کد خبر 19868
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹

عضو هيئت علمي مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران با اشاره به اينکه هنوز به تعداد کافي متخصص در زمينه فلسفه براي کودکان در ايران وجود ندارد، گفت: در شرايط فعلي نيازي نيست اين برنامه به آموزش و پرورش تسري يابد و بهتر است در چارچوبهاي کوچکتري اجرا شود.

به گزارش مشرق، دکتر حسين شيخ‌رضايي عضو هيئت علمي مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران در گفتگو با مهر، با تأکيد بر اهميت و ضرورت پرداختن به موضوع فلسفه براي کودکان در ايران، گفت: درباره مسئله گسترش آن در شرايط فعلي زمينه براي تبديل آن به مسئله اي جدي در نظامآموزش و پرورش وجود ندارد .

وي گفت: پيش از هر چيز بايد توجه داشت که هنوز به تعداد کافي متخصص در اين زمينه چه در سطح تئوريک در گروه‌هاي آموزشي روانشناسي، فلسفه و تعليم و تربيت و چه در سطح معلماني که قرار است در اين زمينه آموزش ديده و با بچه‌ها کار کنند وجود ندارد.

شيخ‌رضايي يادآور شد: سيستم آموزش و پرورش در شرايط فعلي به گونه اي است که به آموزش صرف برخي مفاهيم و حفظ کردن برخي مطالب اکتفا مي شود .

پژوهشگر فلسفه و ادبيات کودک تصريح کرد: با اين اوصاف به نظر من در شرايط فعلي نيازي نيست برنامه فلسفه براي کودکان به آموزش و پرورش تسري يابد و بهتر است در چارچوبهاي کوچکتري اجرا شود.

وي با اشاره به مباحثي که در سخنراني ها و کارگاههاي آموزشي فلسفه براي کودکان در همايش روز جهاني فلسفه در روزهاي سي‌ام آبان‌ماه و اول و دوم آذرماه امسال در کتابخانه ملي مطرح شد، گفت: برخي کساني که در حوزه فلسفه براي کودکان کار مي‌کنند، فعاليتهاي خود را بر تکنولوژيهاي کمک آموزشي مبتني مي‌کنند اما لزوماً اينگونه نيست و اين موضوع به رويکرد ما در اين باره بستگي دارد.

شيخ‌رضايي يادآور شد: محدوديتهاي موجود در تکنولوژيهاي کمک آموزشي موانع مهمي نيستند و حتي مي‌توان بدون هيچ گونه ابزار خاصي به موضوع فلسفه براي کودکان پرداخت.