سميرا اصلان‌پور با اشاره به «جهاد اقتصادي» گفت: با تيراژ اندک کتاب نمي‌توان تأثيري در جامعه گذاشت و اين مشکل اصلي بشمار مي‌آيد، پس براي اجراي جهاد اقتصادي بايد تيراژ کتاب افزايش يابد.

سميرا اصلان‌پور، نويسنده در گفت‌وگو با فارس، با توجه به اينکه سال 90 از سوي مقام معظم رهبري سال «جهاد اقتصادي» ناميده شده، درباره نقش اهالي فرهنگ و ادب در سال جهاد اقتصادي گفت: اهالي ادب به ويژه در حوزه ادبيات داستاني خواه ناخواه همواره در حال انجام جهاد اقتصادي هستند، اين مسير مسئوليت نويسندگان را هم سنگين مي‌کند؛ اما اين نکته که نويسندگان چه کاري مي‌توانند در اين زمينه براي ترويج و تأثير آن در جامعه انجام دهند به مسائلي بر مي‌گردد که همواره در اين حوزه مطرح شده است، تا ادبيات ما برد وسيع در ميان توده افراد جامعه نداشته باشد، تأثير‌گذار نخواهد بود، با تيراژ اندک کتاب نمي‌توان تأثيري در جامعه گذاشت و اين مشکل اصلي در اين زمينه است.

اين نويسنده با بيان راه حل خود درباره اين موضوع، اظهار داشت: معتقدم کاري از دست نويسنده ساخته نيست، بايد به شکل نوين به اين مسئله نگاه شود و براي فرهنگ، ادبيات داستاني و کتابخواني کاري صورت گيرد که حوزه نفوذ آن در مردم افزايش يابد و افراد جامعه به کتابخواني عادت کنند.

وي اضهار داشت: کودکان را در اين زمينه بايد تربيت کرد و فرصت خوبي است که کودکان از همان ابتدا هر مسئله‌اي را در زمينه فرهنگ ياد بگيرند، از قبيل کتابخواني، علاقه به طبيعت، عشق به ميهن، آموزش داده شود. نظافت، دوست داشتن محيط زيست و غيره، که اين امر جز از طريق آموزش و پرورش و رسانه‌هاي عمومي به ويژه صدا و سيما امکان‌پذير نيست.

اصلان‌پور درباره اينکه نويسندگان چگونه مي‌توانند جهاد اقتصادي را در آثار خود بگنجانند، اظهار داشت: نويسنده به صورت بداهه نمي‌تواند يک طرح داستاني را ارائه دهد، ولي بايد در اين زمينه تفکر کند، نويسنده بايد درباره هر موضوع احساسي داشته باشد و آن را حس کند، اگر نويسنده‌اي لزوم جهاد اقتصادي را حس کند و بتواند آن را به قلم آورد، خود راه نگارش آن را پيدا مي‌کند و تا موقعي که نويسنده يک موضوع را نپذيرد و آن را حس نکرده باشد، توانايي اثر بخشي براي ديگران را نخواهد داشت.