به گزارش مشرق به نقل از مهر، یکی از ابعاد مهم انسان اخلاق است که تأثیر مهمی در باورها و رفتارهای وی دارد. اسلام به عنوان یک دین جامع بر بعد اخلاقی انسان تأکید فراوانی دارد و بخش عمده ای از آموزه های اسلامی در باب اخلاق است تا جایی که خداوند متعال در قرآن کریم یکی از اهداف بعثت را تزکیه دانسته و پیامبر(ص) هدف بعثت خود را به کمال رساندن مکارم اخلاق می داند و می فرماید: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق».
شکی نیست که تربیت اخلاقی هر دین و مکتبی اهداف و اصول و روش های خاص خود را دارد و به رغم اشتراک در برخی روش ها و اصول، در جهت گیری کلی و در ساختار کلی با یکدیگر متفاوت و گاه متضاد هستند. بنابراین، تربیت اخلاقی انسان مسلمان باید بر اساس آموزه ها و ارزش های اخلاقی اسلامی باشد، در غیر اینصورت، تربیت وی ناقص و مضر خواهد بود.
یکی از بهترین منابع برای کشف و استخراج اهداف، اصول و روش های تربیت اخلاقی در اسلام، مراجعه به سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) است که پیشوایان دین هستند. پیامبر و اهل بیت وی افزون بر آگاهی وسیع و عمیق از آموزه های اخلاقی اسلام، الگوهای برتر اخلاق اسلامی نیز هستند. هدف اصلی این کتاب کشف، استخراج و تدوین اهداف، اصول و روش های تربیت اخلاقی در سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع) بوده است.
یکی از ماموریت های اصلی پیامبر اسلام(ص) و به پیروی از ایشان، اهل بیت(ع) ایجاد دگرگونی و تحول عظیم در خلق و خوی بشری ترویج و گسترش فضایل اخلاقی و مبارزه با رذایل اخلاقی است و به گواهی تاریخ آنان در مدتی کوتاه موفقیت هایی شگرف را در این مهم به دست آوردند.
در این اثر راه و رسم تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) بررسی شده و اهداف مبانی، اصول و روش های تربیت اخلاقی از سیره آنان استخراج و تنظیم و تدوین شده است. بدین امید که راهگشا و روشنگر راه مربیان، معلمان و والدین در مسیر پر پیچ و خم تربیت اسلامی نسل نو باشد.
کلیات، آشنایی با نظریه های تربیت اخلاقی، رویکردها به تربیت اخلاقی، هدف تربیت اخلاقی، مبانی و اصول تربیت اخلاقی، روش های تربیت اخلاقی(1)، روش های تربیت اخلاقی(2) فصول هفتگانه این کتاب را تشکیل می دهند.
اهمیت و ضرورت تربیت اخلاقی، علم اخلاق، انواع سیره، تاریخچه تربیت اخلاقی، تربیت اخلاقی از نظر سقراط و افلاطون، تربیت اخلاقی از نظر ارسطو، هدف تربیت اخلاقی، تربیت اخلاقی از نظر غزالی، تربیت اخلاقی از نظر پیاژه، تربیت اخلاقی از نظر کلبرگ، تربیت اخلاقی از نظر گیلیگان، رویکردها به تربیت اخلاقی در میان متفکران غربی، نقد و بررسی رویکردها در تربیت اخلاقی، رویکردها به تربیت اخلاقی در میان متفکران مسلمان، هدف غایی تربیت اخلاقی در سیره، پرورش فضایل و از میان بردن رذایل، پرورش فهم و تعقل اخلاقی، اهداف واسطی تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ، در هم تنیدگی دین و اخلاق، تهذیب ظاهر و باطن، مکملیت عقل و وحی، پرورش تعقل اخلاقی همراه با پرورش تعبد، در هم تنیدگی اصل و فضیلت اخلاقی، ذومراتب بودن اخلاق، مراتب و درجات اخلاق، تعالی تدریجی، جدال پیوسته لشکریان عقل و شهوت، مراقبت دائم و مخالفت با هواهای نفسانی، پرهیز دادن متربی از محیط های ناسالم، پرهیز از معاشرت با صاحبان رذایل، محبت و احسان، روش های پرورش آگاهی و بصیرت اخلاقی، بیان داستان های اخلاقی، تشویق به تفکر قبل از اقدام به عمل، روش های اصلاح گرایش ها و عادت های نا مطلوب، و... از جمله مباحث و موضوعات مطرح شده در این کتاب هستند.
تربیت اخلاقی سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) جلد سوم نوشته دکتر محمد داودی برای چاپ پنجم در تابستان 91 در 1500 نسخه و188 صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.
شکی نیست که تربیت اخلاقی هر دین و مکتبی اهداف و اصول و روش های خاص خود را دارد و به رغم اشتراک در برخی روش ها و اصول، در جهت گیری کلی و در ساختار کلی با یکدیگر متفاوت و گاه متضاد هستند. بنابراین، تربیت اخلاقی انسان مسلمان باید بر اساس آموزه ها و ارزش های اخلاقی اسلامی باشد، در غیر اینصورت، تربیت وی ناقص و مضر خواهد بود.
یکی از بهترین منابع برای کشف و استخراج اهداف، اصول و روش های تربیت اخلاقی در اسلام، مراجعه به سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) است که پیشوایان دین هستند. پیامبر و اهل بیت وی افزون بر آگاهی وسیع و عمیق از آموزه های اخلاقی اسلام، الگوهای برتر اخلاق اسلامی نیز هستند. هدف اصلی این کتاب کشف، استخراج و تدوین اهداف، اصول و روش های تربیت اخلاقی در سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع) بوده است.
یکی از ماموریت های اصلی پیامبر اسلام(ص) و به پیروی از ایشان، اهل بیت(ع) ایجاد دگرگونی و تحول عظیم در خلق و خوی بشری ترویج و گسترش فضایل اخلاقی و مبارزه با رذایل اخلاقی است و به گواهی تاریخ آنان در مدتی کوتاه موفقیت هایی شگرف را در این مهم به دست آوردند.
در این اثر راه و رسم تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) بررسی شده و اهداف مبانی، اصول و روش های تربیت اخلاقی از سیره آنان استخراج و تنظیم و تدوین شده است. بدین امید که راهگشا و روشنگر راه مربیان، معلمان و والدین در مسیر پر پیچ و خم تربیت اسلامی نسل نو باشد.
کلیات، آشنایی با نظریه های تربیت اخلاقی، رویکردها به تربیت اخلاقی، هدف تربیت اخلاقی، مبانی و اصول تربیت اخلاقی، روش های تربیت اخلاقی(1)، روش های تربیت اخلاقی(2) فصول هفتگانه این کتاب را تشکیل می دهند.
اهمیت و ضرورت تربیت اخلاقی، علم اخلاق، انواع سیره، تاریخچه تربیت اخلاقی، تربیت اخلاقی از نظر سقراط و افلاطون، تربیت اخلاقی از نظر ارسطو، هدف تربیت اخلاقی، تربیت اخلاقی از نظر غزالی، تربیت اخلاقی از نظر پیاژه، تربیت اخلاقی از نظر کلبرگ، تربیت اخلاقی از نظر گیلیگان، رویکردها به تربیت اخلاقی در میان متفکران غربی، نقد و بررسی رویکردها در تربیت اخلاقی، رویکردها به تربیت اخلاقی در میان متفکران مسلمان، هدف غایی تربیت اخلاقی در سیره، پرورش فضایل و از میان بردن رذایل، پرورش فهم و تعقل اخلاقی، اهداف واسطی تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ، در هم تنیدگی دین و اخلاق، تهذیب ظاهر و باطن، مکملیت عقل و وحی، پرورش تعقل اخلاقی همراه با پرورش تعبد، در هم تنیدگی اصل و فضیلت اخلاقی، ذومراتب بودن اخلاق، مراتب و درجات اخلاق، تعالی تدریجی، جدال پیوسته لشکریان عقل و شهوت، مراقبت دائم و مخالفت با هواهای نفسانی، پرهیز دادن متربی از محیط های ناسالم، پرهیز از معاشرت با صاحبان رذایل، محبت و احسان، روش های پرورش آگاهی و بصیرت اخلاقی، بیان داستان های اخلاقی، تشویق به تفکر قبل از اقدام به عمل، روش های اصلاح گرایش ها و عادت های نا مطلوب، و... از جمله مباحث و موضوعات مطرح شده در این کتاب هستند.
تربیت اخلاقی سیره تربیتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) جلد سوم نوشته دکتر محمد داودی برای چاپ پنجم در تابستان 91 در 1500 نسخه و188 صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.