کد خبر 269635
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳

معاون مالی اداری شهرداری تهران گفت: قطعاً تهاتری بین پروژه صدر و ایران زمین نبوده است و ما چکی به آقای زنجانی نداده‌ایم و ممکن است وی از پیمانکار چکی گرفته باشد که این موضوع نیز به ما ارتباطی ندارد.

 به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمد حسین پورزرندی در نشست خبری خود با اشاره به تمدید مهلت پرداخت عوارض شهری اظهار داشت: این تمدید به درخواست شهروندان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: شهروندان تهرانی می‌توانند تا پنجم دی‌ماه عوارض نوسازی، کسب و کار و پیشه خود را از طریق سامانه پرداخت و در قرعه‌کشی پیش‌بینی شده از سوی شهرداری شرکت و از جوایز آن استفاده کنند.

پورزرندی گفت: ما در مجموع 2 میلیون و 70 هزار پاکت درخصوص دریافت عوارض در شهر توزیع کرده‌ایم که در برخی از این پاکت‌ها 2 نسخه و در برخی دیگر 3 نسخه گذاشته شده است.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران ادامه داد: بهای خدمات پسماند براساس مصوبه مجلس و مبلغ تعیین شده از سوی شورای شهر برای مناطق پر زباله و کم زباله پیش‌بینی شده و عوارضی که از سوی شهرداری دریافت می‌شود براساس فرمول تعیین شده است.

وی گفت: برای دریافت عوارض کسب و پیشه و همچنین واحدهای تجاری و اداری نیز براساس قوانین و مقررات عمل شده است که عوارض دریافتی جزء درآمدهای پایدار شهر محسوب می‌شود.

پور زرندی گفت: از کل عوارضی که برای شهروندان در نظر گرفته شده است درآمد حاصبه برای شهرداری حدود 400 میلیارد تومان است که البته ما حدود 700 میلیارد تومان نیز از سنوات گذشته از شهروندان و دولت طلبکاریم که امیدواریم با تعامل شهروندان و دولت این مبلغ نیز که جزء درآمدهای پایدار شهرداری محسوب می‌شود، پرداخت شود.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته کمترین گلایه را از سوی شهروندان درخصوص عوارض داشتیم، گفت: در این زمینه نیز تعامل خوبی بین شهرداری و شهروندان صورت گرفته است.

پور زرندی افزود: یک اتفاق خوب دیگری که در روز گذشته و در صحن علنی شورا رخ داد، تصویب متمم بودجه سال 92 بود که پس از طی مراحل اداری و قانونی، این متمم به تصویب اعضای شورا رسید.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با بیان اینکه خوشبختانه شهرداری تهران علیرغم برگزاری فضای انتخابات شوراها به تمامی تعهدات خود در زمینه تامین درآمدهای شهرداری عمل کرده است، گفت: این یک موفقیت منحصر به فرد برای شهرداری محسوب می‌شود.

پور زرندی تصریح کرد: در ایام انتخابات به هیچ عنوان کمیته‌های درآمدی شهرداری تعطیل نشد و در آن ایام با همان شدت فعالیت خود را ادامه داد و نسبت به بودجه درنظر گرفته شده، 31 درصد در بخش درآمد نقدی و غیر نقدی افزایش داشتیم بطوریکه خیلی‌ها در آن زمان انتظار تحقق درآمد شهرداری را نداشتند ضمن اینکه شهرداری از هیچ کوشش و تلاشی در تحقق درآمدها دریغ نکرد.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهرداری در مرحله اول و در متمم بودجه 92 ، 3546 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود، گفت: پس از بررسی این رقم در کمیسیون‌های تخصصی شورا، این مبلغ به 3449 میلیارد تومان کاهش و در نهایت به تصویب رسید.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران تاکید کرد: بالغ بر 80 درصد از بودجه متمم در حوزه عمرانی و حمل و نقل هزینه می‌شود و کمتر از بیست درصد برای نگهداشت و جاری شهر هزینه می‌شود.

وی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اختصاص 200 میلیارد تومان از سر جمع 10 درصد متمم بودجه به مترو گفت: این رقم برای گشایش ال‌سی خط 3 مترو اختصاص یافته است که البته رقم بسیار بالایی نیست و امدیواریم فاینانس‌های مترو نیز به زودی تامین شود.

وی تنها راه توسعه مترو را استفاده از فاینانس دانست و گفت: در سال 91 و برای خط 4 ، 550 میلیارد تومان فاینانس باز شد که از این رقم 50 درصد به خرید واگن اختصاص پیدا کرد.

پور زرندی ادامه داد: متأسفانه در دولت گذشته ما مشکلات زیادی را درخصوص فاینانس و ال‌سی‌ها داشتیم که امیدواریم در دولت یازدهم ، این موارد و مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: ال‌سی خط 3 مترو قراردادش منعقد شده است و مشکل موجود در بانک‌های عامل است که امیدواریم این مشکلات نیز هرچه زودتر برطرف شود.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران تصریح کرد: در سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی و بنده به چین نیز توافقات خوبی صورت گرفته است که قرار است از مبلغ 22 میلیارد تومان پول نفت که در کشور چین بلوکه شده است به صورت فاینانس در اختیار سازمان‌ها قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره مجدد به پرداخت عوارض از سوی شهروندان، گفت: همانطور که اعلام کردم شکایات شهروندان درخصوص پرداخت عوارض به شهرداری کاهش پیدا کرده است و ما با برنامه‌ریزی مدون و تشویق شهروندان توانسته‌ایم به توفیقات خوبی درخصوص دریافت عوارض دست پیدا کنیم و نسبت به سال‌های گذشته 10 الی 15 درصد رشد در زمان پرداخت‌ها داشته‌ایم.

وی گفت: متاسفانه اگر عوارض از سوی شهروندان پرداخت نشود ما هیچ ابزار جدی‌ و ضمانت اجرایی برای دریافت عوارض نداریم و باید منتظر باشیم تا شهروندان راهشان به شهرداری برای دریافت پایان‌کار بخورد!

پور زرندی اظهار امیدواری کرد: با تصویب طرح خودکفایی شهرداری‌ها که بالغ بر 32 سال است هنوز همچنان در کمیسیون‌های مختلف دولت مانده است، مشکل ضمانت اجرایی عوارض نیز برطرف بشود.

معاون مالی اداری شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران تنها راه حل برای پیگیری عوارض را قرار دادن سیستم‌های تشویقی و کارهای تبلیغی دانسته است که این کار در نواحی و مناطق مختلف در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از عوارض گفته شده که از سوی شهروندان در سال‌های اخیر پرداخت نشده است که مبلغ آن حدود 700 میلیاد تومان است مربوط به دولت نیز می‌شود که امیدواریم دولت نیز مطالبات خود را درخصوص عوارض نوسازی به شهرداری بپردازد چراکه شهرداری نیازمند به این درآمدهای پایدار است.

پور زرندی اظهار امیدواری کرد: سازمان‌های دولتی و شهروندان به موضوع زمان پرداخت عوارض توجه ویژه‌ای را بکنند.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: امیدواریم در دولت یازدهم تعامل بهتری نسبت به دولت‌های گذشته بوجود آید و مشکلات ما در خصوص فاینانس‌ها و ال‌سی ها و توافق‌ها کاهش پیدا کند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه طبق توافقی که بین دولت و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است قرار است 400 میلیون یورو در حوزه ساخت و توسعه متروی مرقد امام تا فرودگاه امام تخصیص پیدا کرده است.

پور زرندی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در خصوص آخرین قیمت تمام شده پروژه صدر، خیابان نیایش و خیابان 17 شهریور گفت: باید در این خصوص صورت وضعیت‌ها بررسی شود و رقم نهایی اعلام شود که در آینده نزدیک رقم‌های این پروژه‌ها به اطلاع شهروندان خواهد رسید ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود درآمدهای غیر نفت در شهرداری کاملاً شفاف است.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: متأسفانه برخی از اظهارنظرها باعث ناراحتی ما می‌شود چرا که بدون دلیل و مدرک، برخی از افراد اظهار نظرهایی می‌کنند.

پورزرندی با تاکید بر اینکه هیچ ارتباط تهاتری بین پروژه صدر و ایران زمین وجود ندارد، گفت: مدارک و اسناد این پروژه‌ها کاملاً شفاف و روشن است و ما می‌توانیم آن را ارائه کنیم.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اشاره به فعالیت بابک زنجانی در پروژه ایران زمین، گفت: ایشان نیز براساس ضوابط و مقررات تقاضای پروانه کرده بودند و در ادامه با پرداخت 36 درصد وجه نقد و همچنین پرداخت چند فقره چک در نهایت پروانه خود را دریافت کردند.

پور زرندی گفت: چک‌های بابک زنجانی نیز براساس زمان‌بندی‌های تعیین شده و به فاصله‌های 3 ماه و 6 ماه بوده است و هیچ مشکلی نیز در این زمینه دیده نشده است.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بابک زنجانی برای پیمانکار پروژه پل صدر از بانک مالزی کمک کرده بود و در نهایت ال‌سی‌هایی را باز کرد و ماشین آلاتی را برای این پروژه آورد که قرار شد در قبال آن ملک از پیمانکار پروژه صدر دریافت کند که مبلغ آن بالغ بر 40 میلیون دلار بود.

پور زرندی گفت: قطعاً تهاتری بین پروژه صدر و ایران زمین نبوده است و ما چکی به آقای زنجانی نداده‌ایم و شاید ممکن است وی از پیمانکار چکی گرفته باشد که این موضوع نیز به ما ارتباطی ندارد.