به گزارش مشرق، اواسط سال گذشته که سکان هدایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به دست نعمتزاده داده شد، او از رفع برخی قوانین دست و پاگیر واردات و صادرات سخن به میان آورد، که مانند تمام مسائل مطرح شده در کشور با نظرهای موافق و مخالف بسیاری روبرو شد.
با کش وقوس بسیار در ابتدای کار ایرانکد و شبنم از مراحل واردات کالاهای اولویت 10خارج شد اما زمانی نگذشت که فعالیت بارکدهای الکترونیکی به طور کامل از چرخه واردات حذف شد، در این میان مجریان این دو طرح به ویژه شبنم که عمر آن به کمتر از 10 سال گذشته باز میگردد از حامیان سرسخت اجرای آن بودند.
شبکه بازرسی و نظارت مردمی که به عنوان شبنم در بین مردم شناخته میشد توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طراحی و اجرا شد و در کنار آن شرکتهای مختلفی همچون شرکت انفورماتیک راهبر که در گذشته از شرکتهای وابسته به وزارت بازرگانی بوده است مشغول به فعالیت در زمینه طراحی و تولید کدهای الکترونیکی بودند.
با توقف فعالیت شبنم بنابر ساختار شرکتها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مجری و ناظر طرح بودهاند تاثیری بر روند حرکتی این مجموعهها رخ نداد و همچنان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شرکتهای همراه به فعالیت در زمینه کاری خود بنابر شرایط روز میپردازند.
اما داستان ایرانکد که در مجلس توانست به قانون تبدیل شود کمی متفاوت است، ایرانکد که فعالیت خود را از سال 1385 در زمینه کدینگ کالای وارداتی آغاز کرد توانست ساختمان مجزا با چارت سازمانی برای خود دست و پا کند.
محل استقرار دفتر مرکزی ایرانکد که در خیابان جویبار میدان فاطمی است و می تواند به عنوان یکی از داراییهای به نسبت قابل توجه وزارت صنعت تلقی شود، بدون هیچ برنامه ای برای این ساختمان و کارمندان آن در زمینه تجارت بین المللی رها شده است.
کارمندان این ساختمان بدون آن که برنامهای از سوی وزارتخانه برای آن بعد از توقف فعالیت ایرانکد در زمینه واردات ارائه شود، طبق روال عادی و سابق خود در محل کار حاضر میشوند، حضور کارمندان و ادامه زندگی کاری در این ساختمان به طور حتم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت هزینه دربر خواهد داشت.
در همین رابطه کارمندان ایرانکد، براین عقیدهاند که ایرانکد تنها فعالیت بخش واردات خود را متوقف کرده و فعالیت اعظم آن معطوف به ارائه خدمات به کالاهای تولید داخل است و سازمان ملی کدگذاری کالا در ماموریت کلی خود که در راستای کدینگ و اطلاعات کالای تولید داخلی آغاز به کار کرده است، بلاتکلیف نیست.
همچنین رییس مجمع واردکنندگان آینده ایرانکد را منوط به تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: ایرانکد اگر با تبلیغات و فرهنگسازی بتواند خود را به مصرفکننده بشناساند بسیار تاثیرگذار در ارائه اطلاعات جامع و کامل خواهد بود.
محمد حسین برخوردار اظهار کرد: ارائه خدمات ایرانکد میتواند در حفظ برند کارخانجات تولیدی و ارائه اطلاعات مفید به مصرفگننده بسیار تاثیرگذار عمل کند، اما به دلیل عدم صرف درست هزینه در رابطه با تبلیغات کدینگ کالا در کشور و مرتبط کردن آن با سیستم ثبت سفارش کدینگ کالا آنچنان که باید نتوانست نقش مفید خود را ایفا کند.
وی با بیان این که با رفع اجبار استفاده از ایرانکد و شبنم تولیدکنندگان آنچنان رغبتی به استفاده از این امکان را ندارند، گفت: ورود ایرانکد و شبنم به سیستم ثبت سفارش و فعالیت گمرک هزینههای زیادی را برای واردکنندگان و تامین کنندگان مواد اولیه تولید در بر داشته است.
با کش وقوس بسیار در ابتدای کار ایرانکد و شبنم از مراحل واردات کالاهای اولویت 10خارج شد اما زمانی نگذشت که فعالیت بارکدهای الکترونیکی به طور کامل از چرخه واردات حذف شد، در این میان مجریان این دو طرح به ویژه شبنم که عمر آن به کمتر از 10 سال گذشته باز میگردد از حامیان سرسخت اجرای آن بودند.
شبکه بازرسی و نظارت مردمی که به عنوان شبنم در بین مردم شناخته میشد توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طراحی و اجرا شد و در کنار آن شرکتهای مختلفی همچون شرکت انفورماتیک راهبر که در گذشته از شرکتهای وابسته به وزارت بازرگانی بوده است مشغول به فعالیت در زمینه طراحی و تولید کدهای الکترونیکی بودند.
با توقف فعالیت شبنم بنابر ساختار شرکتها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مجری و ناظر طرح بودهاند تاثیری بر روند حرکتی این مجموعهها رخ نداد و همچنان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شرکتهای همراه به فعالیت در زمینه کاری خود بنابر شرایط روز میپردازند.
اما داستان ایرانکد که در مجلس توانست به قانون تبدیل شود کمی متفاوت است، ایرانکد که فعالیت خود را از سال 1385 در زمینه کدینگ کالای وارداتی آغاز کرد توانست ساختمان مجزا با چارت سازمانی برای خود دست و پا کند.
محل استقرار دفتر مرکزی ایرانکد که در خیابان جویبار میدان فاطمی است و می تواند به عنوان یکی از داراییهای به نسبت قابل توجه وزارت صنعت تلقی شود، بدون هیچ برنامه ای برای این ساختمان و کارمندان آن در زمینه تجارت بین المللی رها شده است.
کارمندان این ساختمان بدون آن که برنامهای از سوی وزارتخانه برای آن بعد از توقف فعالیت ایرانکد در زمینه واردات ارائه شود، طبق روال عادی و سابق خود در محل کار حاضر میشوند، حضور کارمندان و ادامه زندگی کاری در این ساختمان به طور حتم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت هزینه دربر خواهد داشت.
در همین رابطه کارمندان ایرانکد، براین عقیدهاند که ایرانکد تنها فعالیت بخش واردات خود را متوقف کرده و فعالیت اعظم آن معطوف به ارائه خدمات به کالاهای تولید داخل است و سازمان ملی کدگذاری کالا در ماموریت کلی خود که در راستای کدینگ و اطلاعات کالای تولید داخلی آغاز به کار کرده است، بلاتکلیف نیست.
همچنین رییس مجمع واردکنندگان آینده ایرانکد را منوط به تصمیم وزیر صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: ایرانکد اگر با تبلیغات و فرهنگسازی بتواند خود را به مصرفکننده بشناساند بسیار تاثیرگذار در ارائه اطلاعات جامع و کامل خواهد بود.
محمد حسین برخوردار اظهار کرد: ارائه خدمات ایرانکد میتواند در حفظ برند کارخانجات تولیدی و ارائه اطلاعات مفید به مصرفگننده بسیار تاثیرگذار عمل کند، اما به دلیل عدم صرف درست هزینه در رابطه با تبلیغات کدینگ کالا در کشور و مرتبط کردن آن با سیستم ثبت سفارش کدینگ کالا آنچنان که باید نتوانست نقش مفید خود را ایفا کند.
وی با بیان این که با رفع اجبار استفاده از ایرانکد و شبنم تولیدکنندگان آنچنان رغبتی به استفاده از این امکان را ندارند، گفت: ورود ایرانکد و شبنم به سیستم ثبت سفارش و فعالیت گمرک هزینههای زیادی را برای واردکنندگان و تامین کنندگان مواد اولیه تولید در بر داشته است.