کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیمارستان ولیعصر(عج) درهشهر با بیان اینکه رفتارهای بیشفعالانه بهطور معمول با عدم تمرکز همراه است، ادامه داد: مهمترین نشانههای این سندرم ناتوانی از یکجا نشستن و بیقراری، قطع پیدرپی گفتوگو و مکالمهی بزرگترها، انجام رفتارها، اعمال و کارهای نسنجیده، پاسخ دادن به سؤال، پیش از به پایان رسیدن سوال، ناتوانی در پیگیری مطلبها و رها کردن کارها در میانه راه و بیصبری و بیتحملی شدید است.
باقری افزود: پرحرفی بهخصوص در کلاس درس، مدام در حال حرکت و جنبوجوش بودن، بیصبری و نداشتن تحمل برای ایستادن در صف و رعایت نوبت، عصبی و حساس بودن و مرتب پایین و بالا پریدن، برهم زدن بازی بقیهی همکلاسیها و دخالت بیمورد در کار آنان، قاپیدن وسایل و اسباببازیهای کودکان دیگر و هُل دادن بقیهی کودکان در صف نیز از دیگر نشانههای کودکان بیش فعال است
این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: این کودکان همچنین علائمی مانند انجام تکلیفهای مدرسه بدون توجه و دقت لازم، بیتوجهی به قوانین و مقررات وضعشده در کلاس یا مدرسه، نداشتن مهارتهای لازم در برقراری ارتباطهای اجتماعی با دیگران، گمکردن وسایل شخصی بر اثر بیمبالاتی و بیدقتی و از این شاخه به آن شاخه پریدن در صحبت را نیز در خود دارند.
وی خاطرنشان کرد: برای تشخیص این بیماری، انجام آزمایشهای پزشکی از نوع بینایی و شنواییسنجی، آزمایش خون و بررسی مسایل ارثی و تاریخچهی زندگی پدر و مادر، نوع زایمان و تولد او، ضربههای احتمالی مغزی، جراحی و بیهوشی در زمان کودکی و... باید انجام شود.