به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از بانی فیلم، به اين ترتيب فيلمهايي كه هماكنون روي پرده سينماها هستند با اكران خداحافظي خواهند كرد. آثاري كه اغلب آنها در گيشه موفق عمل نكردند. اكران آخر سال معمولاً كمرونق برگزار ميشود و آخرين فصل اكران 91 نيز از اين قاعده مستثنا نبود.
نبايد دلمان را به فروش ميلياردي خوش كنيم
محسن محسنينسب درباره اكران آخرين روزهاي سال و همچنين وضعيت فروش فيلم خود «كريستال» به «باني فيلم» گفت: بايد گفت بدترين زمان نمايش فيلم اسفندماه است. با اينحال فيلم من به نسبت فروش خوبي دارد و در ردههاي بالاي جدول قرار گرفته، اما شأن فيلمي مثل«كريستال» اين نيست كه اين از فروش برخوردار باشد و مسلما اگر تابستان به اكران ميرسيد، فروش خيلي بهتري را شاهد بوديم. ما از روي اجبار و ناچاري به اين نوبت اكران تن داديم، چون تعداد فيلمهاي متقاضي زياد است و سينمادارها هم از ميان آنها دست به انتخاب ميزنند.
وي در ادامه افزود: من مخالف اين موضوع هستم كه ميگويند جشنواره فيلم خوبي نداشت. به اعتقاد من كيفيت جشنواره امسال نسبت به جشنوارههاي گذشته بيشتر بود و اساساً به يك پيشرفت سال به سال، براي سينماي ايران قائل هستم. فيلمسازان جوان به مراتب قدرتمندتر ظاهر شدند و سؤال همه منتقدان اين است كه پيشكسوتان چرا ديگر مثل سابق كار نميكنند؟ اما من فكر ميكنم آنان هنوز همان افراد گذشته هستند و در قياس با فيلمسازان نسل جوان است كه اينچنين نمود پيدا ميكنند. بايد پذيرفت كه كيفيت آثار اين نسل بالاتر است.
محسنينسب همچنين گفت: به نظرم فيلمهاي «قاعده تصادف» و «رسوايي» به خاطر اينكه خانوادگي نيستند، مناسب اكران عيد نبودند، اما فروش خوبي را براي سينماي ايران آرزو ميكنم.
اين كارگردان در خاتمه بيان داشت: سال 75 ده ميليون نفر براي فيلم «ياسهاي وحشي» من بليت خريدند و توجه داشته باشيم كه جمعيت آن زمان ايران 45 ميليون نفر بود. الان و در شرايط امروز اگر فيلمي چنين فروشي داشته باشد يك اتفاق خيلي محال رخ داده است. در دوراني به سر ميبريم كه يك فروش ميلياردي ما را ذوقزده ميكند و با طمطراق از آن صحبت ميكنيم و اگر فروشهاي ميلياردي امروز را با توجه به جمعيت كشور و قيمت بليتها در نظر داشته باشيم، ميبينيم كه اصلاً موضوع افتخارآميزي نيست.
فيلمهاي زمستان تحتالشعاع جشنوارهاند
فريدون حسنپور درباره اكران اسفند امسال و فروش فيلم خود به «باني فيلم» گفت: من معتقدم اسفندماه به هيچ وجه نوبت خوبي براي اكران يك فيلم نيست.
وي در ادامه افزود: در دورانهايي اكران اصلي فيلم قبل از جشنواره بود و همينطور بعد از جشنواره هم ادامه پيدا ميكرد تا عيد نوروز. فيلم ما دو هفته قبل از شروع جشنواره به نمايش در آمد و بعد با رسيدن به نيمه بهمن و آغاز فجر، تحتالشعاع آن قرار گرفت.
كارگردان «من و زيبا» همچنين گفت: در سالي كه گذشت هيچ چيز در اين سينما خوب نبود و شرايط توليد و اكران و پخش هم روند موفقيتآميزي نداشت.
وي در پايان اضافه كرد: من فكر ميكنم در سال 92 همه چيز شبيه 91 باشد. واقعيت اين است كه پس از يك ركود به زمان كافي نياز است تا شرايط دوباره به روال عادي برگردد و ما هم الان به اين زمان احتياج داريم.
انتخاب گروه اكران بايد بر اساس فيلمها باشد و نه اسامي خاص
جمشيد حيدري درباره همين موضوع به «باني فيلم» گفت: اكران يك فيلم مهمترين مرحله آن است كه يك امر بسيار تخصصي است، اما در ميان دفاتر پخش ديده ميشود مواردي كه اصلاً با روشهاي نوين پخش آشنا نيستند.
وي در ادامه افزود: سابقا در سينماي ايران روال به اينگونه بود كه صاحب فيلم تعدادي عكس و پوستر از كار خود را به سالنها ارائه ميداد تا همزمان با اكران فيلم از آن استفاده كنند. اگر بنا باشد همچنان به همين روش فيلمي به اكران برسد، طبيعي است كه برخي آثار نتوانند در حد و اندازهاي كه مناسب آنهاست، ظاهر شوند. مساله اكران مساله روشني است كه در چند سال اخير حالت انحصاري پيدا كرده است و تنها چند فيلم خاص ميتوانند در فرصتهاي خوب به اكران برسند و بقيه در زمانهاي بيمخاطب يا مرده روي پرده ميروند. بازه زماني بهمن تا اواخر اسفند، نوبت اكران خيلي نامناسبي است.
تهيهكننده «دوباره باهم» اضافه كرد: در كشور ما چون صنف تعريف خود را از دست داده است، وضعيت اكران اسفبار است و فيلمهاي گوناگون با هزينههاي توليد مختلف در زماني كه مناسب و شايسته كيفيت آنهاست، به نمايش در نميآيند. بنابراين اكران سينما تبديل به جولانگاه عدهاي خاص شده است و با اين روال، نه تنها فيلم من، بلكه خيلي فيلمهاي خوب ديگر سوختند و قرباني اين بيعدالتي شدند. در اين ميان بخش خصوصي است كه روز به روز ضعيفتر ميشود و كسي پاسخگو نيست.
جمشيد حيدري همچنين گفت: اگر اكران 92 بر اساس فيلمها باشد، ميتوانيم اميدهايي داشته باشيم، اما اگر بنا باشد بر اساس روابط و اسامي افراد براي سينما و اكران آن تصميمگيري كنند شكست خواهيم خورد. وجود يك كميته ويژه و متخصص كه به شكل حرفهاي تشخيص دهد چه زماني براي اكران چه فيلمي مناسب است، ميتواند سال 92 را نجات دهد.
مخاطب كاري به فصل اكران ندارد
داريوش بابائيان درباره اكران آخرين روزهاي سال90 به «باني فيلم» گفت: با توجه به گران شدن اوضاع فيلمسازي و ... اكثريت آدمها هم خودشان قيمتهاي خودشان را بالا بردند، مخصوصاً عدهاي بازيگر. بنابراين به سادگي نميتوان ارزيابي كرد كه چرا يك فيلم بازيگر دارد و چرا يك فيلم بازيگر ندارد و چرا اين ميفروشد و آن نميفروشد؟ اصل بر اين است كه بتوان مخاطب را راضي كرد، حالا اگر بتوانيم از بازيگران چهره استفاده كنيم، اين كار را انجام ميدهيم.
وي همچنين توضيح داد: من خوشبختانه ارتباط خوبي با بازيگران، چه در ژانر كمدي و چه غير از آن دارم و به همين دليل هيچ وقت از نظر دعوت از چهرهها با مشكلي رو به رو نبودهام، كمااينكه فيلم جديد يعني «دزدان خيابان جردن» با هزينه كم و كيفيت خوبي به توليد رسيده است، اما الان شرايط به گونهاي رقم خورده است كه چه با استفاده از بازيگران مطرح و چه غير از آن، تهيهكننده با احتمال يك فروش خوب شروع به كار ميكند، اما سرنگون ميشود!
من به شخصه ضمن اينكه قبول دارم مواقع اعياد نوروز و فطر، زمان خوبي براي نمايش فيلم است، اما موافق اكران چهار، پنج فيلم خوب به طور همزمان نيستم، چون معتقدم ديدن اين مقدار از فيلمها در يك دوره زماني كوتاه با اقتصاد خانوادهها همخواني ندارد.
تهيهكننده «دزدان خيابان جردن» اضافه كرد: هميشه در يك نوبت اكران، يكي، دو اثر بهتر از بقيه ميفروشند و من هم فيلمم را در رقابت با تعداد بالايي از فيلمهاي ديگر به نمايش در آوردهام و طبيعي است كه رقابت سختي در ميان باشد. مخاطب براي انتخاب خود كاري به فصل ندارد و به تماشاي كاري مينشيند كه جذابتر باشد.
بابائيان درباره سينماي سال 92 نيز گفت: اميدوارم اكران سال تازه اسير دستهبنديها نباشد و در يك حالت شناور، از ژانرهاي مختلف، فيلمهاي متعددي را شاهد باشيم. درباره اكران نوروزي هم بايد بگويم مسلم است كه فيلم آقاي دهنمكي فيلم بفروش سال است و «رژيم طلايي» هم به خاطر حال و هواي طنزي كه دارد گيشهپسند است، اما براي «تهران 1500» و «قاعده تصادف» بايد تبليغات هوشمندانهاي صورت بگيرد. اميدوارم نوروز امسال ايام پررونقي براي سينما باشد.