کد خبر 498283
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۹

جنبش حزب‌الله لبنان، جنبش انصارالله یمن، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گروه‌های مقاومت مردمی که در عراق و سوریه علیه تروریسم تکفیری ایستادگی می‌کنند، نمونه‌هایی روشن از عمق راهبردی بسیج در سطح جهان اسلام هستند.

به گزارش مشرق، روزنامه «جوان» در یادداشتی به قلم «محمدجواد اخوان» نوشت:

یکی از ویژگی‌های بی‌بدیل انقلاب اسلامی، تکیه آن بر نیروی عظیم و دائماً در حال جوشش مردمی است، به‌گونه‌ای که سرمایه اجتماعی، چه در مقطع حدوث و چه در مرحله بقا، در نظام و انقلاب اسلامی بروز و ظهور داشته است. در این میان نمی‌توان تدبیر داهیانه امام راحل عظیم‌الشأن را در شکل‌گیری عنصر «بسیج» به‌عنوان جلوه نقش‌آفرینی مردم در حفظ و تعالی انقلاب اسلامی نادیده گرفت.

هرچند در دهه اول عمر انقلاب اسلامی، ضرورت‌های زمانه سبب شده بود این عنصر بی‌همتا در حوزه دفاع مقدس منحصر شود، اما گذر زمان چندبعدی و جامع بودن این جریان انسانی را ثابت نمود. در آخرین هفته بسیج در عمر پربرکت حضرت امام و پس از پایان جنگ تحمیلی بود که برخی خام‌اندیشانه از پایان مأموریت بسیج و لزوم انحلال آن سخن به میان می‌آوردند. با این‌حال حضرت روح‌الله در پیامی که به مناسبت هفته بسیج سال 1367 صادر کردند با تأکید بر اینکه کار و مأموریت بسیج به پایان نرسیده است و بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد، فرمودند: «باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چراکه بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد. شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می‌توان اسلام را فاتح جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری‌های شماست.»  بدین‌ترتیب روشن شد که در دومین دهه از عمر انقلاب اسلامی، بسیج وارد حیطه جدیدی از مأموریت شده است که آن‌ هم جهان اسلام و یا به‌عبارتی عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. به بیان زیبای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای، «ملت‌های مسلمان عمق استراتژیک نظام جمهوری اسلامی‌اند.»

تأکید امام راحل عظیم‌الشأن روی شکل‌گیری هسته‌های مقاومت در تمامی جهان از آن‌ رو بود که شکل‌گیری بسیج تجربه گران‌قیمت و کارآمدی را در اختیار نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داد که این تجربه می‌توانست در بیرون مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی نیز پیش‌برنده گفتمان اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب اسلامی باشد.

بستر موفقی که این تجربه در افق برون‌مرزی و جهانی روی آن مستقر شد، رابطه قلبی و ایمانی میان ملت مسلمان ایران و ملل مسلمان و مستضعف جهان بود. چنانکه حضرت امام خامنه‌ای می‌فرمایند: «ملت ایران یک عمق راهبردی‌ای دارد که اختصاصی او است و هیچ کشوری را و هیچ نظامی را ما سراغ نداریم که در خارج از مرزهای خودش این ‌همه ریشه‌های لطف و محبت و پیوند عاطفی و پیوند اعتقادی و ایمانی، آنها را به‌هم وصل بکند، [ولی] ما این را داریم.»

ایشان همچنین در جای دیگر می‌فرمایند: «ما در بیرون کشور هم ظرفیت‌های مهمی داریم؛ طرفدارانی داریم، عمق راهبردی داریم؛ در منطقه، در کشور؛ بعضی به‌خاطر اسلام، بعضی به‌خاطر زبان، بعضی به‌خاطر مذهب شیعه؛ اینها عمق راهبردی کشور هستند.»

به‌این‌ترتیب می‌توان گفت در سطح جهان اسلام و جهان مستضعفین، بسیج با مفهومی خاص عجین و هم‌راستا می‌شود که عبارت است از عمق راهبردی (Strategic depth). بر اساس الگوی راهبردی و تجربه سه دهه گذشته می‌توان گفت «یکی از نقاط مورد اتکای عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران، جهان اسلام و ملت‌های مسلمان هستند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین این نسبت مهم می‌فرمایند: «عمق راهبردی نظام در نگاه به مسائل منطقه است. در نگاه به مسائل منطقه، انسان متوجه یک موضوعی می‌شود و آن، عمق راهبردی جمهوری اسلامی در این مناطق است. یک جاهایی یک حوادثی است که می‌تواند مثل ریشه و مایه‌‌ استحکام یا ریسمان‌های نگه‌دارنده‌ خیمه، برای داخل کشور به‌حساب بیاید؛ اینها عمق راهبردی است. اینکه شما ملاحظه کردید امام در زمینه‌ انقلاب‌های خارج از کشور و هسته‌های انقلابی، بیانات صریحی را در آن روزها بیان می‌کردند، برای تشکیل یک چنین عمقی بود، که تشکیل هم شد. امروز دستگاه استکبار با دستپاچگی دارد با این عمق استراتژیک مبارزه می‌کند؛ البته به‌جایی هم نرسیده و نخواهد رسید. یک بحث مهم در همین قضیه، کاری است که دشمن دارد در زمینه اختلاف شیعه و سنی می‌کند؛ کوبیدن مجموعه‌های شیعه در نقاط مختلف دنیای اسلام. دشمن با این تصور که چون عناصر شیعه در واقع پایگاه‌های طبیعی برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند، می‌خواهد این پایگاه‌ها را بکوبد؛ البته اشتباه می‌کند. پایگاه‌های جمهوری اسلامی منحصر به شیعه‌ها نیست. خیلی از برادران سنی در خیلی از کشورها آن‌چنان دفاع جانانه‌ای از جمهوری اسلامی می‌کنند که خیلی از شیعه‌ها نمی‌کنند.»

اکنون در تبیین مصادیق این عمق راهبردی بسیج در جهان اسلام، می‌توان به هسته‌های مقاومت اسلامی اشاره کرد که متأثر از تفکر اسلام ناب محمدی (ص) و گفتمان انقلاب اسلامی هستند. جنبش حزب‌الله لبنان، جنبش انصارالله یمن، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گروه‌های مقاومت مردمی که در عراق و سوریه علیه تروریسم تکفیری ایستادگی می‌کنند، نمونه‌هایی روشن از عمق راهبردی بسیج در سطح جهان اسلام هستند.

اندکی که به پیرامون خود بنگریم، برکات این ژرفای راهبردی را بیش‌ازپیش می‌بینیم. ملت ما نیک می‌داند اگر شب در آرامش سر بر بالین گذاشته و نعمت بی‌بدیل امنیت را چون گوهری ناب ارج می‌نهد، این امنیت و آرامش محصول همین تفکر و پیروان این خط نورانی است. اگر جمهوری اسلامی ایران از این عمق استراتژیک ارزشمند بی‌بهره بود، ملت ایران باید در خانه‌های خود در مقابل تروریست‌های تکفیری اجاره‌ای ایستادگی می‌کردند.

اگر ملت ایران امروز عزت و اقتداری در خاک خود و بیرون آن دارند، ثمره حاکمیت تفکر و گفتمانی است که از امام راحل عظیم‌الشأن به یادگار داریم، چنانکه آن عزیز سفرکرده فرمود: « اگر بر کشورى نواى دل‌نشین تفکر بسیجى طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید و الا هرلحظه باید منتظر حادثه ماند.»