کد خبر 30478
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸

از امروز شرکت‌هاي هواپيمايي داراي توپولوف 154 مجاز به استفاده از اين نوع هواپيماها در برنامه پروازي خود نخواهند بود.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، اين مهلت که ابتداي بهمن‌ماه تعيين شده بود، توسط رييس سازمان هواپيمايي تا پايان بهمن‌ماه تمديد شد و امروز موعد خروج اين هواپيماهاي ساخت شوروي سابق که در نقاط مختلف دنيا انسان‌هاي زيادي را به کام مرگ کشانده فرا رسيده است.

اگرچه عده‌اي معتقدند در نزديکي ايام نوروز و افزايش تقاضاي سفر خروج توپولف‌ها تصميم خوبي نيست اما بايد پذيرفت که سقوط اين نوع هواپيماها در ايران و ساير نقاط جهان مردم را نسبت به سفرهاي هوايي به ويژه با توپولوف نگران مي‌کند.

در اين راستا پرورش- مدير عامل هما- با بيان اينکه تعهد پروازي شرکت ايران ايرتور بسيار زياد است، تصريح کرد: پس از خروج توپولوف‌ها ممکن است پرواز برخي استان‌ها کنسل شود به طور مثال در مسيرهاي کرمانشاه پروازهايي وجود دارد که بخش اعظم آنها توسط شرکت ايرتور انجام مي‌شود.

وي گفت: مديرعامل ايران ايرتور درخواست کرده بود که فرصت بيشتري براي خروج توپولوف‌ها داشته باشند اما اين درخواست مورد موافقت قرار نگرفت.

مديرعامل هما با اشاره به اينکه جايگزين شدن هواپيماهاي جديد به جاي توپولوف‌ها مدتي طول مي‌کشد، خاطرنشان کرد: بنا شده که به تدريج و تا پايان سال هواپيماهاي جديد جايگزين توپولوف‌ها شوند و تاکنون 5 فروند جايگزين شده‌ است.

شرکت هواپيمايي ايران اير تور 13 فروند توپولف ملکي در اختيار دارد که تاکنون 6 فروند از آنها از خطوط هوايي خارج و 5 فروند بوئينگ MD جايگزين آنها شده است.

همچنين شرکت‌هاي هواپيمايي تابان، کاسپين و کيش اير به ترتيب داراي يک، سه و دو فروند هواپيماي توپولوف 154 هستند.

بر اين اساس خروج توپولف‌هاي 154 از ناوگان هوايي کشور پس از سقوط يک فروند هواپيماي توپولف 154 شرکت هواپيمايي کاسپين و کشته شدن 168 نفر از مسافران و خدمه اين پرواز به طور جدي کليد خورده و شايد اين اقدام مقدمه‌اي باشد براي نوسازي ناوگان هوايي کشور که همواره توسط دست‌اندرکان و کارشناسان اين حوزه مورد تاکيد قرار گرفته‌است اما بايد توجه کرد که در اين زمينه ارائه‌ي تسهيلات بانکي و همچنين فراهم کردن بستر مناسب براي فعاليت‌هاي بازرگاني و اقتصادي شرکت‌هاي هواپيمايي به عنوان بنگاه اقتصادي ضروري است.