کد خبر 237965
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲

در عرصه فیلم و سینما باید با مراجعه به الگو و مدل درست و ارزشی قدم بر این راه گذاشت به طور مثال بهترین الگو برای فیلم سازان و مستندسازان اهل قلم شهید مرتضی اوینی است.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از  آوینی فیلم ، سینمای دفاع مقدس جز جدا نشدنی سینمای ایران پس از انقلاب محسوب میشود و بعد از گذشت سال ها از اتفاقات جنگ تحمیلی هنوز هم اثار فاخر در این ژانر ساخته میشود.
 
رضا ایرانمنش بازیگر سینما و تئاتر یادگاری قابل استناد از روزهای جنگ است.ایرامنمش جانباز شیمیایی و هنرمند سینمای امروز ایران مدتی قبل بر اثر لطمه ای که جنگ بر او وارد کرده در بیمارستان بستری بود.
 
تولید نشدن فیلم فاخر در ژانر دفاع مقدس در سال های اخیر و کم کاری هنرمندانی چون او باعث شد تا علت را جویا شویم.
 
 «سینمای دفاع مقدس» اتفاق خوشایند سینمای ایران بعد از انقلاب
 
رضا ایرانمنش: این که برخی مدعی هستند فیلم های دفاع مقدس و با موضوعیت جنگ مخاطب خود را از دست داده واقعیت ندارد و واقعیت امر این است که مخاطب به خاطر عملکرد نادرست و سیاست های غلط برخی مدیران و ساخت فیلم های بی ارزش در سینما از هنر هفتم دوری می کند.
 
وی از پیشینه سینمای دفاع مقدس و روند نزولی آن تا امروز گفت:سینمای ایران در سالهای قبل از انقلاب با فیلم های سینمای هند پابرجا بود که عموما در ژانر عشقی و اکشن ساخته میشد و اکثر فیلم های به نمایش در آمده تکراری و اثار خوب در آن ها معدود بوده است.اما بعد از انقلاب اسلامی دگرگونی در سینما رخ داد و آن تنوع در آثار تولید شده بود بعد از جنگ تحمیلی  سینمای دفاع مقدس رونق خوبی گرفت و سیاست گذاری ها به سوی ساخت اثر در این ژانر رفت .عده ای از فیلم ساز ها علاقه خود به فعالیت در سینمای دفاع مقدس را بخوبی نشان داده و اکثر فیلمسازهای علاقه مند ازبچه های جنگ بوده اند که از نزدیک اتفاقات و روایت های مختلف جنگ را لمس کرده بودند و فیلم های خوبی به دست این عزیزان ساخته شد .این روند به سمت صعود پیش رفت و کیفیت فیلم ها هر ساله بهتر و بالاتر می رفت تا جایی که فیلم های ساخته شده پیرامون موضوع جنگ با فیلم های جنگی سراسر دنیا قابل رقابت شدند. و این اتفاق به مطرح شدن سینمای دفاع مقدس ایران در سراسر جهان انجامید.
 
این اتفاق انقدردر سینمای ایران خوشایند بود که جشنواره ای به این نام برای اثار تولید شده راه اندازی شد و روزانه شاهد افزایش هنرمندان و نویسندگان و فیلم سازان در حوزه سینما دفاع بودیم.
 
 کم کاری فیلمسازان دفاع مقدس حاصل سیاستگذاری های غلط
 
ایرانمنش ادامه داد: این روند صعود تا دهه 70 ادامه داشت و به یکباره شاهد سقوط در این بخش بودیم و این اتفاق نتیجه سیاست گذاری ها و مدیریت برخی از مدیران بود.
 
در گذشته از فیلم های خانوادگی و درام انتظار بازگشت سرمایه بود و فیلمساز به امید بازگشت سرمایه اش به فکر ساخت فیلم می افتاد ولی این موضوع در سینمای دفاع مقدس وجود ندارد و فیلم ساز نباید به طور صددرصد به امید بازگشت سرمایه فیلم بسازد و این موضوع کاملا طبیعی است.
 
بازیگر سجاده آتش از حمایت مردم و اشتیاق برای دیدن اثار خوب دفاع مقدس خبر داد و افزود: هنوز هم که هنوز است من و دوستانم در این عرصه شاهد اشتیاق مردم و حمایت های آنها از فیلم دفاع مقدس هستیم. البته این که اثار فاخر در این حوزه کم شده و فیلمسازان خوب کم کار شده اند واقعیتی دردناک است که متاسفانه شرایط برای فعالیت فیلمسازان ارزشی خوب نیست.ساخت فیلم دفاع مقدس کاری دشوار و پر مشقتی است فیلمساز و عوامل باید در شرایط هوایی و دور از امکانات شهری روزها را سپری کرده و گرما و سرما و دود و انفجار را تجربه کنند و به همین علت نمی توان از تهیه کننده ها ابراز شکایت و گله کرد.
 
 شهید مرتضی آوینی بهترین الگو برای اهالی فرهنگ
 
رضا ایرانمنش از الگو سازی و استفاده از الگوهای موجود بعد از جنگ گفت و افزود: در عرصه فیلم و سینما باید با مراجعه به الگو و مدل درست و ارزشی قدم بر این راه گذاشت به طور مثال بهترین الگو برای فیلم سازان و مستندسازان اهل قلم شهید مرتضی اوینی است .شهید اوینی شخصی بود که روح بزرگی داشت و دنیا برای حضوراو بسیار تنگ و کوچک بود .این انسان انقدر با درایت و از اعماق وجود برای بچه های جنگ و دفاع مقدس کار می کرد که نمونه بارز ان ساخت روایت فتح بود که با گذشت زمان هنوز هم که هنوز است دلنشین است و مخاطبان زیادی دارد. کاری که از دل برآید مطمئنا بر دل نشیند که روایت فتح اینگونه اثر ماندگار و جاودانه ای شده است.
 
 ساخت لاله با هزینه بیت المال اولویت سینمای ایران؟
 
ایرانمنش افزود:مدیران و فیلم سازان امروز باید با توجه به اینکه هزینه هایی که برای ساخت فیلم های بی محتوا میشود از بیت المال است و خداوند از حق الناس که همان بیت المال است نمی گذرد.
 
وی اضافه کرد:هزینه ساخت فیلم هایی که امروز تولید می شود مثل فیلم لاله که سروصدای زیادی هم به راه انداخت از کجا تامین میشود؟ آیا اولویت در سینمای امروز ایران ساخت فیلمی با مضمون این چنینی است؟ برخی افراد و مدیران ساخت فیلم لاله که ادعای حضور در جنگ و افتخار حضور در جبهه را دارند ایا ساخت لاله در الویت های سینما و فرهنگ جامعه امروز است؟
 
مهم ترین اتفاقی که فرهنگ جامعه امروز علی الخصوص سینما باید دنبال کند دوری از الگوهای غربی و مراجعه به الگوهای ارزشی است.


حمایت نکردن مدیران فرهنگی عامل کم کاری فیلمسازان ارزشی


 ساخت فیلم های دفاع مقدس ملزم حمایت و پشتیبانی از سوی مدیران است .فیلم های دفاع مقدس که جز مهم ترین ژانر های سینمایی بشمار میرود توسط چه نهادی حمایت شده است؟ انجمن حمایت از آثار دفاع مقدس در این سالها چه فعالتی انجام داده است و چقدر حمایت کرده است؟ وزارت ارشاد چطور و چگونه از فیلم های این حوزه حمایت کرده است؟

اتفاقاتی که در 8سال جنگ تحمیلی متوجه کشور شده است لحظه لحظه ایثار،رشادت و شهادت و شهامت است که وصف پذیر نیست اما باید به تصویر کشیده شود و نسل امروز و فردای کشور باید پاسخ به سوالات خود را بیابد و بتوانند به گذشته کشور خود افتخار کنند. و اتفاقات و رخداد های وصف نشدنی دفاع انقدر زیاد و تاثیر گذار است که هرچقدر فیلم و اثر در این حوزه تولید شود باز هم احساس نیاز میشود.اتفاقات هر رزمنده یک فیلم سینمایی است.

شناساندن شهدا و جانبازان مهم ترین گام در تقویت فرهنگ

وی گفت: جوانان و فرزندان امروز جامعه باید بدانند که پایبندی به اصولی چون حجاب و عفاف چقدر مورد اهمیت است و برای توجه به عفاف و حجاب و دفاع از ناموس چه خون ها و چه جوانانی پر پر شده اند باید بدانند جوانان رزمنده دیروز بخاطر امروز انها به شهادت رسیده اند.و به نظر بنده ساخت و شناساندن این افراد مهم ترین گام و بهترین راه برای بازسازی فرهنگ و تقویت آن است.

بعد از جنگ برای یادگاران این رزمندگان کاری انجام نشد و فقط وفقط سهمیه اندگی که فرزندان شاهد و جانباز از ان بهره برده اند که ان هم به علت اطلاع رسانی نادرست مدیران مورد توهین و بی مهری قرار می گیرد.

این فرزندان بجای دریافت این سهم از دانشگاه ها پدر و پشتیبان خود را از دست داده اند ومقصر این توهین ها و بی مهری ها مدیران فرهنگی و رسانه ای هستند که از خودگذشتگی شهدا را به درستی به مردم نشان نداده اند .

مردم در طول سال ها قدرشناس ترین بوده اند

مردم ایران در مقابل پاسداشت شهدا و جنگ تحمیلی و فیلم های سینمای دفاع مقدس واقعا قدرشناس بوده ولی متاسفانه مسئولان امروز یادشون رفته که این میز و امضا از برکت وجود شهدا و وجود جانبازان و آزادگان است که باید قدرشناس آنها باشند.و مسئولین آینده کشور باید با ارمان های شهدا همراه و یاد و عمل آنها را در فرهنگ جامعه ادامه دهند و فضا را برای فعالیت فیلمسازان ارزشی اماده و فراهم کنند تا شخصیت های ارزشی قهر کرده در این سالها به سینمای ایران بازگشته و اثار فاخر در این حوزه تولید کنند.