کد خبر 288538
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸

خبر کهنه اما همچنان داغ ورود تلفن همراه به مدارس بار دیگر وارد فضای جدیدی شده؛ این بار به گونه‌ای این بحث مطرح می‌شود که گویا عده‌ای به دنبال منفعتی از این موضوع هستند.

 به گزارش مشرق، تلفن همراه وسیله‌ای سودمند برای ارتباطات مطلوب محسوب می‌شود اما مضرات استفاده نادرست آن نیز به حدی است که همواره کارشناسان حوزه سلامت درباره آثار زیان بار آن برسلامت جسم و روان هشدار می‌دهند. این وسیله ارتباطی جذاب با توجه به پیشرفتهای باور نکردنی آن امروز نه تنها کودکان و نوجوانان که دنیای بزرگترها را نیز تسخیر کرده است اما در این میان مدیران، معلمان، والدین و در راس همه آموزش و پرورش باید بیدارتر از همیشه بوده و آن را به طور ضابطه‌مند کنترل کند.

نوید ادهم: براساس آیین‌نامه انضباطی، ورود موبایل به مدارس ممنوع است

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره زمزمه‌های ورود موبایل به مدارس و اینکه برخی بدشان نمی‌آید از جنجال‌های خبری این موضوع نیز استفاده‌های خود را ببرند، گفت: یکی از وظایف آموزش و پرورش، فراهم آوردن محیط مناسب برای یادگیری توسط کودکان و نوجوانان است، لذا قوانین و مقررات تسهیل‌کننده یادگیری هستند و در آیین‌نامه انضباطی مدارس که موضوعات مختلف آموزشی، تربیتی و انضباطی مورد بررسی قرار گرفته، بندی تصویب و بر اساس آن به همراه داشتن هر وسیله‌ای که مانع یادگیری بهتر می‌شود را ممنوع کرده است.

ممنوعیت ورود موبایل به مدرسه و کلاس درس در اکثر کشورهای شرقی وغربی

وی با بیان اینکه به استناد این بند و با تحلیل کارشناسی، مسؤلان امر اعلام کردند ورود موبایل به مدارس ممنوع است، افزود: البته در مورد همراه داشتن تلفن همراه دو نظر وجود دارد؛ عده‌ای هر چند اندک محاسن این کار را بیش از اشکالات و معایب آن می‌دانند اما اکثر کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند به همراه داشتن موبایل مانع یادگیری دانش آموزان می‌شود، لذا به همین اساس در اکثر کشورهای دنیا اعم از کشورهای شرقی وغربی ورود موبایل به کلاس درس یا مدرسه ممنوع است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: کشورهای شرقی همانند چین، ژاپن و هند بیشتر از منظر اخلاقی و آسیب‌های اخلاقی که این وسیله به همراه دارد، ورود آن را به محیط یادگیری و تربیت به نسل جوان ممنوع کرده‌اند و کشورهای غربی همچون آمریکا در اکثر ایالات‌های خود و در کشورهایی چون فرانسه و استرالیا از منظر آثار منفی در فواید یادگیری ورود موبایل به مدارس ممنوع شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه میشیگان تحقیقی در این زمینه انجام داده و در این تحقیق به نتیجه رسیده است که تلفن همراه به شدت مانع یادگیری شده و باعث حواس‌پرتی دانش‌آموزان می‌شود؛ به این معنا که چنانچه در زمان تدریس اگر زنگ موبایل یا پیامک به صدا درآید، فضای ذهنی دانش‌آموزان به هم می‌ریزد.

خواندن متن‌های پیامک، دانش آموزان را از خواندن خطوط کتاب بازمی‌دارد

نوید ادهم گفت: از سوی دیگر کارشناسان عنوان می‌کنند خطوط موبایل و خواندن متن‌های آن دانش آموزان را از خواندن خطوط کتاب بازمی‌دارد؛ ضمن انکه متن و ادبیات و واژگان پیامک‌ها غیر از واژگان و ادبیات کتاب‌های درسی است که این موضوع به شکل گیری فرآیند ادبیات نسل جوان آسیب می‌زند، از این رو نه تنها کارشناسان مخالف ورود موبایل به مدارس هستند بلکه مدیران و معلمان که مسؤلیت ایجاد نظم و انضباط و امنیت در مدارس را برعهده دارند و همچنین تعدادی از والدین نیز با این موضوع بشدت مخالفند.

آموزش و پرورش هیچ تصمیمی برای تغییر سیاست ممنوعیت ورود موبایل به مدارس ندارد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: وزارتخانه بارها و بارها و بنده به عنوان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، به صراحت اعلام کرده‌ام که ورود موبایل به مدارس و کلاس درس ممنوع است و آموزش و پرورش هیچ تصمیمی برای تغییر این سیاست و این قانون ندارد و حتی در سند تحول بنیادین نیز برنامه‌ای برای ورود موبایل به مدارس عنوان نشده است.

چه کسانی از ورد موبایل به مدارس سود می‌برند؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش این موضوع را نیز عنوان کرد که اطلاع داریم گروهی از تاجران این صنعت مایل هستند با فضاسازی‌های منفی، این امر را مجاز کنند تا از بازار بزرگ 12 میلیونی دانش‌آموزان استفاده کنند، اما این ممنوعیت ایجاد محدودیت بر آزادی دانش آموزان نیست بلکه نوعی تمرین قانونمداری برای آنها محسوب می‌شود.

مدیر یک مدرسه: همراه داشتن موبایل در روزهایی که دانش‌آموزان به اردو می‌روند به نظر اشکالی ندارد

مدیر یکی از مدارس ابتدایی تهران در این باره گفت: ورود موبایل به مدرسه به ویژه در مقطع ابتدایی هیچ ضرورتی ندارد اما در روزهایی که دانش آموزان به اردو می‌روند به نظر می‌رسد همراه داشتن موبایل برای دانش آموزان اشکالی نداشته باشد.

همچنین یکی از مربیان ورزش نیز با تاکید براینکه محتوای فیلم و یا عکساهای تلفن همراه آثار مخربی در تربیت دانش آموزان دارد، گفت: محتوای نامناسب در تلفن‌های همراه دانش‌آموزان مشاهده شده است.

این مربی ورزشی نیز به همراه داشتن تلفن همراه را در زمان برگزاری اردوهای دانش‌آموزی بلامانع می‌داند اما ورود آن را به مدرسه غیرضروری و اثرات سوء تربیتی و یادگیر دانش آموزان را از مهمترین معایب همراه داشتن موبایل در بین دانش آموزان می‌داند.

شنیدن نظرات دانش آموزان نیز خالی از لطف نیست و تفاوت در نظرات آنها نشان می‌دهد که خانواده‌ها در تعیین تفکر فرزندان خود بیش از مدرسه موثر هستند. اغلب خانواده‌ها در خارج از مدرسه حتی برای فرزندان مقطع ابتدایی نیز موبایل تهیه می‌کنند که اظهارات برخی از دانش آموزان این موضوع را تایید می‌کند.

"حمیدرضا"، دانش آموز کلاس پنجم یکی از مدارس مناطق مرکزی تهران گفت که با عیدی‌های سال گذشته‌اش گوشی 300 هزارتومانی خریده که همه امکانات از جمله اینترنت و بلوتوث نیز دارد و پس از انجام تکالیفش از گوگل، چت و فیس بوک نیز، استفاده می‌کند!

اما "امیرعلی"، دانش آموز کلاس چهارم نظر متفاوتی دارد و نه تنها با داشتن موبایل مخالف است بلکه معتقد است موبایل باعث حواس پرتی می‌شود اما خانواده‌اش قول خرید موبایل را در مقطع متوسطه به وی داده‌اند.

یکی دیگر از دانش آموزان با خنده کودکانه‌اش گفت: اگر موبایل دستمون ببینن توقیف می‌شه، اما اگه بود خیلی خوب می‌شد می‌تونستیم چت کنیم، بریم فیس بوک، اینترنت و کلی خوب بود.

صحبت با دانش آموزان متوسطه اول و دوم نیز مبین این مطلب است که اکثر آنها دارای موبایل شخصی هستند و برخی از آنها به محض رسیدن به منزل سراغ گوشی‌های خود می‌روند تا پیامک‌ها و تماس‌های بدون پاسخ خود را بررسی کنند.
منبع: ایسنا