کد خبر 19026
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۱

مرجع تقليد جهان تشيع در ديدار با جمعي از سينماگران مطرح کشور خواستار طرد واژه بازي و بازيگري از ادبيات هنر شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر در قم، آيت?الله عبدالله جوادي آملي بعدازظهر چهارشنبه در ديدار تعدادي از سينماگران و کارگردانان مطرح کشور، از جمله مجيد مجيدي، رضا ميرکريمي، محمدمهدي حيدريان، محمد داودي، محمدمهدي عسگرپور و... با تسليت فرارسيدن ماه حزن و اندوه محرم، اظهار داشت: حيف هنر و هنرمندان است که از آنها به عنوان بازي و بازيگري ياد شود، به خاطر اينکه کساني که هنر را به وجود آوردند جز لهو و لعب، دنبال چيز ديگري نبودند.

اين مرجع تقليد لهو را به معناي لذت خيالي دانست و گفت: به اعتقاد ما هيچ کاري بي?هدف نيست، اما اگر هدف معقول نباش و خيالي باشد در واقع بي?هدف است.

وي خطاب به سينماگران و کارگردانان مطرح کشور تاکيد کرد: بازي و بازيگري را از ادبيات هنر کاملا بيرون ببريد؛ حيف است که هنر به اين اصطلاحات آلوده شود.

 

نبايد گله کرد که هنر و سينما هنوز به مقصد نرسيده است

جوادي آملي هنر را داراي سه بخش تحقيق، تعليم و تبليغ دانست و اظهار داشت: هر محقق سال?ها تلاش و کوشش مي?کند که نتيجه کارش به صورت مطلب فرهنگي در بيايد و به واسطه همين توليدات فکري است که عالم تربيت مي?شوند و علما مطالب را به صورت نثر و نظم و... در اختيار مبلغان قرار مي?دهند و مبلغان نيز اين مطالب را در اختيار جامعه قرار مي?دهند.

استاد برجسته حوزه تاکيد کرد: هنر و سينما در جهان کنوني تقريبا نوزاد هستند و سابقه چنداني ندارند، اما اگر بخواهيم از منطق و فلسفه سخن بگوئيم، اين علوم حداقل سه هزار سال سند گويا دارند.

وي با تاکيد بر اينکه هنر مي?تواند ترقي و تکامل پيدا کند، گفت: نبايد گله کرد که هنر و سينما هنوز به مقصد نرسيده است، به خاطر اينکه نوپا هستند.

 

تبليغ هنر وامدار خواسته‌هاي مردم نباشد

آيت?الله جوادي آملي با برشمردن دلايل عدم رشد و نمو هنر اظهار داشت: در بخش هنر محقق وجود ندارد، چه برسد به معلم که بتواند حاصل تحقيق اين محقق را تعليم دهد. آنچه در اين بخش وجود دارد فقط مبلغ است.

مرجع تقليد جهان تشيع افزود: تبليغ بايد حاصل تحقيق محقق باشد اما چون در بخش هنر، محقق وجود ندارد، بايد از مردم تقاضا شود که اين نوعي اعتدال است و اعتدال از رذيل?ترين رذايل است.

وي عدل را از بافضيلت?ترين فضايل و اعتدال را از پست?ترين تقاضاها برشمرد و تصريح کرد: کسي که در کنوانسيون زنان مي?گويد زن و مرد با هم يکسان هستند، اين شخص از روي عدل حرف نمي?زند. بايد بدانيم او که انسان را آفريد جاي انسان را تشخيص مي?دهد.

آيت?الله جوادي آملي افزود: محصول تبليغي بايد از تعليم اخذ شود و معلمان بايد وام?دار محققان باشند، ولي چون در بخش هنر، دست معلم خالي است، مجبور است اين مطالب را از مردم بگيرد که اين همان صنعت است.

مفسر بزرگ قرآن کريم اظهار داشت: هنر وقتي مي?تواند ديني و علمي باشد که پيرو تعليم باشد و تعليم نيز پيرو تحقيق باشد. اين کار شدني است، اما نياز به زمان بيشتري دارد.

 

نفي رابطه يک سويه در هنر

استاد برجسته حوزه علميه با نفي رابطه يک سويه در هنر تصريح کرد: اگر بخواهيم مخاطب پرور باشيم نبايد رابطه يک سويه با مخاطبان داشته باشيم، و براي اين کار بايد لحظه به لحظه درونمان را شکوفا کنيم و براي خودمان مستمع فرض کنيم.

وي افزود: بايد چيزي به جامعه بدهيم که عقل و خيال و حس او را تغذيه کند؛ چنين جامعه?اي حسن خيال و نقد احسن دارد و اين ما را شکوفا مي?کند.

آيت?الله جوادي آملي با ذکر مثالي در مورد استفاده بهينه از نعمت?هاي خدادادي، اظهار داشت: خداوند زمين و کود را به ما داد و هوا و فضا را هماهنگ کرد و مي?تواند از اين زمين بهره?هايي ببرد که مردم را يا مست کند، يا تخطير. يعني اگر انگوري درست شد و به واسطه آن شرابي درست شد، مردم مست مي?شوند و اگر ترياک درست شد، تخطير مي?شوند. بنابراين نبايد توقع داشت که از مست?شده?ها و تخطيرشده?ها سئوال پرسيده شود؛ بايد خودمان سئوال توليد کنيم.

 

مستمع را هميشه شاداب نگه داشته باشيم

مرجع تقليد جهان تشيع افزود: هنر، ميوه و حاصل عمر ماست و ما موظفيم مستمع را شاداب نگه داريم؛ اگر مستمع را مست يا تخطير کنيم، با شعور او درافتاديم و او را بي?شعور کرديم.

وي با بيان اينکه خداوند ما را مثل لوح نانوشته خلق نکرده است، يادآور شد: خداوند سلسله سرمايه هاي فراواني در وجود ما نهاده است و ما مثل دريا هستيم، نه موزه. ارزش موزه اين است که از بيرون در آن عتيقه گذاشته مي?شود اما دريا خودش سرمايه است و گوهر مي?پروراند.

آيت?الله جوادي آملي تاکيد کرد: خداوند ما را با سرمايه?هاي فراواني خلق کرده است و بايد از اين سرمايه?ها به خوبي استفاده کنيم.
 

 

زنده به گور کردن فطرت يکي از آسيب‌هاي بشر است

استاد برجسته حوزه يکي از آسيب?هاي بشر را زنده به گور کردن فطرت عنوان کرد و يادآور شد: انبياي الهي آمدند تا اين دسيسه?ها و دفن شده?ها را بيرون بياورند و فطرت انسان?ها را شکوفا کنند.

وي با اشاره به ورود سالانه بيش از هفت ميليون پرونده به محاکم قضايي، اظهار داشت: بيش از 90 درصد اين پرونده?ها مربوط به الفباي دين است و هنر آن است که با تبليغ محصولات فرهنگي، اين مشکل را حل کند.

آيت?الله جوادي آملي افزود: در سياست هم اگر افرادي با هم اختلاف نظر دارند، چنانچه به اخلاق بد تغيير نکند، اين اختلافات قابل حل شدن است.

مفسر بزرگ قرآن کريم مشکل اساسي مملکت را عدم رعايت اخلاق اسلامي دانست و تصريح کرد: اين در حالي است که با اخلاق مي?توان به خوبي جامعه را اداره کرد.

 

هنر بايد لغتنامه داشته باشد

مرجع تقليد شيعيان با بيان اينکه اگر هنر بتواند بعد از شکوفايي، خودش را عرضه کند به رسالت عظيم خود دست يافته است، تصريح کرد: براي اينکه مخاطبي داشته باشيم و از ما سئوال بپرسند و با عقل خود، ما را همراهي کنند و هم خودمان لذت ببريم و هم آنها لذت ببرند، بايد کالايي به آنها بدهيم که هم سنگين باشد و هم قابل حمل.

وي تأکيد کرد: بايد مطلبي به مخاطبان بدهيم که عقل و خيال و وهم آنها را درگير کند و چشم و گوش آنها اين مطالب را تصديق کنند، تا با همه حواس نگاه کند.

آيت?الله جوادي آملي گفت: اگر هنر بتواند قاموس و برهان قاطع و جامع و لغت?نامه?اي داشته باشد که فعل را براي آن معناي بلند وضع کند و بنويسد، به علم تبديل مي?شود.

اين استاد برجسته حوزه تاکيد کرد: اگر هنر بخواهد به صورت علم عميق درآيد بايد لغتنامه داشته باشد و اين کار شدني اما نياز به زمان دارد.