سیاسی مسیحی برجسته در لبنان در واکنش به شهادت سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله کشورشان از وی تمجید کردند و او را اسطوره نامیدند.

به گزارش مشرق، این رسانه افزود: هر چند که (شهید) سیدحسن نصرالله رهبر سیاسی یک گروه نظامی و مسلمان شیعه در لبنان بود، برخی از رهبران مسیحی این کشور خاورمیانه با گروه او همسو هستند.

سلیمان فرنجیه (Sleiman Frangieh) رهبر حزب سیاسی مسیحی «المرده» در لبنان و نامزد اصلح حزب الله برای کرسی ریاست جمهوری این کشور روز یکشنبه در پیامی کوتاه در پیام رسان ایکس (توئیتر سابق) نوشت: سمبل (مقاومت) رفت، اسطوره متولد شد و مقاومت ادامه دارد».

میشل عون رئیس جمهوری سابق مسیحی لبنان و موسس جنبش آزاد ملی نیز که متحد حزب الله است در بیانیه ای از (شهید) نصرالله به عنوان «شهید راه وطن»تمجید کرد.

وی دبیرکل فقید حزب الله لبنان را رهبر مقاومت ملی در مسیر آزادی و پیروزی توصیف کرد و نوشت: (شهید) سیدحسن نصرالله به عهد خود و به ملتی که به او عشق می ورزیدند و اعتماد و تعهد داشتند، وفادار بود.

عون، سیدحسن نصرالله را یک «دوست قابل احترام» توصیف کرد و درباره تهدیدهای لبنان در نتیجه ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی هشدار داد و خواستار وحدت ملی شد.

نیوزویک نوشت: بر اساس نظام حکومتی لبنان که قدرت را تقسیم می کند رئیس جمهوری باید یک مسیحی مارونی باشد. دوره ریاست جمهوری میشل عون تقریبا دو سال پیش در اکتبر ۲۰۲۲ به پایان رسید. جانشین وی باید توسط پارلمان لبنان انتخاب شود اما بن بست سیاسی تاکنون این کشور را بدون رئیس جمهوری گذاشته است.

لبنان جمعیت نسبت بزرگی از مسیحیان را در خود جای داده است. گزارش سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که مسیحیان ۳۲ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. به لحاظ تاریخی لبنان به طور مساوی بین فرقه های مسلمان و مسیحی تقسیم شده است و مسیحیان از گذشته های دور قدرت سیاسی و اقتصادی بیشتری را در اختیار داشتند.

فراس مکساد مدیر ارشد توسعه راهبردی در موسسه خاورمیانه به هفته نامه نیوزویک گفت: شهادت نصرالله «خلا بزرگی» ایجاد می کند و ابهاماتی را درباره نقش جامعه شیعی در نظام فرقه ای سنتی لبنان بوجود می آورد.

نیوزویک درباره شهید سیدحسن نصرالله نوشت: هر چند که او نمایندگی جامعه شیعیان را در کشوری که درگیر خصومت های فرقه ای است، برعهده داشت، هنگامی که در سال ۲۰۰۰ رژیم اسرائیل به اشغال ۱۸ ساله جنوب لبنان پایان داد، به شخصیتی قابل احترام در سطح ملی تبدیل شد. حزب الله همچنین با یک جناح قدرتمند در پارلمان لبنان، حضور سیاسی قدرتمندی را در این کشور ایجاد کرد.

هواپیماهای رژیم صهیونیستی شامگاه جمعه محلات مسکونی محله حاره حریک در ضاحیه بیروت را به شدت و به صورت پیاپی بمباران کردند.

این منابع تاکید کردند ظاهراً یکی از بمب‌هایی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته، برای اولین بار است که توسط نیروی هوایی رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزارت بهداشت لبنان در پی این حمله تروریستی، براساس آمار اولیه خود اعلام کرد که پیکر ۶ شهید و ۹۱ زخمی از زیر آوار ساختمان خارج شده است.

به دنبال این حمله، حزب الله لبنان از جمعه شب گذشته تاکنون مواضع نظامی و شهرک های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی را آماج حملات متعدد موشکی و راکتی خود قرار داده است.

منبع: ایرنا