عزتشاهی ادامه داد: مراجع تقلید، علما، امامخمینی(ره) و حتی امام زمان(عج) از نظر آنها اعتقاداتی بود که برخی از عامه مردم به آن معتقدند.
وی با اشاره به اینکه چند سال گذشته برخی اعلام میکردند که تقلید کار میمون است، تصریح کرد: اینگونه حرفها را منافقین در سالهای اول انقلاب به شکل دیگری مطرح میکردند و آنها با روحانیت موافقت نداشتند و تنها با اندکی از روحانیون مانند آقای طالقانی ارتباط داشتند و آن هم به این دلیل بود که شاید به خوبی مواضع خود را برای آنها مطرح نمیکردند.
عزتشاهی تاکید کرد: مسیری که منافقین برای خود در ابتدا ترسیم کرده بودند مسیری بود که به مارکسیسم منتهی میشد و در انتها همین مسئله را در عملکرد آنها دیدیم.
وی با بیان اینکه طرز تفکر منافقین به نهضت آزادی نزدیک بود، تصریح کرد: نهضت آزادیها گروهی از روشنفکران اسلامی بودند که برخی از مسائل را درباره خود مطرح میکردند و به نظر خودشان بخش جدیدی از اسلام را مطرح میکردند و به همین دلیل میتوان گفت که طرز تفکر منافقین به نهضت آزادیها شباهت داشت.
عزتشاهی با تاکید بر اینکه این گروه قبل از انقلاب طیفهای مختلفی از جامعه را با خود همراه کرده بودند، ادامه داد: این افراد در گروه منافقین شستشوی مغزی میشدند به طوری که گروه فرقان که شهید مطهری را به شهادت رساندند و آن فردی که این کار را انجام داد، فکر میکرد با این رفتار سدی را از مقابل پیشرفت اسلام برداشته است.
عزتشاهی یادآور شد: افرادی که با گروه منافقین همکاری میکردند به ندرت از جریان مرکزی این گروه اطلاع داشتند و نمیدانستند که مرکزیت این گروه توسط چه کسانی و با چه اهدافی رهبری میشود.
وی با بیان اینکه اعضای منافقین ظواهر اسلامی را حفظ میکردند اما جزئیاتی مانند امام زمان(عج) و معجزه را قبول نداشتند و به شکل رسمی نیز این مسئله را مطرح نمیکردند افزود: آنها برای قشر مخاطب خود 3 نوع دستهبندی در نظر گرفته بودند، به شکلی که برای هر قشری برنامهای داشتند.
عزتشاهی گفت: قشر اول برای آنها تحصیلکردهها و دانشجویان بودند که تقریبا تلاش میکردند جزئیات اندیشه و ایدئولوژی خود را برای آنها بازگو کنند.
وی با تاکید بر اینکه روحانیون و بازاریان قشر دوم از نظر مخاطبان برای منافقین تعریف میشد، ادامه داد: این قشر باید تنها برخی از ایدههای فکری منافقین را بدانند، در غیر این صورت ممکن است با منافقین همراه نشوند.
عزتشاهی عامه مردم را قشر سوم مورد نظر مخاطبین خواند و گفت: منافقین تنها بخش کوچکی از اعتقادات خود را که با اعتقادات ریشهدار مردم همراستا بود برای آنها مطرح میکردند. زیرا اعتقاد داشتند اگر جزئیات را برای آنها تشریح کنند مشترکاتشان با مارکسیستها که مورد مخالفت مردم بود آشکار میشد.
وی با بیان اینکه منافقین نفاقگونه با مردم رفتار میکردند، افزود: قبل از انقلاب اسلامی، ساواک به دلیل نفوذ در این جریان به طور کلی از همه مسائل آنها با اطلاع بود و حتی گاهی برای آنها اسلحه فراهم میکرد و تا جایی که منافقین برای آنها مشکل ایجاد نمیکردند و مانع اقدامات آنها نمیشدند.
عزتشاهی با بیان اینکه امام از همان ابتدای شکلگیری این گروهک مارکسیست بودن آنها را تشخیص داد، خاطرنشان داد: چند تن از سران این گروهک به خدمت امام(ره) در نجف رسیدند و بخشی از ایدئولوژیهای خود را در حضور امام مطرح کردند که رهبر کبیر انقلاب پس از اطلاع از بخشی دیدگاههای آنها در واکنش به سران این گروهک فرمودند که شما بیشتر از من نهجالبلاغه و قرآن را خواندهاید اما چیزی که مطرح کردید مارکسیست به علاوه بسمالله است و امام از همان ابتدا انحراف آنها را تشخیص دادند.
وی با بیان اینکه آنها از ابتدا نیز امام را قبول نداشتند و تنها دنبال ایجاد پایگاه اجتماعی در صورت تایید امام بودند، گفت: آنها حتی برنامه داشتند امام را ترور کنند و بمبی که قرار بود زیر پای امام منفجر شود، رجایی و باهنر را به شهادت رساند.
مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.