وی با اشاره به موضوع سلسله نشستهایی که بنا است در سخنرانی نماز جمعه برپا شود گفت: در نشستهایی که در هفته های آینده نمازجمعه ادامه دارد مفهوم شناسی بازار اسلامی به صورت اعم آن در نظام تولید،توزیع و الگوی مصرف و ارتباط آن با اقتصاد مقاومتی گفتوگو می کنیم و همچنین تحولات بسیار مهمی که منجر به اقتصاد اسلامی میشود در حوزه نمادگذاری و اولویتبندی را بررسی خواهیم کرد.
پورازغدی ادامه داد: بحث اقتصاد اسلامی که در ذیل آن عباراتی چون توسعه و پیشرفت، عدالت اجتماعی و اقتصاد و فرهنگ درج میشود از مباحث مهمی اس که همیشه مغفول مانده است. اقتصاد و فرهنگ در موضوع عزم ملی مربوط به مردم میشود و در باب مدیریت جهادی در ارتباط با مسئولین و نهادهای حکومتی است که از یک طرف به احکام شرعی مستحدثه اقتصاد و بازار مرتبط است و از طرف دیگر به مسئولیت نهادهای حکومتی و به صورت خاص قوه مجریه وابسته است.
وی با اشاره به بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه گفت: بیشتر این مشکلات مربوط به مکاسب محرمه مستحدثه است که در بازار شکل گرفته است و روش کس حرام است که در بازار بوجود آمده است. تلاش داریم با دستهبندی آیات و روایاتی در مباحث پیش رو فرهنگ عمومی در بازار و خصوصیات فرهنگی و آموزشی برای بازار مسلمین را تبیین کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: یک نکته ای که کمکم نسبت به آن بی توجه شدهایم تفاوت بین بازار مسلمین و بازار اسلامی است. بازار مسلمین در همه کشورهای اسلامی است اما بازار اسلامی یک مناسبات حقوقی و اخلاقی دارد که اگر رعایت نشود آن بازار اسلامی نخواهد بود.
ویژگی بازار اسلامی از دیدگاه پیامبر
پورازغدی تصریح کرد: در روایات متعددی در مورد خصوصیات بازار اسلامی از پیامبر نقل شده است که، بازاری که در آن دروغ گفته نشود، دوم اینکه قسم نخورند و سوم چانه نزنند، یک بازار اسلامی خواهد بود. حالا شما در مورد بازار مسلمین نگاه بکنید که این 3 خصوصیت را دارند و قضاوت با خود شماست.
وی افزود: اگر بین اصناف در روابط درونصنفی بازار و روابط نهادها با بازار و روابط بازار با مردم این خصوصیات رعایت شد بازار ما اسلامی است.
عضو شورا عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سرفصل جلسه اول به موضوع اقتصاد مقاومتی بر اساس تعابیر امام و رهبری گفت: در موضوع اقتصاد بیشترین اتکای امام به استعدادهای درون ملت بود و اینکه از دشمنان ملت برای پیشرفت مایوس باشند. تعبیر امام این بود که باید ظرفیتهای درون کشور فعال شود و تولیدکنندگان داخلی را تقویت کنند.
همچنین نظام توزیع از دست دلالبازی نجات پیدا کند و فضای سالم و امنی برای کسانی که قصد اقتصاد اسلامی دارند شکل بگیرد. اقتصاد اسلامی به معنای اینکه کالا از دست تولیدکننده به مصرف کننده با سودی حلال برسد.
رحیم پورازغدی با اشاره به بیانات امام گفت: بالاترین ضربهای که در رژیم پهلوی به ملت ایران زده شد، تضعیف روحی متخصصین و تولیدکنندگان بود که کشور را وابسته به تولیدکنندگان خارجی کرد. امام میگفت ما باید تصمیم بگیریم که در همه رشتهها در صدر باشیم و این ها با رعایت اقتصاد اسلامی در بازار محقق میشود.
وی ادامه داد: تعبیر دیگری که امام داشت این بود که نگذارید افراد متمکن و متمول به قدرت برسند. چون اینها مردم ایران را به حساب نمیآورند و در مقابل قدرت قدرتمندان مادی جهان متملق و خاضع خواهند بود چون آنها اعتماد به خدا ندارند و برای همین اتکال به نفس و مردم نخواهند داشت.
امام (ره) درباره بازگشت چه افرادی به قدرت هشدار داده بودند؟
رحیم پورازغدی در بخش دیگری از سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران گفت: امام نسبت به دو گروه هشدار دادند که پست های کلیدی و سرنوشت ساز کشور برنگردند یکی دسته ای که در منشور روحانیت امام آورده است انقلابی نماهایی که با ظاهر دین هستند و دیگری لیبرالهای مذهبی که شخصا مذهبی هستند ولی دل به مفاهیم غرب دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات امام گفت: ملت ما دنبال اقتصاد و پیشرفت هست ولی این موضوع زیر سایه دشمن محقق نمیشود و باید به نیروی خود اتکا کند.
رحیم پورازغدی با اشاره به دوره رهبری پس از امام گفت: متاسفانه برخی از شاگردان و یاران اسبق امام در دوره پس از امام جرات بیانات نظر امام را نداشتند اما رهبری حرفهایی را زدند که از جنس حرفها و راه امام در دهه 60 بود.
وی با اشاره به خاطره دیدار خود با رهبری گفت: سالها قبل خدمت رهبری رسیدیم و به ایشان گفتیم که ما در دوره جنگ جرات نمیکردیم انقلاب را بدون امام تصور کنیم و وقتی که امام رفتند خیلی از دوستان ترس این را داشتند که بعد از امام انقلاب چه خواهد شد و ما پیش خود فکر نمیکردیم که انقلاب با همان شعارها و با همان عزت بینالمللی دوره امام پیش برود.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در آن جلسه با همان جسارت و سادگی خود به ایشان عرض کردم بعد از شما انقلاب چه میشود و این انقلاب با این همه دشمنی و پیچیدگی رهبری چگونه اداره خواهد شد و رهبری به من گفتند همان خدایی که پس از امام انقلاب را پیش برد بعد از من بهتر از من را خواهد آورد و تا زمانی که مردم با خدا باشند خداوند هم با این انقلاب خواهد بود.
رحیم پورازغدی ادامه داد: از این جهت خدا را شکر میکنیم که حرفهای رهبری همان مواضع امام است که در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و عدالت اجتماعی این موضوع دیده می شود.
وی با اشاره به تعابیر رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: تمام پیشرفتهای اقتصادی و علمی ما در شرایط تحریم صورت گرفت و رهبری در چند مورد مهمترین خطراتی که مانع اقتصاد مقاومتی است را برشمردند. از جمله گرایش مردم و مسئولین به دنیاطلبی است که متاسفانه بخشی از جامعه را گرفتار مادیگرایی و اشرافیگری کرده است و در این زمینه توجیه مذهبی هم می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: خطر دوم که مانع اقتصاد مقاومتی است بحث مصرفزدگی است که هم در جامعه و دولت رتبههای بالای جهانی را به لحاظ مصرف داریم.
وی با اشاره به خطر سوم که نکته مهم و تاسفباری از سوی رهبری است گفت: متاسفانه پیشرفتهای مادی جمهوری اسلامی از پیشرفتهای معنوی بیشتر شده است در حالی که توقع از جامعه جمهوری اسلامی بیشتر از این است. روستاهای ما برقدار شده، موشک و تانک ساختیم، انرژی هستهای داریم و سوال رهبری این است که آیا ما به همان اندازه که در حوزه آبادانی پیشرفت داشتیم به همین اندازه پیشرفت دینی هم داریم.
روایت پیامیر در مورد وضعیت امت اسلامی در آخرالزمان
رحیم پورازغدی با خواندن روایتی از پیامبر در مورد امت اسلام در آخرالزمان گفت: پیامبر در روایتی احوال امت خود را در دوره آخرالزمان اینگونه بیان کرده است که ظاهرشان را مذهبی میکنند ولی باطنشان فاسد است و در بازارشان طمع میکنند و به وعدههای خدا اعتنا ندارند،ریا میکنند و از خدا نمیترسند. دروغ گفتن بین مردم عادی میشود و در بازار مسلمین ربا رایج میشود، ساختمانهای مذهبی محکم و تمیز است اما احکام و سبک زندگی قرآنی در جامعه تعطیل است و در این زمان است که امام زمان(عج) میآید تا دوباره مسلمانان را مسلمان کند.
وی در پایان سخنان خود گفت: ما باید آموزش دینی را در بین بازار و جامعه داشته باشیم. امروز برخی از مکاسب محرمه در بازار رایج شده است که خود بازاریان متدین هم این موضوع را نمیدانند که کسب حرام میکنند. ابتدا باید آگاهی کافی و آموزش ویژه در بازار صورت بگیرد تا بازار اسلامی درست شود چون اگر آموزش نباشد ممکن است بازاریان در ربا فرو بروند.