آيت الله سعيدي گفت: انحراف برخي از شخصيت‌هاي سياسي در اين فتنه از اسباب ديگر محسوب مي‌شود که متأسفانه اينها امتحان بدي دادند.

چندي پيش، رهبر معظم انقلاب در حکمي حجت الاسلام والمسلمين حاج سيدمحمد سعيدي را به عنوان توليت آستانه نوراني و مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها و مراکز و مناطق وابسته به آن منصوب کردند. سيدمحمد سعيدي در سال 1330 در شهر مقدس قم در خانواده اي از دودمان عالمان ديني متولد شد. او فرزند شهيد آيت الله سعيدي است که پس از مبارزات فراوان 20 خرداد 1349 در زندان هاي ستمشاهي بر اثر شکنجه هاي وحشيانه به لقاءالله نائل گرديد. از ايشان که در حال حاضر امام جمعه قم است در آستانه سالگشت حماسه 9 دي گفتگويي ترتيب داديم که متن کامل آن پيش روي شماست.

 

زمينه هاي شکل گيري واقعه توهين به عاشوراي حسيني و اصل ولايت فقيه را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
مهمترين عامل، عوامل خارجي بودند، چنانکه يکي از مقامات ارشد پنتاگون در نوشته خود اعتراف کرده که پروژه فتنه 88، ارسال 2003 ميلادي جزء به جزء توسط آمريکايي‌ها طراحي و برنامه‌ريزي شده بود و مقام معظم رهبري مدظله هم به همين اعترافات و علائمي که از دشمن ديده بودند فرمودند: قطعاً اين بلواهاي بعد از انتخابات به نظر آدم‌هاي خبره و اگاه برنامه‌ريزي شده بود... اين کار يک کار دفعي نبود.
در مرحله دوم هم انحراف برخي از شخصيت‌هاي سياسي در اين فتنه از اسباب ديگر محسوب مي‌شود که متأسفانه اينها امتحان بدي دادند با آن که نائب‌الامام حضرت آيت‌الله‌العظمي خامنه‌اي در مقام نصيحت و خيرخواهي هم براي حفظ نظام و کشور و هم براي حفظ و هدايت اين نخبگان بارها و بارها به اينان هشدار داده بودند ولي متأسفانه همه سوابق درخشان خود را زير پا گذاشتند و به جمع توطئه‌گران پيوستند.

نقش رسانه ها در اطلاع رساني به مردم و جوشش غيرت حسيني چگونه ديديد؟
مردم ما با هوشياري و حساسيت نسبت به انقلاب و حفظ نظام آمادگي کامل براي دفاع از حق و حقيقت داشتند تنها چيزي که نياز داشتند اطلاعات صحيح و راهنمايي براي انجام وظايف بود. بعد از نقش بي‌بديل مقام معظم رهبري، رسانه‌ها بسيار خوب و حساب‌شده اطلاع‌رساني کردند و در مقابل جنگ رسانه‌اي که دشمن همراه و به نفع فتنه‌گران شروع کرده بود، رسانه ملي و نشريات متعهد و مؤمن بر خصم تا دندان مسلح رسانه‌ها، پيروز شده و توانستند مخاطبان خود را به موقع اطلاع‌رساني نمايند.
علل حضور بي سابقه مردم در راهپيمايي عاشورائيان به نظر شما چه بود؟
برخي از آن علل عبارتند از: الف: عنايات خاص الهي که از ابتداي انقلاب تاکنون وجود داشته و رهبر کبير و فقيد انقلاب حضرت امام خميني(ره) به تعبير مقام معظم رهبري مدظله همواره اين دست قدرتمند را در حمايت از نظام احساس مي‌کرده‌اند.
ب: بصيرت مثال‌زدني مردم ما و نيز «به هنگام» عمل کردن و وارد صحنه شود آنان خالق حماسه حضور در راهپيمايي عاشورائيان بود.

علت پيشگامي مردم شهرستانها خصوصا مردم قم در اعتراض به توهين هاي انجام گرفته چه بود؟
قم به لحاظ اين که داراي مهمترين حوزه علميه عالم تشيّع مي‌باشد، طبيعتاً به پايگاه بصيرت‌بخشي و تزريق آن به جامعه تبديل شده است. علاوه بر اين که قم مولّد و مادر انقلاب محسوب مي‌شود، مگر مي‌شود مادر از فرزند خود بي‌خبر و نسبت به آسيب‌ها و خطراتي که متوجه اوست بي‌تفاوت باشد.

علاقه و اعتقاد مردم به فرهنگ عاشورا و واکنش آنها به توهين هاي سال فتنه را چگونه مي شود ارزيابي کرد؟
علت اين علاقه را بايد در باورها و ايمان ناب مردم به فرهنگ فاخر و متعالي تشيّع دانست که در طول تاريخ با حکمت و درايت از امامان شيعه و حرکت‌ها و اهداف والاي آنان دفاع کرده و در اين راه از بذل، حال و تقديم جان دريغ نورزيده‌اند، و شما نشانه‌هاي روشن اين پيوند! ناگسستني را در حفظ و اقامه شعائر اسلامي همچون عيد غدير، عيد نيمه شعبان و مراسم عزاي حضرت زهرا(س) و ماه محرم و صفر مشاهده مي‌کنيد.
نقش راهپيمايي 9 دي در برچيدن بساط فتنه گران سال 88، در ايجاد اتحاد بين مردم براي مقابله جمعي با فتنه گران و تثبيت و تعميق مفهوم ولايت فقيه در ميان مردم، چه بود؟
نقش اين راهپيمايي با راهپيمايي‌هاي ديگر متفاوت بود. راهپيمايي‌هاي ملّت ما يک وجه اشتراک دارند که در همه آنها مشهود است و آن ايمان و علاقه به نظام و حفظ وحدت و يکپارچگي و به کنار گذاشتن سلائق مختلف و منسجم شدن و جاري شدن در بستر کشور براي اعلام وفاداري به نظام است. اما وجه مشخص راهپيمايي 9 دي يک اقدام پيشگيرانه از حرکت‌هاي بعدي دشمن بود که مي‌خواست انجام دهد و برخورد جدي و تبرّايي کوبنده و برائت جستن شفاف و محکم عليه سران فتنه و طراحان آشوب و افشاگري چهره‌ها و جريان‌هايي بود که سال‌ها دشمن حيله‌گر، بخصوص انگلستان روي آنها کار کرده بود و در اين فتنه آنها را رو کرد و به صحنه آورد.
و اينجا بود که مردم يک بار ديگر به نقش اين راهپيمايي‌هاي مؤثر در کوبيدن دشمن و نيز نقش آن در انسجام ملي و نيز نقش بي‌بديل ولايت فقيه در حفظ و حراست نظام متوجه شدند و عميقاً به آن اعتقاد مضاعف پيدا کردند.
وضعيت فتنه گران در قبل و بعد از راهپيمايي 9 دي به نظر شما چگونه بود و هست؟
تا قبل از اعلان نتايج انتخابات آنها با فورمولي که دشمن به آنها داده بود خود را پيروز ديده و براي تقسيم قدرت و مهره‌چيني و برچيدن نظام ولايي برنامه‌ريزي مي‌کردند و جالب اين که با طراحي دشمن و مهره‌هاي داخلي آنها حتي در صورت رأي نياوردن نيز خود را پيروز مي‌دانستند. زيرا خويش را مُستظهر به حمايت بيگانگان مي‌ديدند و عزّت و قدرت خود از آنان مي‌طلبيدند، اما اين خودفروختگان ايمان و باور نداشتند. لله العزه و لرسوله و للمؤمنين و لکن المنافقون لا يعلمون؛ عزت از آن خدا و رسول خدا و ايمان‌آورندگان به خداي تعالي است اما منافقين اين حقيقت را نمي‌دانند.

ارزيابي حضرتعالي از حضور اقشار، گرايشات و سنين مختلف در اين حرکت اسلامي چيست؟
حضور گسترده مردم و خصوصاً جوانان عزيزي که ابتداي انقلاب و حضور امام امت را درک نکرده بودند بسيار ارزشمند و معني‌دار بود، يعني نشان از بصيرت و تربيت صحيح اين جوانان داشت.
يعني رهبري انقلاب پس از امام با درايت و اخلاص کامل توانسته بود اين امت را که امانت امام راحل بود در درجه‌اي از بصيرت نگه دارد که با گذشت اينهمه سال، اين جوانان عزيز آنچنان در صحنه حضور داشتند که گويا خود به وجود‌آورنده انقلاب هستند و واقعيت هم همين است و اين نيز از برکات حضور شهيدان هميشه زنده ما و خانواده‌هاي معظم شهداء و وجود جانبازان عزيز، هريک علي‌رغم بدن مجروح و ناقص خود تبديل به يک پرچم و تحکيم استوار انقلاب در صحنه جامعه گشته و براي همگان راهنما و دليل محسوب مي‌شوند.
کيفيت حضور حضرتعالي در راهپيمايي 9 دي چگونه بود؟
اينجانب کمترين قطره‌اي بودم که به لحاظ همان موازين و ملاک‌هايي که در پاسخ‌هاي قبلي گذشت، افتخار حضور در لابلاي مردم مؤمن و غيرتمند قم را داشته و در آن حال ضمن شکرگزاري از اين حضور، همه مردم و خود را در يک عبادت جمعي و سياسي در راه تحکيم مباني انقلاب اسلامي مي‌ديد.