به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمد نهاوندیان در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل صندوق توسعه ملی که صبح امروز برگزار شد، از زحمات رحیم قربانی و محمدرضا فرزین دو مدیرعامل سابق صندوق توسعه ملی تشکر کرد و گفت: الحمدلله صندوق توسعه ملی به عنوان نهادی که دلسوزان نظام معتقد بودند باید شکل بگیرد، تحقق یافت و الان به عنوان یک امانت ملی از دست امینی به امین دیگر به ودیعه گذاشته میشود.
وی ادامه داد: فرصتی که در تغییر مدیریت پیش میآید فرصت خوبی برای بازنگری است هم برای توجه مجدد به فلسفه تشکیل و هم برای تصحیح مسیر است.
نهاوندیان خاطرنشان کرد: فلسفه تشکیل صندوق توسعه ملی تبدیل سرمایه زیرزمینی به سرمایه روی زمین و مولد بود، این فلسفه نه تنها تکان نخورده که تقویت شده است.
وی گفت: اتفاقاتی که اکنون در بازار انرژی میافتد و از آن به عنوان شوک جدید انرژی یاد میکنند در حال ایجاد تغییر در طرف عرضه و تقاضا است. در وابستگی آمریکا به نفت و به نفت یک تحول رخ داده که آثار خود را در انرژی دنیا خواهد گذاشت.
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: ما باید هر چه سریعتر منابع فسیلی را تبدیل به سرمایههای دیگر کنیم از طرف دیگر اقتصاد پرجمعیتی مثل ایران سیاست انرژیاش نمیتواند مثل سایر کشورهای کوچک و کم جمعیت باشد، چرا که ما با الزامی مانند ایجاد اشتغال مواجهیم.
نهاوندیان ادامه داد: هدف دیگر این بود که ما حتماً باید اتکای هم اقتصاد ملی و هم بودجه دولت را به درآمد نفت کم کنیم و الان فرصتی است که ببینیم چه مقدار در این راه موفق بودهایم.
وی تصریح کرد: در 8 سال قبل از نظر درآمد نفتی بینظیر بوده است و الان وقت آن است ببینیم وقتی درآمد ما افزایش مییابد اتکای ما به درآمدها کم میشود و آیا برای اصلاح ساختار بودجه کار کردهایم.
نهاوندیان اضافه کرد: 8 سال آینده هم به سرعت خواهد گذشت و دیگران ما را ارزیابی خواهند کرد که آیا موفق بودهایم یا دچار روزمرگی شدهایم. آیا در مسیر ساختاری کار کردهایم یا اینکه به جای حاشیهها به مدیریت پرداختهایم؟
وی گفت: در این رابطه که آیا توانستهایم اتکای اقتصاد ملی و بودجه را به نفت کم کنیم همه اقتصاددانان باید فکر کنند و صندوق توسعه بیش از همه جا مورد نظر است.
نهاوندیان رویکرد صادراتگرا را ویژگی دیگر صندوق توسعه ملی ذکر کرد و افزود: ارز تنها وقتی میتواند برگردد که درآمد ارزی وجود داشته باشد. قانونگذار میخواست این پیام را بدهد که صندوق توسعه ملی دریچهای است به سوی بازارهای جهانی و تولید صادراتگرا بر این اساس در اهداف صندوق تعبیه شد.
وی گفت: هدف دیگر توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی بود متأسفانه پدیدهای در اقتصاد ایران اتفاق افتاد و بزرگتر و بزرگتر شد و آن ایجاد بخش عمومی بود حال آنکه در قانون ما جز سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی نداشتیم.
نهاوندیان با اشاره به اینکه، شکلگیری این بخش جای بحث دارد و باید دید آیا گریزی از آن بود یا خیر؟ افزود: قانونگذار در صندوق توسعه ملی اصرار داشت منابع به بخش خصوصی داده شود و دلیل این بود که تا وقتی مدیریت تحت امر دولت باشد بخش خصوصی تحقق پیدا نمیکند.
وی ادامه داد: هدف این بود که بخش خصوصی کارآمدی داشته باشیم که بتواند در بازارهای جهانی رقابت کند و ما در داخل فرصت آزمون و تربیت و برنده شدن به بخش خصوصی را بدهیم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: صندوق توسعه ملی تشکیل نهادی در میانه اقتصاد دولتی ایران بود، فشارهایی از روز اول بر روی صندوق توسعه وجود داشت که این منابع به جاهای دیگری برود حال آنکه این لازم با لازمهای دیگر فرق میکند و کسی که مدیر صندوق میشود باید از این هدف پاسداری کند.
وی ادامه داد: ما یک توسعه داریم، یک مفهوم عدالت و یک جا در همان پیشرفت سازوکار عدالت را تعبیه میکنیم نه اینکه به گونهای تصمیم بگیریم که فاصله اقشار جامعه زیاد باشد و بیاییم احسان کنیم.
نهاوندیان گفت: احسان وظیفه دولت نیست، وظیفه دولت عدالت است و ما باید در سیاستهای اقتصادی به گونهای کار کنیم که نگذاریم فضای غیرعادلانه شکل بگیرد و مانع ایجاد رانت شویم.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: تا زمانی که مراجعه به دستگاههای مالی، مراجعه رانتجویان است داریم بیعدالتی را توزیع میکنیم. هم اکنون دسترسی به تسهیلات در بطن خود نوعی رانت دارد و باید این مشکل را حل کنیم.
وی تأکید کرد: سیاستهای اقتصادی ما باید عدالتگرایانه باشد. تفاوتهای غیرتوجیه درآمدی نباید اجرا شود که ما به فکر ترمیم آن بیافتیم.
نهاوندیان ادامه داد: صندوق توسعه ملی یکی از مهمترین منابع تخصیص تسهیلات خواهد شد و ما باید فهم درستی از توزیع عدالت داشته باشیم.
وی تصریح کرد: فشار بر صندوق توسعه ملی در گذشته وجود داشته و در آینده هم وجود خواهد داشت نباید از صندوق توسعه ملی برای تخصیصهای ریالی استفاده شود وظیفه کارشناسان این است بیماری هلندی را بشناسند، تجارت جهانی را بدانند، آن را برای مردم و مسئولان تفهیم کنند و آثار تورمزای چنین اقدامی را بگویند.
رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: اینکه ما در یک دوره پردرآمد تورم 40 درصدی داشته باشیم آیا قابل پیشبینی نبود؟ لازم است به دور از حاشیهها تفکیک کنیم که نقش هر یک از عوامل در ایجاد چنین وضعیتی چه بوده است. از موضع طبیبانه بررسی کنیم تا دیگر در اقتصاد ایران چنین اتفاقی نیافتد.
نهاوندیان پس از این اظهارات حکم صفدر حسینی مدیرعامل جدید صندوق توسعه ملی را که توسط رئیس جمهور صادر شده بود قرائت کرد.
بر اساس حکم صادره هیئت امنای صندوق در سوم مهر ماه جاری تشکیل جلسه داده و صفدر حسینی به مدیرعاملی صندوق توسعه ملی منصوب شده است.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به معضل رکود تورمی کشور تأکید کرد: نباید از منابع صندوق توسعه ملی برای پرداختهای ریالی استفاده کنیم.