کد خبر 183925
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳

کتاب «روح در معارف اسلامی با رویکرد رسانه‌ای» با محوریت موضوعاتی همچون احضار ارواح به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، کتاب روح در معارف اسلامی با رویکرد رسانه‌ای از چهار فصل اصلی کلیات، روح از منظر اسلام، مسئله‌شناسی روح در رسانه و رسانه و روح تشکیل شده است.

اهمیت روح‌شناسی، واژه‌شناسی، بستر تاریخی، حقیقت روح، روح در قرآن، روح در روایات، روح و نفس، دلایل اثبات روح، منشأ روح انسان، روح در علوم اسلامی، ضرورت مطرح کردن روح در رسانه، تأثیر باور به جاودانگی روح در زندگی دنیوی، گستره فعالیت روح، تأثیر بدن بر روح و ارتباط با ارواح از جمله عناوین فصل‌های این کتاب است.

احضار ارواح، ارتباط روح محتضر با افراد، پیش از دفن، اهمیت رسانه، روح در رسانه، پرداختن به روح در سطح کلان رسانه، کمبود تحقیق درباره روح در رسانه، شیوه‌های پرداختن به روح در رسانه، پرداختن به روح در سطح کلان رسانه و کمبود تحقیق درباره روح در رسانه از دیگر عناوین فصل‌های این کتاب است.

شیوه‌های پرداختن به روح در رسانه، قالب‌های برنامه‌سازی درباره روح، وضعیت حضور روح در فیلم‌های ایرانی، نقد و تحلیل سریال حلقه سبز، شواهد و مدارک علمی احضار ارواح، تاریخچه احضار ارواح در مجامع علمی جهان و اثبات وجود روح و اصالت آن از طریق خواب و رؤیا از دیگر مباحثی بوده که در این کتاب مطرح شده است.

نویسنده معتقد است قوام انسان به روح است و به گفته فیلسوفان، اصالت انسان به روح اوست. بدون روح، چیزی در قالب انسان اثرگذار نیست. اوست که می‌داند و فراموش می‌کند. اوست که فرمان می‌دهد و احساس می‌کند.

اکنون شاهد هستیم که فیلم‌هایی با مضمون روح در داخل یا خارج از کشور ساخته می‌شود که با فرهنگ اسلامی درباره روح، سازگار نیست و اطلاعات درستی به مخاطبان ارائه نمی‌دهد.

این وضعیت، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما را بر آن داشت تا پژوهشی متناسب با کار برنامه‌سازان و مدیران درباره روح انجام دهد. این کتاب برگرفته از آیات و روایات و برداشت مفسران بزرگ و فیلسوفان مسلمان است که می‌تواند دریچه‌ای به روی اصحاب رسانه درباره این موضوع بگشاید.

کتاب «روح در معارف اسلامی با رویکرد رسانه‌ای» به کوشش ابوذر رجبی و با ویراستاری محمد صادق دهقان تدوین شده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با شمارگان هزار و 200 نسخه و قیمت 35 هزار ریال منتشر شد.