به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمود احمدينژاد رئيسجمهور کشورمان صبح امروز شنبه طي سخناني در بيست و هفتمين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش کشور با گراميداشت ياد و نام شهيدان رجايي و باهنر؛ دو شهيد آموزش و پرورش گفت: افتخار شهيدان رجايي و باهنر خدمت در وزارت آموزش و پرورش بود که اميدواريم خداي متعال به برکت خون آنها و برکت راهي که مقابل ما گشودند، بتوانيم مسئوليتهايمان را به درستي ايفا کنيم.
وي خطاب به مسئولان و دستاندرکاران وزارت آموزش و پرورش يادآور شد: شما بحمدالله با اهميت تعليم و تربيت آشنا هستيد. مهمترين موضوع در دستور کار شما معلمان است و اينکه امام راحل فرمودند شغل معلمي شغل انبيا است که اين تعريف بسيار دقيق و درست ميباشد.
رئيسجمهور همچنين در ادامه سخنان خود با اشاره به تفاوت نگاه مادي و الهي به انسان، تاکيد کرد: در نگاه ما انسانها هر قدر عالمتر، آگاهتر، شجاعتر، خلاقتر و عاشقتر باشند، برجستهتر و ارزشمندتر هستند.
احمدينژاد افزود: ما ميخواهيم انسان را براي زندگي در يک حيات طيبه و جامعه مهدوي بسازيم که در آن جامعه همه بايد عالم، شجاع و کارآمد و نسبت به مسائل جامعه حساس بوده و احساس عزت کنند.
وي در خصوص نگاه مادي به انسان نيز ابراز داشت: در نظام سلطه انسانهاي تحقير شده، بهتر هستند. ميبينيم که تعريف آنها از انسان بسيار نزديک به حيوان است که در بعضي جاها نميتوان بين آنها تفاوت گذاشت .
رئيسجمهور با بيان اينکه در نظام سلطه آنها نيازمند انسان تحقير شده و کساني هستند که به لحاظ آگاهي نسبت به دنيا بيتفاوت باشند،گفت: مدير يک دبيرستان آمريکايي که به همراه دانشآموزان خود به بنده نامه نوشته بودند و بسياري از آنها و مدير مدرسه به قدري بياطلاع بودند که نميدانستند ايران کشوري مستقل و فلسطين جاي ديگري است و در نامه نوشته بودند ما ميدانيم سرزمين شما را اسرائيليها اشغال کردهاند.
احمدينژاد ادامه داد: باتوجه به اين مسائل شاهديم که هر چقدر بياطلاعات است، آن فرد خوبتر است و براي نظام سلطه آن امکاناتي لازم است که با اين درجه آگاهي نسبت به زمان و مسائل جهاني باشند.
وي با اشاره به اينکه کساني که به اخلاق پايبند باشند محال است که با بمباران يک روستا آدمهاي بيگناه را بکشند، خاطرنشان کرد: انساني به درد حيات طيبه ميخورد که شجاع و خلاق باشند که ايجاد اين صفات کار آموزش و پرورشيها است.
احمدينژاد يادآور شد: در نگاه الهي سقف پرواز انسانها محدود به آدمهاي موجود نيست و کسي نميتواند سقف پرواز تعيين کند. بلکه سقف پرواز، خداوند و انسان کامل است.
وي با اشاره به وظيفه آموزش و پرورشيها مبني بر تربيت انسانهاي عاشق، عالم، آگاه، پاک و آرمانخواه تاکيد کرد: نظام آموزشي و برنامهها بايد به گونهاي طراحي شود که زماني که کساني که به اين نظام وارد شدهاند در هر مقطعي که وارد مي شوند دو يا سه ويژگي داشته باشند که ويژگي اول عالم، شجاع، پاک، مؤمن و آرمانخواه بودن است.
رئيسجمهور در ادامه مطالبهگري آرمانهاي الهي و انساني را ويژگي دوم تربيتشدگان آموزش و پرورش برشمرد و عنوان کرد: دوست داشتن ارزشهاي الهي و انساني گام اول است که گام بالاتر آن، مطالبه آنها ميباشد.
احمدينژاد همچنين ادامه داد: گام سوم اين است که انسان خود را مسئول و شريک در تحقق آرمانهاي الهي بداند و علاوه بر مطالبه حرکت کرده و خود را مسئول بداند.
وي با بيان اينکه ويژگي ديگر در کساني که وارد نظام آموزش و پرورش ميشوند، عشق به ايران زمين است که ما روي اين تاکيد داريم، گفت: برخي خيال نکنند که اين حرف بنده مبني بر مليگرايي و ناسيوناليسم است چرا که امروز ايران يک جغرافيا، مليت و قوم و قبيله نيست بلکه يک راه و مکتب است.
رئيسجمهور افزود: ايران يعني عدالت، خداپرستي، آزادي و راه نجات. بنابراين اگر ايران زمين را از تاريخ و جغرافيا برداريم از تمدن بشري چيزي باقي نميماند و به جرات ميتوانم بگويم که تنها تمدن مبني بر ارزشهاي الهي و انساني، در ايران زمين است.
رئيسجمهور در بخش ديگري از سخنان خود تاکيد کرد: چه کسي گفته عباسيان و امويان پرچمدار اسلام بودند؟ هر چند برخي از مسلمانان تلاشهاي خوب و خدمات بينظيري کردهاند اما تمدن اسلامي هنوز برپا نشده است و نميشود کسي که امام حسين (ع) را قطعه قطعه کردند، تمدن اسلامي دانست.
احمدينژاد با اشاره به ادعاي غربيها مبني بر متمدن بودن تصريح کرد: محل جنگ گلادياتورها نشان تمدن نيست بلکه نشانه توحش است و بايد با نگاه به آن انسان پند بگيرد.
وي اسم ايران را مترادف ادب، فرهنگ، اخلاق و هنر برشمرد و تاکيد کرد: چه کسي امروز پرچم عدالت را برداشته و بر سر ظالمان ميکوبد؟ بايد گفت ايران است و اگر در گوشه و کنار جهان نيز عشق و اميدي باقي مانده به خاطر ايران ميباشد.
احمدينژاد با اشاره به سخني از امام (ره) مبني بر اينکه اگر ايران امروز زمين بخورد اسلام و ارزشهاي انساني صدها سال ديگر برپا نمي شود، گفت: مليگراها را شاهد بوديم که با دشمن همراه شدند و دروغ ميگفتند در حالي که عشق به ايران يعني عشق به همه خوبيها.
وي افزود: از ويژگيهاي ديگر نظام آموزش و پرورش بايد اين باشد که هر کسي در هر مقطعي، از آموزش و پرورش جدا شد بايد کاري براي انجام دادن بلد باشد و اين درست نيست که هدف آموزش و پرورش فقط تربيت استاد و دانشگاه و فلان متفکر باشد در حالي که يک جامعه به همه مشاغل نياز دارد و از نگاه ما کرامت انسانها به عناوين، کاغذ و مدرک نيست بلکه به تجليات يک انسان در وجود يک شخص است.
وي با تاکيد بر اينکه بسياري از دروس همچون ورزش و انشا فرعي هستند، در حالي که بايد دروس اصلي باشند، خاطرنشان کرد: بسياري از فنون مورد نياز زندگي بايد در آموزش و پرورش تعليم و تربيت شود.
رئيسجمهور در ادامه سخنان خود در خصوص بحث رابطه با خانواده گفت: تعليم وتربيت آموزش و پرورش جداي از خانواده نميتواند آن طور که شايد و بايد موفق باشند و خانه و مدرسه نقش اول در تربيت را دارند.
احمدينژاد افزود: کارهاي خوبي در آموزش و پرورش برگزار ميشود اما کافي نيست و نبايد در ذهن خانوادهها اينگونه تلقي شود که زماني که ميگوييم ارتباط مدرسه و خانواده يعني پول بايد بدهند بلکه تعليم و تربيت نيازمند فعاليت مشترک خانه و مدرسه است و اين نيست که در تربيت فقط مدرسه کافي است.
رئيسجمهور اظهار داشت: الان خانوادهها بالاترين اعتماد را به نظام آموزشي دارند در حاليکه قبل از انقلاب اينگونه نبود و خانوادهها اعتماد نميکردند بچههاي خود بخصوص دختران خود را به نظام آموزشي بسپارند و اين نيز کافي نيست و خانوادهها بايد در بحث تعليم و تربيت مشارکت داشته باشند.
احمدينژاد با بيان اينکه مدرسه بايد کانون اصلي مديريت محلهاي باشد، خاطرنشان کرد: هر موضوع که مرتبط با تربيت ميشود بايد در مدرسه برنامهريزي و مديريت شود.
وي ادامه داد: باور من اين است که اگر برنامه دقيقي در نظام آموزش و پرورش طراحي شود، خانوادهها هم آمادگي همکاري مستمر با نظام آموزشي را دارا هستند.
رئيسجمهور يادآور شد: هر برنامهريزي که در نظام تعليم و تربيت طراحي ميشود بايد توجه کنيم که رابطه تربيتي بين معلم و دانشجو تضعيف نشود.
احمدينژاد با بيان اينکه تعليم و تربيت فقط خواندن يک مشت کتاب نيست، تصريح کرد: اخلاق، شجاعت، ارزشهاي الهي و آرماني چيزي نيست که فقط از روي خوانده جزوه منتقل شود بلکه بايد در تعامل انساني شکوفا شود که اين تعامل انساني عبارت است از رابطه معلم و خانواده با دانشآموز که نبايد تضعيف شود.
وي تاکيد کرد: انساني ميتواند شکوفا شود که خود را باور کرده و استعدادهاي الهي و خلاقيت در او شکوفا شود که پايه اين رابطه عشق و محبت است چرا که اگر عشق و محبت نباشد ارزشي منتقل نميشود.
رئيسجمهور در خصوص جايگاه آموزش و پرورش نيز گفت: آموزش و پرورش بايد محل تجلي مهرورزي و عشق به انسانها و فرزندان اين ملت باشند.
احمدينژاد کار معلمي را مترادف با عشقورزي دانست و خاطرنشان کرد: معلمي کار اداري و سر و کار داشتن به يک روبات نيست بلکه نگاه و برخورد معلم، زندگي دانشآموز را زير و رو ميکند.
وي با بيان اينکه امروز خانواده بزرگ فرهنگي ما عاشق انسانهاي فداکار، عاشق، دلسوز، مومن و انقلابي هستند، اظهار داشت: اينکه ميگويند شان معلم در خانوادهها کاهش پيدا کرده يک حرف روزنامهاي است در حالي که اينگونه نيست و شان معلم هميشه در ذهن انسان جايگاه بالايي دارد که همه اينها به خاطر ويژگيهاي آموزش و پرورش ما است که بايد آن را حفظ و ارتقا دهيم.
احمدينژاد با تاکيد بر اينکه لزوم آمادگي در آموزش و پرورش براي جهش انساني خاطرنشان کرد: دولت در خدمت و پشتيبان شما است و شما نيز با انسجام و همدلي برنامهريزي و حرکت کرده و انسانهاي صالح را براي برپايي جامعه مهدوي تربيت کنيد.
کد خبر 2757
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴
رئيسجمهوربابيان اينکه يکي ازويژگيهاي کساني که واردنظام آموزش وپرورش ميشوند،عشق به ايران زمين است،گفت:برخي خيال نکنندکه اين حرف بنده مبني برمليگرايي وناسيوناليسم است چرا که امروزايران يک جغرافيا،مليت وقوم وقبيله نيست بلکه يک راه ومکتب است.