به گزارش مشرق، جلیل سالاری در مورد اطلاعیه سازمان محیط زیست مبنی بر آلایندگی بنزین تولید پتروشیمیها تصریح کرد: کسی که متن این اطلاعیه را تنظیم کرده است الفبای پالایشگاه را نمیداند؛ چراکه این متن از مفاهیم اولیه پالایشگاهی به دور است.
وی با اشاره به این که ریفرمیت تولید شده در واحدهای پتروشیمی مشابه ریفرمیت تولید پالایشگاههاست یادآور شد: البته بنزن ریفرمیت پتروشیمی به دلیل عبور از واحدهای "بنزنزدایی" بسیار کمتر است.
او ادامه داد: در حالی در اطلاعیه سازمان محیط زیست آمده است که نمونه بنزین عرضه شدن در تهران در آلمان بررسی شده است که ضرورتی ندارد نمونه بنزین را برای آنالیز به کشور آلمان ارسال کنند؛ چرا که همه واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی مجهز به دستگاهGC برای اندازهگیری شاخصهای محیط زیستی هستند.
وی افزود: البته در گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری از بنزین چند جایگاه سوخت نمونه برداشته و به آلمان فرستاد اما برخلاف اطلاعیه محیط زیست آنالیز این نمونهها اثبات میکند که بنزین توزیع شده در پایتخت نزدیک به استانداردهای یورو4 و 5 است.
به گفته سالاری در چارچوب استانداردهای اجباری کیفیت بنزین و طبق اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با توجه به این که ریفرمیت به طور مستقیم قابل عرضه نیست این محصول بعد از تحویل به پالایشگاهها ترکیب و کیفیت آن با استانداردهای اعلام شده تطبق داده میشود.
وی بنزین خواندن ریفرمیت تولیدی در واحدهای پتروشیمی را نادرست دانست و با تاکید بر این که این محصول بنزین نیست بلکه اکتانافزا است گفت: بنزین تولید شده به کمک پتروشیمیها در تهران توزیع نشده است؛ چراکه با وجود دو پالایشگاه تهران و امام خیمنی شازند نیازی به توزیع بنزین تولید شده به کمک ریفرمیت پتروشیمیها در شهر تهران نیست، از سوی دیگر لزومی ندارد که بنزین را از یک مسیر 1300 تا 1400 کیلومتری به تهران منتفل کرد.
سالاری با اظهار این که بنزین جز فهرست کالاهایی است که مشمول استاندارد اجباری میشود و بر اساس مصوبات شورای عالی استاندارد این محصول نباید با کیفیتی پایینتر از استاندارد تولید، صادر یا وارد شود گفت: بر همین اساس گمرک نیز باید از ورود فرآوردههایی که با استاندارهای مصوب مطابقت ندارد جلوگیری کند.
وی افزود: بنزین تولید کشور در گذشته با استاندارد یورو2 تولید و وارد میشد اما در سال 1392، استاندارد ملی 4904، ازسوی سازمان استاندارد به عنوان یک استاندارد اجباری برای بنزین اعلام شد که بر اساس این استاندار جدید علاوه بر این که باید به تدریج بنزین تولیدی کشور مطابق با این استاندارد تولید شود بنزین وارداتی نیز باید دارای شاخصهای تعیین شده باشد.
معاون سابق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در مورد روند نظارت بر بنزین وارداتی توضیح داد: بنزین وارداتی باید در آزمایشگاههای مرجعی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد است مورد آنالیز قرار بگیرد تا مطابقت آن با استاندارد 4904 تایید شود. همچین در تعرفه آزمون فیزیکی شیمیایی بنزین معمولی ابلاغ شده توسط معاونت نظارت بر اجرای استاندارها و سیستم کیفیت سازمان ملی استاندارد نیز بر ارزیای بنزن و آروماتیک موجود در بنزین وارداتی تاکید شده است.
وی افزود: سازمان ملی استاندارد طبق تفاهم صورت گرفته ارزیابی بنزین وارداتی را به وزارت نفت سپرده است تا در چارچوب استاندارد 4904 بنزین وارداتی را آنالیز و گواهی کنترل کیفیت را صادر کند تا گمرک مجور ورود محموله را بدهد.
سالاری اظهار کرد: ولی هم اکنون نتایج نمونههای آنالیز شده از بنزین وارداتی نشان میدهد که آزمون آروماتیک و بنزن بر روی بنزین وارداتی انجام نمیشود و کنترل کیفی بنزین وارداتی بر اساس استانداردهای یوروو2 صورت میگیرد. این در حالی است که اداره نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی که نماینده دولت در تایید کیفیت بنزین وارداتی است و آزمایشگاههای مرجع به عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد، این نمونههای آنالیز را تایید میکنند. حتی آنالیزهای ارائه شده توسط فروشنده هم از استاندارهای مصوب انحراف قابل توجهی دارد. بر این اساس مشخص نیست که آقایان بر چه اساس اعلام میکننده که بنزین وارداتی دارای استانداردهای یورو 4 و 5 است؟
این مدیر سابق وزارت نفت تاکید کرد: شاخصهای کیفی بنزین وارداتی کنترل نمیشود و مشخصات آنالیز این بنزین نشان میدهد که از استانداردهای اعلام شده فاصله بسیار دارد.
وی گفت: جای تعجب دارد که سازمان محیط زیست به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای عالی استاندارد به جای توجه به این موارد، بدون کار کارشناسی اعلام میکند بنزین تولید شده به کمک پتروشیمیها آلاینده است و اطلاعیهای را صادر کند که دور از واقعیت است.
وی با اشاره به این که ریفرمیت تولید شده در واحدهای پتروشیمی مشابه ریفرمیت تولید پالایشگاههاست یادآور شد: البته بنزن ریفرمیت پتروشیمی به دلیل عبور از واحدهای "بنزنزدایی" بسیار کمتر است.
او ادامه داد: در حالی در اطلاعیه سازمان محیط زیست آمده است که نمونه بنزین عرضه شدن در تهران در آلمان بررسی شده است که ضرورتی ندارد نمونه بنزین را برای آنالیز به کشور آلمان ارسال کنند؛ چرا که همه واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی مجهز به دستگاهGC برای اندازهگیری شاخصهای محیط زیستی هستند.
وی افزود: البته در گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری از بنزین چند جایگاه سوخت نمونه برداشته و به آلمان فرستاد اما برخلاف اطلاعیه محیط زیست آنالیز این نمونهها اثبات میکند که بنزین توزیع شده در پایتخت نزدیک به استانداردهای یورو4 و 5 است.
به گفته سالاری در چارچوب استانداردهای اجباری کیفیت بنزین و طبق اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با توجه به این که ریفرمیت به طور مستقیم قابل عرضه نیست این محصول بعد از تحویل به پالایشگاهها ترکیب و کیفیت آن با استانداردهای اعلام شده تطبق داده میشود.
وی بنزین خواندن ریفرمیت تولیدی در واحدهای پتروشیمی را نادرست دانست و با تاکید بر این که این محصول بنزین نیست بلکه اکتانافزا است گفت: بنزین تولید شده به کمک پتروشیمیها در تهران توزیع نشده است؛ چراکه با وجود دو پالایشگاه تهران و امام خیمنی شازند نیازی به توزیع بنزین تولید شده به کمک ریفرمیت پتروشیمیها در شهر تهران نیست، از سوی دیگر لزومی ندارد که بنزین را از یک مسیر 1300 تا 1400 کیلومتری به تهران منتفل کرد.
سالاری با اظهار این که بنزین جز فهرست کالاهایی است که مشمول استاندارد اجباری میشود و بر اساس مصوبات شورای عالی استاندارد این محصول نباید با کیفیتی پایینتر از استاندارد تولید، صادر یا وارد شود گفت: بر همین اساس گمرک نیز باید از ورود فرآوردههایی که با استاندارهای مصوب مطابقت ندارد جلوگیری کند.
وی افزود: بنزین تولید کشور در گذشته با استاندارد یورو2 تولید و وارد میشد اما در سال 1392، استاندارد ملی 4904، ازسوی سازمان استاندارد به عنوان یک استاندارد اجباری برای بنزین اعلام شد که بر اساس این استاندار جدید علاوه بر این که باید به تدریج بنزین تولیدی کشور مطابق با این استاندارد تولید شود بنزین وارداتی نیز باید دارای شاخصهای تعیین شده باشد.
معاون سابق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در مورد روند نظارت بر بنزین وارداتی توضیح داد: بنزین وارداتی باید در آزمایشگاههای مرجعی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد است مورد آنالیز قرار بگیرد تا مطابقت آن با استاندارد 4904 تایید شود. همچین در تعرفه آزمون فیزیکی شیمیایی بنزین معمولی ابلاغ شده توسط معاونت نظارت بر اجرای استاندارها و سیستم کیفیت سازمان ملی استاندارد نیز بر ارزیای بنزن و آروماتیک موجود در بنزین وارداتی تاکید شده است.
وی افزود: سازمان ملی استاندارد طبق تفاهم صورت گرفته ارزیابی بنزین وارداتی را به وزارت نفت سپرده است تا در چارچوب استاندارد 4904 بنزین وارداتی را آنالیز و گواهی کنترل کیفیت را صادر کند تا گمرک مجور ورود محموله را بدهد.
سالاری اظهار کرد: ولی هم اکنون نتایج نمونههای آنالیز شده از بنزین وارداتی نشان میدهد که آزمون آروماتیک و بنزن بر روی بنزین وارداتی انجام نمیشود و کنترل کیفی بنزین وارداتی بر اساس استانداردهای یوروو2 صورت میگیرد. این در حالی است که اداره نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی که نماینده دولت در تایید کیفیت بنزین وارداتی است و آزمایشگاههای مرجع به عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد، این نمونههای آنالیز را تایید میکنند. حتی آنالیزهای ارائه شده توسط فروشنده هم از استاندارهای مصوب انحراف قابل توجهی دارد. بر این اساس مشخص نیست که آقایان بر چه اساس اعلام میکننده که بنزین وارداتی دارای استانداردهای یورو 4 و 5 است؟
این مدیر سابق وزارت نفت تاکید کرد: شاخصهای کیفی بنزین وارداتی کنترل نمیشود و مشخصات آنالیز این بنزین نشان میدهد که از استانداردهای اعلام شده فاصله بسیار دارد.
وی گفت: جای تعجب دارد که سازمان محیط زیست به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای عالی استاندارد به جای توجه به این موارد، بدون کار کارشناسی اعلام میکند بنزین تولید شده به کمک پتروشیمیها آلاینده است و اطلاعیهای را صادر کند که دور از واقعیت است.