کد خبر 336756
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶

چنانچه شما اطلاعاتی از وجود فساد و جرم دارید و یا از نحوه ارائه خدمات وزارتخانه ها، ادارات دولتی و عدم پاسخگویی آنها شکایتی دارید می توانید با استفاده از لینک های موجود در خبر شکایت خود را ارسال کنید.

گروه اجتماعی مشرق - بسيار از مردم به هنگام مراجعه به دستگاه هاي حكومتي از حقوق خود مطلع نيستند و نمي دانند در صورت قانون شكني ماموران دولتي، چگونه مي توانند حقوق خود را استيفا كنند.

چنانچه شما از نحوه ارائه خدمات وزارتخانه، اداره، شركت دولتي يا موسسه مأمور به خدمت عمومي، در زمينه‌هاي نقض قوانين، عدم انجام وظيفه، اطاله رسيدگي، عدم پاسخگويي يا ضعف در ارائه خدمات شكايتي داشته و  شخصا ذينفع آن بوده و از اين سازمان خواهان رسيدگي براي احقاق حق خود باشيد و يا به عنوان يك شهروند آگاه با حس مسووليت اجتماعي از سو جريان اداري نظير تضييع اموال عمومي، دولتي، منابع طبيعي و محيط زيست، وجود فساد و جرم و يا ديگر تخلفات اداري اطلاعاتي داريد، مي‌توانيد  شكايت و يا اطلاعات خود از اين گونه سو جريانات را با توجه  و رعايت نكات زير به سامانه ملي رسيدگي به شكايات و اعلامات سازمان بازرسي كل كشور ارسال نماييد تا وفق مقررات به آن رسيدگي شود.



پيش از تنظيم و ارسال شكايت و يا گزارش از سو جريان اداري به نكات زير توجه فرماييد:

* وظيفه سازمان بازرسي كل كشور نظارت بر اجراي صحيح قوانين و حسن جريان امور در وزارتخانه‌ها، دستگاه‌هاي دولتي و عمومي و شركت‌هاي دولتي و موسسات يا نهادهاي عمومي غيردولتي و به طور كلي دستگاه‌هاي اجرايي كشور است. بنابراين رسيدگي به شكايات، خارج از حوزه‌هاي مذكور و موضوعات زير در صلاحيت اين سازمان نيست.

* در صورتي كه قبلاً شكايتي به سازمان بازرسي كل كشور ارسال نموده‌ايد و پرونده شما در حال رسيدگي است و يا گزارشي از سو جريان اداري ارايه نموده ايد، از ارسال مجدد شكايت يا گزارش خودداري نماييد. ضمناً پيگيري شكايت‌هاي خارج از اين سامانه كه قبلاً به سازمان ارسال شده است از طريق مراجعه حضوري و يا تماس تلفني با تلفن 136 امكان‌پذير است.

* به شكايت‌هايي كه قبلاً به سازمان بازرسي كل كشور ارسال شده است و مجدداً از اين طريق ارسال مي‌شود ، رسيدگي نخواهد شد.

* شكايت‌هايي كه داراي اطلاعات ناقص و يا نادرست بوده و يا مشخصات شاكي ناقص و يا هويت وي احراز نشود، رسيدگي نخواهد شد.

* اكيداً درخواست مي‌گردد شكايت خود در چند موضوع را در يك شكايت نامه ارسال نكنيد. به عبارتي ديگر در صورتي كه از يك دستگاه و يا چند دستگاه در يك موضوع و يا در چند موضوع شكايت داريد؛ براي هر يك از دستگاهها و براي هر يك از موضوعات يك فرم شكايت تنظيم و ارسال نماييد.

* در صورتي كه جمعي از اشخاص حقيقي يا حقوقي و يا يك شخص حقوقي به ثبت شكايت در سامانه تمايل دارد بايد مشخصات يك فرد حقيقي به نمايندگي از اشخاص در فرم شكايت درج شود؛ در غير اين صورت به شكايت رسيدگي نميشود.

* مسووليت قانوني مطالب اظهارشده بر عهده شاكي خواهد بود.

* تكميل اطلاعات براي فيلدهاي ستاره‌دار اجباري است.

* متن شكايت خود را حداكثر در 1500 كلمه معادل تقريبي 3 صفحه A4 تنظيم نماييد.

* باتوجه به محدوديت زماني درنظر گرفته‌شده براي ايجاد ارتباط با سرور درفضاي اينترنت به هنگاه ورود اطلاعات، شايسته است در ابتدا متن شكايت خود را خارج از اين سيستم تايپ نموده و به هنگام تكميل اطلاعات شكايت نامه خود، آن را در محل متن شكايت كپي نماييد.

* كساني كه امكان استفاده مستقيم از اين سامانه را ندارند، با تماس با تلفن 136 در مراكز استان مي‌توانند از خدمات اپراتوري سازمان بازرسي كل كشور بهره‌مند شوند.



روش تنظيم و ارسال شكايت

شكايت بايد متضمن هويت كامل، نشاني، كد ملي و كد پستي شاكي همراه با دلايل باشد. اتباع خارجي براي ارايه شكايات خود به سازمان بازرسي كل كشور و يا ادارات كل استاني سازمان مراجعه نمايند. پس از وارد كردن مشخصات دستگاه و متن شكايت خود و ديگر اطلاعات مورد نياز در سامانه، از سوي سيستم يك شماره پيگيري براي شما صادر ميشود كه به وسيله آن ميتوانيد در همين سامانه و در هر لحظه از مرحله رسيدگي به شكايت خود در سازمان بازرسي آگاهي كسب نماييد. در نگهداري و عدم افشاي اين شماره به ديگران توجه نماييد. در صورت ارسال اعلاميه و يا گزارش از سو  جريان اداري شماره پيگيري در اختيار قرار نميگيرد.

شما ميتوانيد از روشهاي ذيل براي ارسال شكايات  خود استفاده نماييد:

مراجعه به پايگاه اطلاع‌رساني سازمان بازرسي كل كشور و يا پايگاه اطلاع‌رساني دفاتر سازمان در مراكز استان‌ها و انتخاب گزينه «سامانه ملي رسيدگي به شكايات و اعلامات» و تكميل اطلاعات فرم مربوط.

تماس تلفني با مركز 136 در مراكز استان در سراسر كشور؛ در صورت تماس با شماره 136 همكاران ما در اين مركز شكايت و يا اعلام شما را دريافت و در سامانه ملي رسيدگي به شكايات  و اعلامات ثبت و شماره پيگيري شما (در صورت ارايه شكايات) و همچنين ديگر اطلاعات مورد نياز را در اختيارتان قرار مي‌دهند. در صورتي كه شاكيان محترم به شبكه جهاني اينترنت دسترسي نداشته باشند مي‌توانند از طريق تماس با شماره تلفن 136 از آخرين وضعيت شكايت خود خبرگيري نمايند.

براي ارسال شكايت (مواردي كه  شخصا ذينفع آن بوده و از اين سازمان خواهان رسيدگي براي احقاق حق خود ميباشيد)اينجا و براي اعلام هر گونه سوء جريان اداري(به عنوان يك شهروند آگاه با حس مسووليت اجتماعي) اينجا كليك كنيد.