وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ممکن است در یک جامعه، مشروعیت دینی، حقوقی، قانونی یا سیاسی یا اجتماعی وجود داشته باشد گفت: نکته مهمتر آن است که مشروعیت یک اصل ثابت نیست. مشروعیت ممکن است تقویت و یا تضعیف شود. ممکن است یک جامعه در آغاز مشروعیت داشته باشد اما در ادامه مسیر از مشروعیت آن کاسته شود و یا دولتی در ابتدای کار خود از مشروعیت ضعیفی برخوردار باشد اما در ادامه مشروعیت خود را تقویت کند.
مهمترین صحبت های حسن روحانی در ادامه میآید:
*ممکن است دولتی با آرای مردم دارای مشروعیت باشد و ممکن است یک نظام دارای مشروعیت دینی باشد اما پس از چند سال یک گروه بگویند این نظام دینی نیست و گروهی دیگر بگویند این نظام همراه مردم نیست. بیشک یک عامل برای تضعیف و تقویت مشروعیت کارآمدی نظام و کارآمدی دولت است زمانی که نظام سیاسی و فرهنگی و اقتصادی کارآرایی لازم را نداشته باشد مشروعیتش هم زیر سوال میرود.
*یک عامل مشروعیت، انتخابات است. برای هیچ نظامی، بحرانی بالاتر از بحران مشروعیت وجود ندارد و هیچ دستآوردی بالاتر از کسب مشروعیت وجود ندارد. انتخابات به معنی مشروعیت نظام است.
*ممکن است مردم این نظام را قبول کنند اما مشارکت در انتخابات 30 یا 40 درصد بیشتر نباشد. اما مشکل آن موقع است که مردم در انتخابات شرکت نکنند و درباره اصل انتخابات دچار تردید باشند. مردم درباره سلامت انتخابات باید احساس اطمینان داشته باشند اگر مردم احساس اطمینان کنند مهم نیست که به کدام کاندیدا رای بدهند.
* چرا تحقیق میکنیم که افراد به چه کسی رای دادهاند و بعد آنها را تنبیه میکنیم که چرا به آن فرد رای دادهاید؟ همه از من میپرسند که در انتخابات آزادیم و رای ما شمرده میشود؟ حتی اگر یک نفر هم این سوال را بکند به معنای فاجعه برای حکومت است.
*اگر به عنوان کاندیدا بگویم رایها مساوی و محترم است، شاید شنیده نشود. اما اگر همه مسئولان به صراحت بگویند که اگر یک مامور اطلاعاتی و امنیتی از افراد بپرسد که به چه کسی رای دادهاند مورد تنبیه قرار میگیرد؛ آن وقت مردم به سلامت انتخابات اطمینان پیدا میکنند.
*ما باید در این انتخابات کاری کنیم که مردم به صندوق رای اطمینان پیدا کنند. هیچ خیانتی در کشور بالاتر از خیانت به صندوق ملی نیست باید تردیدها را برطرف کنیم.
*بحث بر سر سلامت انتخابات نیست. بلکه بر سر احساس سلامت است، من در روز رایگیری به یک مسجد و یا یک مدرسه میروم و رای خود را به داخل صندوق میاندازم. وقتی زمان رایگیری تمام شد درب مسجد بسته میشود و آرا شمرده میشود. پیشنهاد من این است که علاوه بر ناظرانی که هستند یک دوربین هم گذاشته شود و یک مانیتور هم بیرون محوطه اخذ رای بگذارند تا همه شمارش آرا را ببینند و بشنوند.
* چرا لیست کنار صندوقها محرمانه تلقی میشود؟ مردم باید از آرای خود آگاه شوند و بعد باید بلافاصله در سایت وزارت کشور منعکس شود. همزمان با وزارت کشور افکار عمومی هم باید بتوانند آرا را جمع بزنند.
*میگویند مشارکت یعنی سرمایه اجتماعی که حرفی درستی است. اما درباره دانشگاهها چطور؟ چرا اساتید حق نداشته باشند رئیس دانشگاه را انتخاب کنند؟ در اتاق در بسته برای دانشجویان تصمیم نگیریم.
در ادامه حسن روحانی به پرسشهای دانشجویان پاسخ داد:
وی در پاسخ به سوالی درباره مجازاتهای دانشجویان و حبس و حصر فعالان سیاسی گفت: این مطالباتی که خوانده شد، کاملا با قانون اساسی ما منطبق بود و چیزی فراتر از آن نبود. اینکه نهادهای امنیتی باید با مردم چگونه برخورد کنند اینکه هیچکس نباید هیچ اتهامی را تا زمانی که اثبات نشده است در رسانه ملی علیه هیچ کسی دیگری مطرح کند، اینکه هیچ متهمی نباید در دادگاه غیر صالح مواخذه شود. اینها همه اصل سوم قانون اساسی ماست و یکی از وظایف رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است.
در ادامه این جلسه وی در پاسخ به پرسشی درباره وقایع 25 بهمن 89 و همچنین حصر آیتالله منتظری گفت: در یک جامعه ممکن است با نظری مخالفت داشته باشیم و این حق مردم است. اما 22 بهمن یک روز ملی و برای همه مردم ایران است و مربوط به یک حزب خاص نیست. ما باید اصول امنیت ملیمان را همه جا مدنظر قرار دهیم. هر اقدامی که بخواهد این روز ملی را تضعیف کند قابل قبول نیست.
وی در ادامه افزود: ضمن اینکه هرگونه آزادی بیان را تایید میکنیم باید خط قرمزهای نظام را رعایت کنید.
دبیر سابق شورای امنیت ملی در ادامه درباره حصر آیتالله منتظری گفت: رئیس عالی شورای امنیت ملی رئیس جمهور است نه دبیر آن و در آن موقع آقای خاتمی رئیس بودند. من در مورد آیتالله منتظری باید بگویم که کسی که به مدت یک سال و نیم جلسات متعدد گذاشت و حصر را از روی ایشان برداشت من بودم و برداشتن حصر با نامه من و از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انجام شد.
این نامزد احتمالی ریاست جمهوری درباره وقایع پس از انتخابات سال 88 نیز گفت: حضور مردم یک اعتراض طبیعی بود. اما ادامه آن را نمیپسندیدم چراکه ادامه آن نمیتوانست مسئله را حل کند. پیشنهاد من این بود که 20 درصد صندوق ها را به صورت تصادفی بشماریم و اگر اختلافات بسیار بود همه صندوقها بازشماری شود.
وی در ادامه افزود: فتنه از سال قبل از سال 88 بود ای کاش وقتی حرکت خلاق قانون در صداوسیما انجام گرفت، مسئولین اقدام میکردند.