به گزارش مشرق، 'محمد رويانيان' در گفت و گو با ايرنا با انتقاد شديد از فرافکني هايي که در مورد اعتبارات اختصاص يافته به متروي تهران در روزهاي گذشته شده؛ گفت: 'در پنج سالي که از فعاليت دولت هاي نهم و دهم سپري شده، بيش از پنج برابر سال هاي مدت مشابه پيش از 1384 به مترو تهران اعتبار تعلق گرفته است. اما باز هم آقايان از بي مهري دولت به خود سخن مي گويند.'
رويانيان گفت: 'برخي ها در حالي اين ادعا را که دولت سهم قانوني خود از اعتبارات مترو تهران را بطور کامل و در موعد تعيين شده پرداخت نمي کند، به صورت مداوم تکرار مي کنند که آمار و ارقام مستند حکايت ديگري از وجوه و اعتبارات تخصيص يافته به مترو دارد.'
وي گفت: 'متوسط سالانه ساخت خطوط مترو در 15 سال قبل از دولت آقاي احمدي نژاد 6/2 کيلو متر بود که اين رقم در پنج سال گذشته به 3/7 کيلومتر رسيده است. همچنين متوسط ساخت ايستگاه مترو در قبل از دولت نهم و دهم سالانه دو ايستگاه بوده که اين رقم درپنج سال گذشته به پنج ايستگاه افزايش يافته است.'
رويانيان خاطرنشان کرد متوسط تامين واگن مترو در 15 سال 68 تا 83 چهارده واگن بود که اين رقم در دولت آقاي احمدي نژاد به 60 واگن افزايش يافته است.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور با يادآوري مفاد قانون حمايت از سامانه هاي ريلي شهري و حومه و استنادات نادرستي که عده اي به آن مي کنند، گفت: 'بر اساس ماده 5 اين قانون که مصوب سال 1385 است، دولت مي تواند حداکثر تا سقف 50 درصد اعتبارات سالانه مورد نياز مترو آن هم با اولويت خريد واگن و تجهيزات را تامين کند، بنا بر اين برخلاف آنچه گفته مي شود دولت الزامي به پرداخت 50 درصد اعتبارات سالانه لازم ندارد. اين در حالي است که مرتبا تکرار مي شود دولت موظف به تامين و پرداخت 50 درصد اعتبارات مترو است.'
وي در ادامه گفت: 'دوستاني که بر اين طبل نادرست مي کوبند آيا از مفاد صريح قانون بي اطلاعند. آيا نمي دانند که به فرض سهم 10 درصدي دولت در تامين اعتبارات مترو، اين شهرداري است که ملزم به پرداخت 90 درصد مابقي است و هيچگونه ادعايي نمي تواند داشته باشد.'
رويانيان خاطر نشان کرد همه ساله در آستانه تصويب بودجه ساليانه، هياهوي متروي تهران در مجلس آغاز مي شود تا به گمان خود بر روي تصميم نمايندگان ملت تاثير گذاشته تا بودجه مترو را به شهرداري بدهند.
وي افزود: 'نکته مهمتري که همواره مورد بي توجهي قرار مي گيرد اين است که اعتبارات تامين شده از دولت با اولويت بايد صرف خريد ناوگان و تجهيزات شود، نه اين که براي تامين مخارج حفر تونل و ريل گذاري هزينه شود و با اتمام اعتبارات هم در افتتاح هاي نمايشي و زودهنگام، دولت را براي تامين اعتبارات فراقانوني خريد واگن تحت فشار بگذارند.'
رويانيان با يادآوري ورود 123 واگن در قالب 16 قطار در سال 89 به ناوگان متروي تهران تصريح کرد متاسفانه مسئولان امر نه تنها در اين مورد اطلاع رساني به شهروندان نکردند؛ بلکه عنوان مي کنند که دولت هيچ کمکي به متروي تهران نکرده است.'
وي افزود: 'براي من جاي تعجب، تأسف و تأمل است که برخي چگونه چشمان خود را بر گزارش هاي مستند و مستدل از تلاش هاي سال جاري دولت براي نهايي شدن فاينانس سه هزار و 700 ميليارد توماني براي تکميل خطوط 3، 4، 6 و 7 مترو، مي بندند و تنها به يک هزار ميليارد تومان حساب ذخيره ارزي اشاره مي کنند.'
وي ادامه داد: 'در اين شرايط که برخي حتي ابايي از اين ندارند که با اعلام اعداد و ارقامي نجومي از افزايش قيمت بليت مترو در سال آينده، آرامش فکري مردم را بر هم بزنند، آيا نبايد انتظار داشت که تأخير در برنامه حرکت قطارها، ناشي از تسري مشکلات داخلي و مديريتي مترو به مردم و جامعه باشد و آيا اين توهين به مردم نيست که به عنوان يک ابزار از آنها استفاده شود.'
وي ادامه داد: 'دولت به هيچ عنوان اجازه نخواهد داد تا مترو چنين ارقام فرضي را که خود ساخته است؛ از مردم مطالبه کند.'
سردار رويانيان با اشاره به ضرورت پايان اين رويه گفت: 'صراحتا اعلام مي کنم که شرکت حمل و نقل ريلي کشور به نمايندگي از دولت اين آمادگي را به صورت کامل دارد که با هدف دفاع از حقوق مردم و حفظ آرامش و آسايش آنان، با قيمتي کمتر از 400 تومان براي هر بليت که سهم مردم از آن 150 تومان و کمتر خواهد بود، همه فعاليت هاي مترو اعم از اقدامات زيربنايي، توسعه ناوگان و خطوط و فعاليت هاي جاري و بهره برداري را به عهده بگيرد و براي هميشه به پنج سال جوسازي و فرافکي سياسي برخي افراد پايان دهد.'
رييس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت کشور گفت: 'دولت آمادگي دارد با در دست گرفتن همه فعاليت هاي مترو با بليت زير 150 تومان به مردم خدمات دهد.'