کد خبر 455994
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به فراوانی تماس شهروندان تهرانی با مرکز فوریت‌های پلیسی۱۱۰ گفت: در هر ۲۴ ساعت نزدیک به ۳۰ هزار مرتبه زنگ ۱۱۰ پلیس پایتخت به صدا درمی‌آید که از این تعداد تماس بیش از ۱۱هزار مورد آن به عملیات انتظامی منجر می‌شود.

به گزارش مشرق، سرتیپ پاسدار حسین ساجدی‌نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ به تشریح اهداف و اقدامات سامانه مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تهران بزرگ پرداخت و اظهار داشت: مرکز فوریت‌های پلیسی 110، ضمن حفظ آمادگی و تلاش شبانه‌روزی، رسالت تکریم شهروندان را سرلوحه امور خود قرار داده است و این مرکز به منظور افزایش سرعت عمل پلیس، جلب رضایت شهروندان و ارتباط پایدار بین پلیس و جامعه ایجاد شده است.

فرمانداه انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: از آنجائی که در بروز حوادث اجتماعی یا جرائم در مواقع حساس و ضروری راحت‌ترین دسترسی عموم شهروندان به پلیس، تلفن 110 است. شهروندان تهرانی در 4 ماهه نخست سال جاری 3 میلیون و 282 هزار و 859 مرتبه زنگ 110 پایتخت را به صدار درآوردند.

سردار ساجدی‌نیا ادامه داد: 44 درصد از این تماس‌ها یعنی یک میلیون و 421 هزار و 162 مورد آن عملیاتی شده و محدوده خدمت‌رسانی و فعالیت را برای سبزپوشان عرصه نظم و امنیت گسترده‌تر از قبل کرده است.

این مقام ارشد انتظامی پایتخت در ادامه با اشاره به فراوانی تماس شهروندان تهرانی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 گفت: در هر 24 ساعت نزدیک به 30 هزار مرتبه زنگ تلفن 110 پلیس به صدا درمی‌آید که از این تعداد تماس بیش از 11 هزار مورد آن به عملیات انتظامی منجر می‌شود و این آمار نشان از فراوانی و گستره مأموریت پلیس پایتخت است.

وی با اشاره به کاهش 22 درصدی تماس‌های غیرقابل رسیدگی و غیرعملیاتی با تلفن 110 تصریح کرد: این امر نشان از آگاهی بیش‌تر مردم نسبت به نحوه کارکرد مرکز فوریت‌های پلیسی دارد اما جا دارد با یاری اصحاب رسانه در این حوزه فعالیت بیشتری صورت گیرد تا تماس‌های غیرضروری با 110 به حداقل ممکن کاهش یابد.

سردار ساجدی‌نیا مأموریت‌های غیرفوریتی پلیس 110 را به سه بخش حضور یا زمان مناسب، بررسی عملیاتی و تماس‌های مشاوره و راهنمایی تقسیم‌بندی کرد و بیان داشت: در این گونه تماس‌ها نیازی به حضور فوری پلیس در صحنه نیست و با ارائه مشاوره و راهنمایی لازم سیر مراحل اقدام برای مخاطب تشریح می‌شود.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این مطلب که طبق آمار اخذ شده زمان حضور مأموران در اغلب مأموریت‌های 110 کم‌تر از هفته قبل بوده‌است، ادامه داد: از کل تماس‌هالی برقرار شده 564 هزار و 353 تماس منجر به راهنمایی و دریافت اطلاعات شهروندان از پلیس شده که این موضوع نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و نشان از تعامل خوب و سازنده شهروندان با مجموعه پلیس پایتخت است.

سردار ساجدی‌نیا راهنمایی شهروندان را یکی دیگر از اقدامات کاربران مرکز فوریت‌های 110 اعلام کرد و افزود: این مورد نیز نسبت به سال قبل از افزایش قابل توجهی برخوردار است.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: با ایجاد و اجرای روش منسجم در این حوزه توسط پلیس پایتخت همواره بستر زمینه‌های مورد نیاز برای انجام مأموریت‌های فوریتی پلبیس مهیا شده و با بهره‌گیری از توان و دانش موجود این اقدامات به‌صورت فعال در سطح شهر به مرحله اجرا درآمده است.

رئیس پلیس پایتخت بیان داشت: انجام وظیفه توسط مأموران پلیس در دو بعد در دستور کار قرار گرفته است. ابتدا در مقوله اجرای سریع و بدون نقص مأموریت‌های محوله و حضور به موقع در محل‌های مورد نظر و در مقوله بعدی تکریم مداوم شهروندان از شروع مأموریت که همان پاسخگویی به تلفن 110 است تا پایان مأموریت؛که این امر با توجه به نیروهای مجرب، متعهد و خدوم موجود در مجموعه انتظامی تهران بزرگ به‌صورت شایسته تحقق یافته، هرچند کمبودهایی در این میان وجود دارد، اما سعی و تلاش در مرتفع کردن این نواقص جزئی و محدود نیز ادامه دارد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در ادامه با اشاره به حجم بالای تماس‌های مردمی با تلفن 110 این مهم را نشانه افزایش اعتماد عمومی به عملکرد مجموعه پلیس دانست و افزود: پلیس پایتخت این اعتماد را اجر نهاده و تمام توان خود را در مسیر جلب رضایت حق تعالی و افزایش احساس امنیت و آسایش عمومی شهروندان به کار خواهد بست.

سردار ساجدی‌نیا با بیان اینکه مرکز فوریت‌های پلیسی 110 جامع‌ترین سیستم پاسخگویی به مطالبات مردم در حوزه پلیسی است، گفت: سامانه 110 اثرات ارزشمندی در زمینه پیشگیری از ناهنجاری‌ها و مقابله با جرائم از طریق حضور سریع پلیس در صحنه داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه در 4 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 11 درصد تعداد تماس‌های شهروندان با پلیس 110 کاهش داشته، این امر را بیانگر نهادینه شدن پلیس جامعه‌محور در جامعه و روند نزولی جرائم در جامعه برشمرد.

این مقام ارشد انتظامی پایتخت با تأکید بر افزایش توان عملیاتی پلیس در مقابله با جرائم عنوان کرد: از یک سو حضور به‌موقع پلیس موجب افزایش احساس امنیت در جامعه می‌شود و از سوی دیگر مردم نیز نیروی انتظامی را ملجأ و پناهگاه مطمئنی برای حل مشکلات‌شان می‌دانند که پلیس پایتخت آمادگی پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های به حق شهروندان تهرانی را در حوزه مسائل انتظامی، ترافیکی، نظم و انضباط اجتماعی و طرح‌های امنیت محله‌محور دارد.

سردار ساجدی‌نیا اظهار داشت: در 4 ماهه نخست سال جاری انواع سرقت 19 درصد، شرارت 14 درصد، مرگ مشکوک 2 درصد، نزاع و درگیری 3 درصد، تخلفات و جرائم راهنمایی و رانندگی 20 درصد و اختلافات خانوادگی 29 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی به راه‌اندازی سامانه پیامکی 110110 برای شهروندان ناشنوا پرداخت و تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه به‌طور متوسط روزانه 35 پیامک از سوی شهروندان به سایت 110 فاتب ارجاع می‌شود که در 4 ماه ابتدای امسال 4 هزار و 418 پیامک از این شماره دریافت شده که 647  مورد فوریتی، 280 مورد غیرفوریتی و 378 مورد منجر به دریافت راهنمایی و ارشاد از سوی پلیس شده است.

سردار ساجدی‌نیا با بیان اینکه به منظور تسریع در روند رسیدگی به مشکلات مردم و به منظور افزایش سرعت عمل پلیس و جلب رضایت شهروندان 7 اپراتور کارشناس به اپراتوران قبلی اضافه شده‌اند، بیان داشت: درحال حاضر اپراتورهای مستقر در سایت 110 فاتب به‌صورت شبانه‌روزی در سه شیفت کاری مشغول انجام وظیفه هستند و به ارائه خدمات انتظامی، مشاوره‌ای، حقوقی و خانوادگی می‌پردازند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه تلفن 110 در طول شبانه‌روز همراه مردم بوده و پل ارتباطی مردم با نیروی انتظامی است، از خانواده‌های محترم تهرانی درخواست کرد تا هرگونه موارد مشکوک و ضروری از جمله مزاحمت، نزاع و درگیری شدید دسته‌جمعی، شرارت، تصادفات و وقایع و اتفاقات مهم را به این مرکز اعلام کنند تا پلیس در کم‌ترین زمان ممکن ضمن حضور به‌موقع در محل حادثه بتواند اقدام قانونی متناسب با آن موضوع را انجام دهد.

منبع: فارس