کد خبر 299945
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

در سال 1990 که هنوز اینترنت گسترش همگانی نیافته بود، حدود 8 درصد از مردم آمریکا هیچ تعلق مذهبی نداشتند. اما دو دهه بعد یعنی در سال 2010 این رقم بیش از دو برابر افزایش یافت و به 18 درصد رسید.

گروه جنگ نرم مشرق؛ نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد رواج استفاده از اینترنت در آمریکا سبب کاهش تعلق مردم این کشور به دین شده است.

نمودار فوق، از تطابق روند گسترش اینترنت در آمریکا با دین‌گریزی مردم این کشور خبر می‌دهد.

***


بر اساس این مطالعه، ‌از دهه 1990 که اینترنت به طور گسترده در آمریکا رواج یافت، تعلق مردم به شعائر مذهبی نیز به همان سرعت، کاهش یافته است.

در سال 1990 که هنوز اینترنت گسترش همگانی نیافته بود، حدود 8 درصد از مردم آمریکا هیچ تعلق مذهبی نداشتند. اما دو دهه بعد یعنی در سال 2010 این رقم بیش از دو برابر افزایش یافت و به 18 درصد رسید؛ به عبارت دیگر در این مدت 25 میلیون نفر از مردم آمریکا از مذهب و دین خود، رویگردان شده‌اند.

بر اساس محاسبات دقیق آلن دونی Allen Downey دانشمند و متخصص علوم کامپیوتر در دانشگاه ماساچوست، عوامل مختلفی در بی‌دینی مردم آمریکا طی دو دهه اخیر، اثرگذار بوده‌اند اما مطمئنا بحث‌برانگیزترین آن عوامل، رشد اینترنت است. او معتقد است که گسترش استفاده از اینترنت، نقش مهمی در دین‌گریزی مردم آمریکا طی دو دهه اخیر داشته است.


آلن دونی

دونی اطلاعات موردنیاز برای تحقیق خود را از آمار معتبر جامعه‌شناختی دانشگاه شیکاگو استخراج کرده است. دانشگاه شیکاگو از سال 1972 تاکنون به طور مرتب آمار مربوط به رفتارها و رویکردهای جمعیت‌شناسی مردم آمریکا را از طریق نظرسنجی منتشر می‌کند.

بر اساس مطالعات دونی، یکی از عوامل موثر بر تعلق مذهبی افراد، تربیت مذهبی آنها است، بدین ترتیب افرادی که در خانواده‌ یا محیطهای مذهبی تربیت شوند، احتمال اینکه در آینده به مذهب وفادار بمانند، بیشتر از سایر افراد است.

بر اساس این تحقیق، تعداد افرادی که در محیطهای مذهبی و تحت تربیت‌های مذهبی بزرگ شده‌اند، از سال 1990 بدین سو کاهش یافته است.

محیط آموزشی خصوصا دانشگاه‌ها نیز در دور شدن افراد از مذهب،‌ بسیار موثر است. از آنجا که در دانشگاه‌های آمریکا عموما فضای مذهبی حاکم نیست، افزایش فارغ‌التحصیلان آمریکایی نسبت به دهه 1980 تاثیر خود را در رشد بی‌دینی به علت تاثیرپذیری از فضای دانشگاه‌ها بر این افراد گذاشته است. اما تاثیرات این عوامل، یعنی تربیت خانوادگی و محیطهای آموزشی نسبت به تاثیر اینترنت، بسیار کمتر است.

در دهه 1980، اینترنتی در کار نبود اما در سال 2010 تقریبا 53 درصد از آمریکائیان حداقل در هفته 2 ساعت آنلاین بودند و 25 درصد نیز بیش از 7 ساعت در هفته از اینترنت استفاده می‌کردند.

این روند افزایش استفاده از اینترنت، تقریبا با کاهش تعلق مذهبی مردم آمریکا تطابق دارد به طوری که طبق محاسبات دونی، 25 درصد عامل اثرگذار در دین‌گریزی مردم آمریکا، اینترنت است.