وقتی در زمستان پارسال، اعضای کمیته‌ اجرایی IOC تصمیم گرفتند تا کشتی را از رشته‌های اصلی المپیک 2020 حذف کرده و برای حضور این رشته در المپیک به مصاف هفت ورزش دیگر بفرستند مشخص بود که کشتی باید منتظر تغییر و تحولاتی باشد.

به گزارش مشرق و به نقل از ایسنا، اولین قربانی این اتفاق رافائل مارتینتی سوئیسی بود که مجبور شد امپراتوری یازده ساله خود در فیلا را به نناد لالوویچ صرب تحویل دهد. هیات رییسه فیلا می‌خواست با این تصمیم نشان دهد که تغییرات کشتی از راس هرم قدرت در فدراسیون جهانی آغاز شده است، هر چند که نفوذ روس‌ها در مخالفت با مارتینتی بی‌تاثیر نبود. پس از آن، تغییر قوانین در کشتی آغاز شد. از تغییر زمان برگزاری رقابت‌ها (از دو دقیقه‌ به سه دقیقه‌) گرفته تا تغییر در نوع امتیازدهی. IOC از کشتی هیجان بالاتر و بیننده تلویزیونی بیشتر می‌خواست. ورزشی که روزگاری 12 دقیقه‌ بیننده را میخکوب می‌کرد، حالا در دو تایم دو دقیقه‌ای تنها در هل دادن خلاصه می‌شد و این چیزی نبود که اسپانسرها ، تماشاگران و بینندگان تلویزیونی را جذب کند. به همین دلیل فیلا به فنون بالا و پرتابی امتیاز بیشتری داد، برای کشتی‌گیرانی که فرار می‌کنند جریمه بیشتری تعیین کرد و جلوی اعتراض‌های پیاپی که منجر به وقفه در کشتی می‌شد را گرفت.

برگزاری رقابت‌های کشتی با قوانین و سبک جدید این ورزش را هیجان انگیزتر کرد تا جایی که کشتی موفق شد در اجلاس خرداد ماه سن پترزبورگ پنج رشته کاراته، ووشو، اسکیت، صخره نوردی و موج سواری روی تخته را کنار بزند و همراه اسکواش و بیسبال خود را به نشست سرنوشت ساز بوئنوس آیرس برساند.

یک ماه مانده به اجلاس کمیته‌ بین‌المللی المپیک و در مرداد ماه ، IOC اعلام کرد که در المپیک 2016 ریودوژانیرو یک وزن از کشتی آزاد و یک وزن از کشتی فرنگی مردان کم و دو وزن به کشتی بانوان اضافه خواهد شد یعنی سیستم‌ 6-6-6. IOC این تصمیم را در راستای تعادل بین کشتی مردان و زنان و در جهت حفظ کشتی در بازی‌های المپیک 2020 دانست.

نکته ای که بیشتر کارشناسان کشتی در ایران هم دست روی آن گذاشتند این بود که IOC می‌خواهد با پررنگ‌تر کردن نقش بانوان در کشتی، بینندگان بیشتری جذب کرده و اسپانسرها را به سوی این ورزش بکشاند. هر چند این تصمیم به ضرر کشتی ایران است، چرا که ایران با نداشتن کشتی بانوان، عملا شانس دو مدال در کشتی آقایان را هم از دست می‌دهد.

منصور برزگر در این زمینه به ایسنا، گفت: با این تصمیم کشتی ضرر می‌کند. آنها (IOC) بیشتر به بانوان بها می‌دهند. البته شاید می خواسته‌اند تعداد اوزان را برابر کنند، ولی با این کار ارزش پهلوانی کشتی از بین می‌رود.

همچنین عسگری محمدیان، نایب قهرمان المپیک، اظهار کرد: با نگاه خوش بینانه می‌توان گفت که IOC قصد دارد کشتی را در المپیک حفظ کند و استارت این کار را از المپیک 2016 زده است. آنها می‌خواهند نه سیخ بسوزد و نه کباب! فیلا هم زیر مجموعه IOC است و هر چه آنها بگویند مجبور است انجام دهد.

همچنین ناصر نوربخش، اظهار کرد: فیلا مجبور است برای حفظ کشتی‌ در المپیک این امتیاز را به IOC بدهد. آنها تابع IOC هستند و می‌خواهند جذابیت را بالا ببرند ، چون با پر رنگ شدن نقش بانوان تماشاگران بیشتری کشتی ها را دنبال خواهند کرد به همین دلیل این امتیاز داده شده است.

به نظر می‌رسد بیشتر کارشناسان حذف دو وزن از کشتی در المپیک 2016 را بهای حفظ این ورزش در المپیک 2020 می دانند و امیدوارند در اجلاس فردا (یکشنبه) بوئنوس آیرس این رشته در رقابت با اسکواش و بیسبال پیروز شود و در المپیک باقی بماند. البته نناد لالوویچ، رییس جدید فیلا بحران شش ماه گذشته کشتی را بزرگ‌ترین بحران سه هزار سال اخیر این ورزش می‌داند.

نشست کمیته‌ بین‌المللی المپیک فردا (یکشنبه) در بوئنوس آیرس آرژانتین برگزار می‌شود و سه ورزش کشتی، اسکواش و بیسبال پس از دفاع از خود باید منتظر رای اعضا بمانند تا مشخص شود کدامیک شانس حضور در المپیک 2020 را خواهند داشت.

از طرف فیلا، علاوه بر نناد لالوویچ ، دانیل ایگالی ، قهرمان نیجریه‌ای الاصل کانادا در المپیک 2000، جیم شر- ملی‌پوش آمریکا در المپیک 1988، کارول هاین – دارنده برنز وزن 48 کیلوگرم بانوان در المپیک 2012 و لایزلگراند – نایب رییس فدراسیون کشتی فرانسه و دارنده مدال برنز المپیک 2004 برای دفاع از کشتی در اجلاس بوئنوس آیرس حضور خواهند داشت.

به نظر می‌رسد با تغییر قوانین و به خصوص با حذف اوزان آقایان و اضافه شدن به وزن‌های بانوان، کشتی با دفاعی که از خود خواهد کرد در اجلاس فردا می‌تواند امیدوار باشد تا در المپیک 2020 باقی بماند.

فیلا اولتیماتوم IOC را جدی گرفت و در این شش ماه بهای حفظ کشتی در المپیک را پرداخت.