کد خبر 24765
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۲

رئيس اتحاديه تعاوني‎هاي تاکسيراني سراسر کشور از رايزني با دولت براي افزايش ميزان سوخت تخصيصي ماهيانه تاکسي‎ها، جلوگيري از دو نرخي شدن کرايه‌ها، ارائه سبد حمايتي ??? هزار توماني لوازم يدکي و آغاز واگذاري سهام عدالت به ??? هزار راننده تاکسي خبر داد.

به گزارش مشرق، محمد مهدي تيموري در گفتگو با مهر ضمن اعلام جزئيات برنامه ها و اقدامات شبکه تعاوني هاي تاکسيراني سراسر کشور پس از اجراي فاز نهايي قانون هدفمند کردن يارانه ها، گفت: با آغاز اجراي فاز نهايي قانون هدفمند کردن يارانه ها، با مديران ارشد ستاد مديريت سوخت کشور از جمله سردار رويانيان جلساتي را تشکيل داديم.

رايزني براي افزايش سوخت ماهيانه تاکسي‌ها

رئيس اتحاديه تعاوني هاي تاکسيراني سراسر کشور با اعلام اينکه از اين طريق در مورد مشکلاتي که با کاهش يافتن ميزان سوخت ماهيانه تخصيصي براي رانندگان تاکسي پيش آمده بود، صحبت کرديم که البته اگر نتوانيم راهکاري براي آن داشته باشيم ممکن است دوباره پيش بيايد.

تيموري درباره مشکلات به وجود آمده توضيح داد: يکي از اين موارد موضوع اختصاص ??? ليتر سوختي است که به صورت ماهيانه براي تاکسي ها پيش بيني شده است که ما گفتيم نمي توان با اين ميزان سوخت خدمات مناسبي را به مردم ارائه کرد.

وي با تاکيد بر اين مطلب که با سهميه در نظر گرفته شده براي رانندگان تاکسي، امکان تامين نياز سوخت ماهيانه تا زمان شارژ دوباره آن وجود ندارد، اظهار داشت: با تاکيدي که دولت در بخش حمل و نقل عمومي و افزايش خدمات دهي از اين طريق داشته است، افزايش تردد تاکسي ها با اين ميزان سوخت امکان ندارد.

تردد بيشتر؛ سوخت بيشتر

اين مقام مسئول در اتحاديه تعاوني هاي تاکسيراني سراسر کشور افزود: دليل آن نيز برمي گردد به اينکه تردد بيشتر مساوي است با سوخت بيشتر براي خودرو تا بتوان مسافر بيشتري را به صورت روزانه براي جابه جايي مسافران کرد، بنابراين توسعه فعاليت تاکسي ها در بخش حمل و نقل عمومي بايد به نحوي باشد که اگر قبلا يک تاکسي در روز تا ??? کيلومتر مسير را طي مي کرد، امروز اين ميزان بايد به بيش از ??? کيلومتر در روز افزايش يابد.

تيموري با بيان اينکه توسعه حمل و نقل عمومي مدنظر دولت است، بيان داشت: اينکه ما با ??? ليتر بنزين ماهيانه بتوانيم خدمات بيشتري از قبل داشته باشيم شايد نشود چون من استنباط مي کردم که در زمان توجه دولت به افزايش حمل و نقل عمومي، ميزان سوخت خودروهاي عمومي نيز بايد افزايش يابد.

رئيس اتحاديه تعاوني هاي تاکسيراني کشور گفت: ما در اين مورد با ستاد مديريت سوخت کشور صحبت کرديم که در نهايت قرار شد گزارشات استاني و شهرستاني را در اين زمينه جمع آوري کنيم و به آنها تحويل دهيم تا در اين مورد تصميمات جديدتري اتخاذ شود.

جمع آوري گزارشات استاني و شهرستاني

وي در پاسخ به اين سئوال که جمع بندي ها براي ارائه گزارش در خصوص افزايش احتمالي ميزان سوخت خودروهاي تاکسي تا چه زماني صورت خواهد گرفت؟ گفت: فکر مي کنم بايد تا دو هفته آينده جمع آوري نهايي اطلاعات و گزارشات از استانها و شهرستانها صورت بگيرد.

اين مقام مسئول در بخش تعاوني هاي تاکسيراني اظهار داشت: البته هم اکنون نيز بخشي از اطلاعات مورد نياز جمع آوري شده است ولي برخي از استانها در اين حوزه باقي مانده است. در نهايت پيشنهادات خود را به ستاد مديريت سوخت کشور ارائه خواهيم کرد تا آنها بتوانند در اين زمينه تصميمات بهتري را با اطلاعات به روزتر اتخاذ کنند.

تيموري در اين باره که پيشنهاد تاکسي داران و نمايندگان آنها در اتحاديه کشوري چه ميزان سوخت ماهيانه بوده است؟ ادامه داد: ما اعلام کرديم که همان ??? ليتري را که قبلا به صورت ماهيانه شارژ مي کردند بايد ادامه يابد و نبايد از ميزان آن ??? ليتر کسر شود.

احتمال خروج تاکسي‏ها از چرخه حمل و نقل

به گفته اين مقام تعاوني هاي تاکسيراني، اگر در مورد وضعيت سهميه تاکسي ها در ماه فکري نشود هيچ راننده تاکسي اي را نمي توانيد پيدا کنيد که اگر بنزين ??? توماني وي به اتمام رسيد برود بنزين ??? توماني بخرد و با آن مسافر جابه جا کند و نتيجه اين مي شود که اين تاکسي از چرخه حمل و نقل خارج خواهد شد و مردم نمي توانند از خدمات حمل و نقل عمومي به آن صورتي که مدنظر دولت است، استفاده کنند و در نهايت براي مردم ايجاد مشکل خواهد کرد.

وي در اين خصوص که اگر اين اتفاق نيفتد و به هر دليلي ميزان افزايش سوخت ماهيانه تاکسي ها افزايش نيابد، آيا مي توان به روش دونرخي عمل کرد به نحوي که پس از اتمام بنزين ??? توماني، براي بنزين ??? توماني يک کرايه بيشتري تعيين کرد و يا خير؟ تاکيد کرد: در اين بخش نمي توان به صورت دونرخي عمل کرد و ما بايد تلاش کنيم تا ميزان سوخت را افزايش دهيم.

رئيس اتحاديه تعاوني هاي تاکسيراني سراسر کشور افزود: چون در هر حال مردم از اين سيستم استفاده کنند و دولت بايد حمايتهاي لازم را داشته باشد. هم اکنون در خطوط به صورت ميانگين ?? تا ?? نفر مسافر توسط هر تاکسي جابجا مي شوند که اگر بنزين ??? توماني آنها به اتمام برسد، تعداد جابجايي ها کاهش خواهد يافت و مسافران دچار مشکل مي شوند.

سبد حمايتي ???هزار توماني لوازم يدکي

تيموري خاطر نشان کرد: موضوع دوم اين بود که ما اعلام آمادگي کرديم طبق اساسنامه اي که داريم بتوانم شرايطي را فراهم کنيم که غير از حمايتهاي دولت يک سبد حمايتي کالا هم براي رانندگان تامين کنيم، چون يکي از مهم ترين دغدغه هاي رانندگان تاکسي در اين بخش تامين لوازم يدکي مورد نيازشان است.

به گفته وي، براي اين موضوع هم اکنون ? قلم کالا و لوازم يدکي را در اين سبد از روغن، لاستيک، لنت، ديسک صفحه، فيلتر روغن و هوا، روغن ترمز و غيره پيش بيني کرديم. اينها را در قالب يک سبد خواهيم ديد که سقف قيمتي آن به ??? هزار تومان برسد.

اين مقام مسئول در اتحاديه تعاوني هاي تاکسيراني سراسر کشور افزود: برنامه ريزي شده است تا رانندگان تاکسي در ازاي دريافت و استفاده از اين سبد کالا، آن را در اقساط ? ماهه بازپرداخت کنند؛ بنابراين در نظر داريم تا اين کار را با همکاري بانک توسعه تعاون انجام دهيم.

تيموري بيان داشت: هم اکنون اين کار در دست انجام است و ممکن است تا ?? روز آينده آماده واگذاري به رانندگان شود ولي به محض آماده شدن اعلام مي کنيم تا آنها بتوانند از اين امکان استفاده کنند. اين کار چند مزيت دارد اولا اينکه کالاي تحويلي اصل خواهد بود و تقلبي در کار نيست و دوم اينکه واسطه ها در اين بخش حذف خواهند شد و قيمت محصول کاهش مي يابد و سومين هدف نيز تخفيفات آن است که براي رانندگان مفيد خواهد بود.

افزايش کرايه تاکسي؛ ??درصد

وي در مورد ميزان افزايش کرايه تاکسي ها با بيان اينکه در اين بخش همان ??درصد اعلام شده از سوي دولت اعمال مي‌شود، گفت: البته در اين مورد نيز صحبت کرديم که لازم است کار کمي دقيق تر ديده شود، چون در برخي شهرها ممکن است حتي کمتر نيز افزايش يابد و در برخي ديگر از شهرها نيز بيشتر، چون کارکرد تاکسي ها در همه شهرها يکسان نيست.

رئيس اتحاديه تعاوني هاي تاکسيراني کشور تاکيد کرد: ممکن است يک تاکسي در شهري روزانه ??هزار تومان و در شهري ديگر روزانه تا ?? هزار تومان نيز درآمد داشته باشد؛ بنابراين طرح افزايش کرايه ها بايد منطقه اي و از طريق شوراي شهر و دستگاه هاي متولي نرخ گذاري اعمال شود که البته براي آن کف و سقف نيز مي توان پيش بيني کرد.

تيموري درباره کار نظارت بر عملکرد تاکسي ها به ويژه پس از اجراي فاز آخر قانون هدفمند کردن يارانه ها و جلوگيري از افزايش خودسرانه قيمتها، گفت: البته در اين بخش نظارت با سازمانهاي تاکسيراني است و تعاوني ها بحث تامين قطعات، لوازم و همچنين پشتيباني از تعاوني هاي تاکسيراني کشور را بر عهده دارند.

به گفته وي، سازمان تاکسيراني است که از طريق شهرداري ها کار نظارتي را دنبال مي کنند که موضوع تعيين صلاحيت رانندگان، تعيين خطوط و همچنين اعلام نرخ هاي جديد را بر عهده دارند، اما خدمات پشتيباني، واگذاري سهام عدالت، بيمه و موارد ديگر آنها با ما است.

افزايش منطقي کرايه‎ها

اين مقام مسئول در بخش حمل و نقل تعاوني هاي تاکسيراني، اظهار داشت: اگر دولت کمک کند تا تعاوني ها در اين بخش فعالتر شوند آنها خواهند توانست در حوزه حمل و نقل عمومي خدمات بهتري داشته باشند. البته بخش کمي از افزايش ها در بخش کرايه مربوط به سوخت خودروها است و بخش بيشتر آن مربوط به تامين قطعات و ملزومات است که اگر ما بتوانيم به آنها کمک کنيم شايد خود راننده ها نيز تمايلي به افزايش کرايه ها نداشته باشند.

رئيس اتحاديه تعاوني هاي تاکسيراني کشور در زمينه آخرين اقدامات به عمل آمده براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي در بخش تاکسي تصريح کرد: يکي از سياستهاي دولت در اين زمينه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي بوده است و افزايش منطقي کرايه ها.

تيموري ادامه داد: در بخش نوسازي ناوگان که بايد به صورت کمي و کيفي کار دنبال شود و ما قرار نيست هر خودرويي را بگوييم که مي تواند تاکسي باشد چون تاکسي ميزان توقف و حرکت بيشتري دارد، بنابراين از نظر لوازم يدکي و تجهيزات بايد شرايط بهتري داشته باشد.

وي با اشاره به اينکه وقتي خودرو به تعمير مي افتد، تاکسي از خط سرويس دهي خود خارج مي شود و راننده نيز ديگر درآمدي براي هزينه کردن در زندگي خود ندارد، افزود: بنابراين در بخش نوسازي نياز به خودروهاي با کيفيت تر و بهتري از نظر کمي و کيفي داريم. البته ما در تهران بحث توسعه کمي تاکسي را نداريم و بيشتر موضوع بهبود کيفي تاکسي ها را دنبال مي کنيم تا بتوانيم خودروهاي بهتري را وارد ناوگان حمل و نقل عمومي کنيم.

نوسازي ناوگان / واردات خودرهاي جديد

اين مقام تعاوني هاي تاکسيراني سراسر کشور درباره وضعيت واردات خودروهاي عمومي ون و ميني ون و همچنين برنامه هاي استفاده از خودروهاي توليد داخل و انعقاد قرارداد با خودروسازان داخلي بيان داشت: ما در اين زمينه هر دو کار را دنبال مي کنيم.

تيموري با اشاره به اينکه در موضوع ون و ميني ون وقفه زيادي پس از مصوبه سال ?? دولت به وجود آمد و ما توانستيم فقط تعدادي از خودروهاي خريداري شده را از گمرکات ترخيص کنيم، گفت: البته تعدادي نيز در دست ترخيص است، ولي برابر بخشنامه دولت تعرفه واردات خودروي ون دوگانه سوز و پايه گازسوز در آن سال صفر در نظر گرفته شده بود ولي هم اکنون قرار شد اينها با تعرفه ?? درصد ترخيص شوند.

وي با تاکيد بر اينکه با گرانتر شدن خودروي وارداتي ديگر راننده نمي تواند اقساط آن را بپردازد، خاطر نشان کرد: بنابراين آنها سعي مي کنند تا با همان وضعيت سابق و خودروي قديمي نسبت به جابجايي مسافران اقدام کنند.

آغاز واگذاري سهام عدالت رانندگان تاکسي

رئيس اتحاديه تعاوني هاي تاکسيراني سراسر کشور همچنين از نهايي شدن هماهنگي هاي لازم با سازمان خصوصي سازي براي واگذاري سهام عدالت به رانندگان تاکسي خبر داد و گفت: براساس آخرين اقدامات و برنامه هايي که در اين زمينه داشتيم قرار شد در هفته آينده دعوتنامه هاي واگذاري سهام عدالت که از طريق سازمان خصوصي سازي تهيه شده است، از طريق اتحاديه در اختيار تمام رانندگان تاکسي که از قبل براي اين موضوع ثبت نام کرده و متقاضي شده بودند قرار گيرد.

تيموري افزود: سال گذشته حدود ???هزار نفر از رانندگان متقاضي سهام عدالت در سراسر کشور فرمهاي مورد نياز سازمان خصوصي سازي را دريافت و نسبت به تکميل آن اقدام کرده بودند که البته تعدادي نيز جا مانده اند و ما در پي اين هستيم که يک زمان مجددي را براي ثبت نام دوباره افرادي که جامانده اند از سازمان خصوصي سازي بگيريم.

وي با اعلام اينکه فکر مي کنم چيزي حدود ?? تا ?? هزار نفر ديگر را نيز بتوان به اين ليست اضافه کرد، بيان داشت: ولي آنهايي که ثبت نام شده اند به تدريج دعوتنامه هاي سهام عدالت خود را دريافت خواهند کرد و ما در نظر داريم تا دعوتنامه را در بين آنها توزيع کنيم