کد خبر 321045
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

با آغاز اکران عمومي «دربست آزادي» از چند روز پيش و اکران «ردکارپت» از چهارشنبه اين هفته، چهره سينماهاي پايتخت در حالي به مرور متحول مي شود که در روزهاي برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال، شاهد کاهش مخاطبان بوده ايم. جذابيت هاي غيرقابل انکار جام جهاني براي جوانان که مخاطب هدف سينماي ايران محسوب مي شوند، تاثير خود را روي فروش فيلم ها گذاشته است.

گروه فرهنگی مشرق - از هفته آينده ماه مبارک رمضان نيز آغاز مي شود. هميشه در ايام ماه رمضان شاهد کاهش فروش فيلم ها هستيم و حالا امسال اين اتفاق مصادف با مسابقات جام جهاني رخ خواهد داد. به نظر مي رسد روند نزولي فروش فيلم ها در روزهاي آتي همچنان ادامه يابد.
 
*اميدواري به گيشه پررونق

احمد احمدي ـ تهيه کننده «ردکارپت» ـ خاطرنشان ساخت: «ردکارپت» چهارشنبه همين هفته در گروه سينما قدس اکران عمومي مي شود. ماه مبارک رمضان ماه خوبي براي اکران فيلم ها نيست، منتها موضوع اکران فيلم ما در شوراي صنفي نمايش مطرح با آن موافقت شد و ما هم قبول کرديم. ما معتقديم اگر فيلم پتانسيل خودش را داشته باشد مي تواند با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کند. خاطرم است به عنوان عکاس در فيلم «آکواريوم» ايرج قادري حضور داشتم که در همين ايام به اکران عمومي رسيد و استقبال خوبي هم از آن بعمل آمد. قطعاً نمي‌ توان منکر زمان هاي خوب اکران شد، اما خود فيلم اگر کشش لازم را داشته باشد در هر زماني هم که اکران شود مي‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. با جمع بندي هايي که از بازخورد مردم در زمان جشنواره داشتيم به اين نتيجه رسيديم که مي توانيم فيلم را در همين ايام به اکران برسانيم. اگر ما بتوانيم در اکران عمومي موفق شويم ترس از اکران در ماه رمضان بين تهيه کنندگان از بين مي رود.
وي ادامه داد: ضريب ريسک اکران «ردکارپت» در اين ايام کمي بالا بود، اما به هر حال خوش بين هستم. پوستر، بيلبورد و... براي تبليغ فيلم آماده است که از همين هفته در سطح شهر اجرا مي‌ شود. آنونس فيلم هم با صداي آقاي ناصر طهماسب و توسط کيارش اسدي زاده ساخته شده که آنهم آماده است و در کل هرچه که براي اکران يک فيلم لازم است را دوستان پخش کننده در فيلميران انجام داده‌ اند. بخش ديگر مربوط به قسمت حمايتي است که به نظرم بايد از فيلم هايي که در اين ماههايي اين چنيني اکران مي‌شوند بعمل آيد. دغدغه ما در حوزه سينما پر شدن سالن هاي سينما و فروش فيلم هاست. چرا که اگر فيلم ها نفروشند به تمام قسمت هاي سينما لطمه وارد مي شود. به هر حال اميدوارم «ردکارپت» بتواند تماشاگر را در ماه رمضان به سينما بياورد.
 
*مصائب سينماي مستقل

مهرشاد کارخاني نيز گفت: زمان‌هاي خوب اکران مانند عيد نوروز به معمولاً به کساني تعلق مي‌گيرد که در شوراي صنفي خودي به حساب مي آيند. فيلم هاي مستقلي مثل «دربست آزادي» را بالاجبار بايد در هر شرايطي به اکران در آورد که قطعاً به لحاظ فروش لطمه هم مي خورد. حقيقت اش فکر مي‌کرديم اگر فيلم را در حال حاضر اکران نکنيم ديگر شرايط بهتري در نيمه اول سال مهيا نمي‌شود و اکران فيلم موکول مي شود به نيمه دوم سال که در آن زمان هم فيلم هاي سفارشي زيادي است که براي عيد فطر به بعد نوبت گرفته اند. به همين خاطر ترجيح داديم که الان فيلم را اکران کنيم تا شايد فروش نسبي داشته باشد.

کارخاني ادامه داد: براي تبليغات تلويزيوني چندين بار به مسوولان ذيربط مراجعه شد. متاسفانه آقايان ايرادهايي از فيلم به لحاظ مضمون اجتماعي گرفتند و گفتند که  تبليغ و آنونس به اين فيلم تعلق نمي گيرد. چه بگوييم؟ البته من که انتظاري از تلويزيون ندارم و فيلمي نمي سازم که تلويزيون از آن لذت ببرد و تبليغ اش کند.

وي افزود: فيلم هاي ساخته در بخش خصوصي 2 بخش است. 1 بخش شامل فيلم هايي مي شود که با بودجه هاي بسيار کم و به سختي ساخته مي شوند مانند «دربست آزادي». اين فيلم ها از طرف هيچ نهاد و سازماني حمايت نمي شوند. از 5 فيلم من هيچکدام از طرف هيچ ارگاني حمايت نشدند و کاملاً با بودجه هاي شخصي سرمايه گذار ساخته شدند.

وي افزود: «دربست آزادي» با همراهي کسانيکه علاقمند به سينما بودند ساخته شده. ضمن اينکه ساخت فيلم خياباني در تهران بسيار دشوار است، اما خوشبختانه بالاخره با وجود تمام مشکلات اين مسير را به سرانجام رسانديم.
 
*کاش فيلممان دو هفته زودتر اکران مي شد

مهدي داوري تهيه «زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو» با مثبت ارزيابي کردن وضعيت فروش فيلم گفت: در 4 هفته اي که فيلم اکران عمومي شده، به نسبت ديگر فيلم هاي روي پرده از فروش نسبتاً خوبي برخوردار بوده. البته به هر حال بازي هاي جام جهاني و ديگر مسائل روي فروش فيلم تأثير مي گذارند، اما چاره ديگري نيست. وي ادامه داد: ما فيلم مان را بعد از «طبقه حساس» اکران کرديم و از آنجا که «طبقه حساس» سقف فروش اش بالا بود 2 هفته اکران ما به تعويق افتاد. شايد اگر «زندگي مشترک آقاي محمودي و بانو» را 2 هفته زودتر اکران مي کرديم وضعيت خيلي بهتري داشتيم. به هر حال فروش هفتگي مان نسبت به باقي فيلم ها بالاست و فيلم پتانسيل جذب مخاطب را دارد.

منبع: بانی فیلم