کی‌روش باید در تیم ملی بماند و ما باید از توانایی‌های او در تیم‌های پایه استفاده کنیم چون تخصص کی‌روش در استعدادیابی از بازیکنان جوان است و ما هیچ استفاده‌ای در این زمینه از او نکردیم.

ویژه نامه جام‌جهانی مشرق - پس از عملکرد خوب کی روش و تیم ملی در جام جهانی 2014 برزیل، کارشناسان فوتبال کشورمان ضمن تحلیل بازی ایران - بوسنی بر ماندن کی روش در راس تیم ملی تاکید کردند که در زیر نظر برخی از کارشناسان فوتبال را می خوانید:

ابراهیم آشتیانی اظهار کرد: به طور کلی ما در بازی امروز دفاعی بازی کردیم و در عین حال کار دفاعی موفق نبودیم. مقابل آرژانتین هم اینچنین بازی کردیم ولی در آن بازی موفق بودیم.

وی افزود: ما مقابل بوسنی به پیروزی نیاز داشتیم و اگر برای کسب تساوی به میدان می‌آمدیم کی‌روش دفاع خوبی چیده بود و می‌توانست یک تساوی را به سادگی به دست بیاورد.

این کارشناس فوتبال ادامه داد: در گل اول ما یک توپ لو دادیم و حریف موفق به گلزنی شد و باید بدانیم که بازی دفاعی یک تیغ دولبه است و اگر بخواهیم در دفاع خودمان جمع شویم و مقابل گلزنی حریف بایستیم در صورت گل خوردن جبران کردن آن مشکل است.

آشتیانی افزود: بوسنی بازیکنانی داشت که در اروپا بازی می‌کنند و در کل از بازیکنان ما بهتر بودند و باید بدانیم که لیگ ما ضعیف است و یک تیم ملی از لیگ به دست می‌آید.

وی در خصوص اینکه کی‌روش باید بماند یا خیر، گفت: کی‌روش باید در تیم ملی بماند و ما باید از توانایی‌های او در تیم‌های پایه استفاده کنیم چون تخصص کی‌روش در استعدادیابی از بازیکنان جوان است و ما هیچ استفاده‌ای در این زمینه از او نکردیم و باید در تیم‌های جوانان و امید و حتی نوجوانان کی‌روش را به کار می‌گرفتیم و چند دستیار خوب نیز در کنار او استفاده می‌کردیم.

****************

مجید جلالی
عنوان کرد: تیم ملی مقابل بوسنی بد نبود اما کمی بدن بازیکنانمان تحلیل رفته بود. در این بازی ذهنیت دفاع مطلق را کنار گذاشته بودیم.

وی افزود: جام‌جهانی برای ما تمام شد و حضور خوبی در این رقابت‌ها داشتیم و عملکردمان از آنچه انتظار می‌رفت بهتر بود. باید برای 4 سال آینده فکر کنیم و برنامه‌ریزی‌های مناسب را از امروز داشته باشیم.

سرمربی سایپا در خصوص اینکه ماندن کی‌روش می‌تواند به تیم ملی کمک کند یا خیر گفت‌:  باید ببینیم از تیم ملی چه می‌خواهیم و نباید به نتایج زودگذر دلخوش باشیم. باید یک سبک بازی برای تیم ملی انتخاب کنیم که با خصوصیات فوتبال ما مناسب باشد، ضمن اینکه باید به تغییر نسل فکر کنیم که به نظر من این کار از دست کی‌روش بر می‌آید.

****************

محمد زادمهر در مورد دیدار تیم ملی ایران برابر بوسنی که با شکست 3 بر یک ملی‌پوشان ایران همراه بود، اظهار داشت: تیمی که امروز برابر بوسنی بازی کرد با 2 بازی گذشته ما قابل قیاس نبود. وقتی گل خوردیم به حمله روی آوردیم ولی در ضد حملات گل خوردیم. ما در کارهای دفاعی عملکرد مثبتی داشتیم اما در حمله با مشکل مواجه شدیم.

وی افزود: بازیکنان ما در این بازی تمرکز لازم را نداشتند و شاید آنها بعد از بازی با آرژانتین خوب ریکاوری نشده بودند؛ ما برنامه دوم برای اینکه اگر گل بخوریم تا حمله کنیم نداشتیم. برابر آرژانتین هم دیر گل خوردیم و شاید اگر در آن بازی هم پس از گل رو به حمله می‌آوردیم گل‌های بیشتری دریافت می‌کردیم.

این کارشناس فوتبال کشورمان در ادامه گفت: به هر حال در جام‌جهانی تجربه خوبی به دست آوردیم و توانستیم گلزنی هم کنیم. این بازی و گل قوچان‌نژاد نشان داد وقتی یک بازیکن تمرکز می‌کند با تمام وجودش بازی می‌کند بالای 15 بار روی آن خطا می‌کنند ثمره‌اش هم باید گلی باشد که او زد.

زادمهر با مثبت ارزیابی کردن عملکرد ایران در جام بیستم گفت: در مجموع ما عملکرد خوبی داشتیم ولی بازی مقابل آرژانتین توقعات را بالا برد و اگر بخواهیم نمره بدهیم، فکر می‌کنم نسبت به جریان 4 سال گذشته فوتبال ما بهتر عمل کرد. به هر حال باید بیشتر کار کنیم.

وی اضافه کرد: ما در این جام جزو تیم‌های خوب آسیا بودیم و اگر واقع‌بین باشیم می‌بینیم که خیلی از تیم‌های بزرگ حذف شدند و ما هم یکی از آنها بودیم.

مهدی مهدوی‌کیا
پس از پایان بازی با بوسنی با تمجید از بازی ملی‌پوشان ایران در فاز دفاعی طی دو بازی گذشته افزود: ما در این بازی در دو بخش مشکل داشتیم. برخلاف بازی‌های قبل که خیلی از کارشناسان نقطه قوت تیم ما را در فاز دفاعی می‌دانستند، این بازی نشان داد ایران برای دقایق پس از گل خوردن و تبدیل فاز دفاعی به فاز حمله برنامه مشخصی نداشت.

وی با اشاره به بدشانسی‌های تیم ایران در برخورد تو‌پ‌هایش به تیر دروازه بوسنی، تاکید کرد: بازی "ادین ژکو" بسیار قابل قبول بود. این بازیکن هر سال به طور متوسط 20 گل بین‌المللی به ثمر می‌رساند و این نشان از توانایی و کلاس بالای بازی مهاجم تیم بوسنی دارد.

 وی در مجموع، نقص اصلی بازی‌های ایران در جام جهانی 2014 را ضعف در فاز تبدیل دفاع به حمله دانست و  یادآور شد: شاید اگر در فاز حمله روی هارمونی و حرکات یک و دو و ترکیبی بیشتر کار می‌کردیم، به مشکلی که بعد از گل زودهنگام بوسنی برایمان پیش آمد، بر نمی‌خوردیم.

کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران در پایان تلاش بازیکنان و کادر فنی تیم ملی را قابل تقدیر دانست و گفت: فراموش نکنیم در بازی‌های قبلی‌مان خیلی خوب بودیم و تقریبا به هدف‌هایی که مدنظرمان بود، رسیدیم. همین که این تورنمنت معتبر را بدون گل ترک نکردیم،  هم می‌تواند دستاورد خوبی برای تیم ملی فوتبال کشورمان باشد.

«داریوش یزانی» روز پنجشنبه بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل سرانجام برای تیم ملی ایران به پایان رسید و اکنون صحبت های زیادی در خصوص عملکرد تک تک اعضای فدراسیون فوتبال، کادر فنی و بازیکنان تیم ملی پیش می آید.

وی با قدردانی از تلاش های تک تک اعضای تیم ملی کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل گفت: کادر فنی تیم کشورمان تلاش زیادی در فاز دفاعی انجام داده بود و در این حوزه می توان نمره قابل قبولی به تیم ملی داد اما این تیم نشان داد در حوزه های دیگر به مانند سال های گذشته نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه پسرفت هم داشته است.

وی ادامه داد: در تیم ملی ایران در طول ٢٧٠ دقیقه (سه دیدار مقابل نیجریه، آرژانتین و بوسنی و هرزگوین) تقریبا خبری از بازی سازی از خط دفاعی و میانه میدان، بازی مالکانه، توسعه بازی در تمام نقاط زمین و مهیا کردن موقعیت گلزنی نبود.

بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: در خصوص تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به طور کلی می توان گفت که ما بدون عبرت گرفتن از گذشته، به گمانه زنی، تحلیل های بی پایه و اساس و احساسی، ساختن قهرمان در شب و سوختنش در صبح دیگر عادت کرده ایم و به نوعی به پایان های تلخ عادت داریم.