کد خبر 173273
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰

شاید کمتر کسی بداند که ایرج نعیمایی کار خطاطی بخشی از حرم مطهر امامان حسین (ع) و حسن عسگری (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را انجام داده، او که این کار را بزرگترین افتخار در کارنامه خود می‌داند از جزئیات اسامی و القابی که در صحن سالار شهیدان نوشته است می‌گوید.

به گزارش مشرق به نقل از جهان، ایرج نعیمایی خطاط و خوشنویسی صحن مطهر امام حسین (ع) با بیان این مطلب درباره چگونگی خطاطی انجام‌شده از جهت هندسی به خبرنگار مهر، گفت: اشکالی که باید اسامی و القاب شهدای کربلا در آن نوشته می‌شد اندازه هندسی مشخصی نداشت و باید اسامی و القاب را در اندازه‌های متفاوت و غیرمعمول قرار می دادیم و این نوع خطاطی کار بسیار سختی بود.
 
خطاطی  صحن امام حسن عسگری(ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را انجام دادم

وی در ادامه افزود: گاهی کلماتی که باید نوشته می‌شد از جهت حروف سه برابر اندازه هندسی‌ای بود که در اختیار داشتم و باید به گونه‌ای خطاطی می‌کردم که همه حروف در جای خود در شکل هندسی جا می‌گرفت و اسامی و القاب به بهترین شکل ممکن دیده می‌شد و خوشبختانه این کار سخت ممکن شد و معتقدم یکی از توفیقاتم در خدمت به امام حسین (ع) همین بوده است.
 
نعیمایی در ادامه صحبت‌های خود از خطاطی برای صحن امام حسن عسگری (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) خبر داد و گفت: نوشتن القاب و اسامی در حرم مطهر هر یک از امامان جز مستندات تاریخی به شمار می‌رود و خیلی خوشحالم که بخش‌هایی از صحن حرم مطهر امام حسن عسگری (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را نیز خطاطی کرده‌ام.

 
وی با اشاره به تعداد اسامی و القابی که برای صحن مطهر امام حسین (ع) نوشته شده است، گفت: اسامی شهدای کربلا طبق مستندهای تاریخی 156 اسم بود. این تعداد از اسامی بیش از 2 برابر از 72 تن شهدای کربلا است که همواره شنیده و خوانده‌ایم و خوشبختانه این بزرگترین نکته‌ای بود که در طول انجام این کار یاد گرفتم.
 
هنر فرشچیان در حوزه نقاشی عاشورایی مثال‌زدنی است
 
این استاد خوشنویسی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به کم و کیف فعالیت سایر حوزه‌های تجسمی درباره واقعه عاشورا گفت: در حوزه نقاشی در گذشته پرده‌خوانی بسیار داشتیم و واقعه عاشورا به صورت نقاشی و براساس مستندات تاریخی نقاشی می‌شد منتها این هنر به دلیل از دنیا رفتن متولیان‌اش، از بین رفت. در نتیجه آثار موجود آثاری بسیار ضعیف در حوزه نقاشی است.

وی در ادامه افزود: البته استادانی چون فرشچیان که حرفه نگارگری را به صورت ترکیبی از نقاشی و نگارگری دنبال و  در این حوزه آثار قابل تاملی خلق کردند و به نوعی وجود ایشان و آثارشان در این راه بسیار موثر و مثال زدنی بوده است.

نعیمایی در پایان با اشاره به آثاری در حوزه نقاشیخط با موضوع عاشورا گفت: کار در این حوزه از حد متوسط رشد نکرده است و با وجود گسترش کمّی که داشته است اما از جهت کیفی رشد قابل قبولی نداشته است.