ابتکار در ابتدای مدیریتش بنزینهای آلوده را ازجمله موارد مهمی که موجب آلودگی هوای تهران میشود برمیشمرد و بیان میداشت که «رویکرد دولت یازدهم شفافسازی در مورد موضوع و حل بحران آلودگی هوا از طریق برنامه مدون عملیاتی و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است.»[2] اما پس از حذف بنزینها نیز آلودگی هوای تهران رفع نشد تا ابتکار در سخنانی عجیب در حضور اعضای شورای شهر تهران چاره کار را رفتن و کوچ از تهران برای در امان ماندن از این معضل عنوان کند و بگوید: «ما همه نگران کودکان خود هستیم راهحل عاجل بیرون رفتن از تهران است.»[3]
حال به نظر میرسد که با تعطیلی مدارس تهران تنها راهحل وزارت آموزشوپرورش و سازمان محیطزیست همان نسخه دو سال گذشته ابتکار یعنی خارج شدن از تهران و ماندن در خانههاست که اینگونه آموزش و پرورش تعطیلی مدارس را اعلام میکند.
البته با نگاهی به وضعیت داخلی سازمان محیطزیست نیز شاهد نارضایتی کارکنان این سازمان از برخی انتصابهای خارج از قاعده هستیم. کارکنان معترض معتقدند که ابتکار با سوء مدیریت و نادیده گرفتن نظر کارشناسان و تبعیض فاحش میان مدیران و کارکنان عمل میکند و بدون اعمال کار کارشناسانه برخی از افراد خاص را بهعنوان مدیران سطح بالایی این سازمان منصوب کرده، این در حالی است که برخی از آنان فاقد علم و کارایی لازم هستند.[5] همین اعتراضات کارکنان معترض را به خشم مدیران بالادستی سازمان متبلا کرد و آنان را با طعم تبعید آشنا و به دفاتر دیگری غیر از محل کارشناسی خود منتقل کرد.[6]
در همین زمینه سید مصطفی خوشچشم تحلیلگر مسائل بینالملل با انتقاد از عدم فعالیت جدی ابتکار در اجلاس تغییرات آب و هوایی فرانسه گفت: اصولاً حضوری چنین بیتأثیر و منفعلانه از دولتی که تعامل و تأثیرگذاری بینالمللی شعار همیشگی آن است تعجببرانگیز است چراکه موضع سکوت و تماشا نیازمند شرکت مقاماتی در این سطح از جانب کشورمان نبود.
وی افزود: این در حالیاست که نگاهی به صحبتهای رد و بدل شده بین سرکار خانم ابتکار و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و رئیس این اجلاس تنها ساعتی پیش از انجام این توافق بسیار مهم جهانی بهسادگی نشان میدهد که معاون محترم رئیسجمهور حتی از متن پایانی خبر نداشته و تنها اظهار امیدواری کردهاند که وضعیت کشورهایی که آسیبهای فراوان از تغییر اقلیم دیدهاند مانند ایران و آثاری که جنگ و ناآرامی بر منطقه گذاشته در نظر گرفتهشده باشد.[7]
اما بههرحال آنچه مشخص است تهران این روزها حال و روز خوشی ندارد و آلودگی اثری جدی بر کار و زندگی مردم پایتخت گذاشته و سایه سنگین آن زندگی را برای شهروندان بهشت، جهنم کرده است؛ موضوعی که سازمان محیط زیست برای آن برنامهای ندارد و شهرداری نیز از عدم اعطای تسهیلات و بودجه لازم برای چابک کردن حمل و نقل عمومی از سوی دولت که به نظر بسیاری از کارشناسان راهحل عمده و اصلی مقابله با آلودی هواست، گلایهمنداست؛ این در حالی است که با وامهایی که برای فروش خودرو به مردم اعطا شد باید شاهد حضور 110 هزار خودرو به خیابانها و جادههای کشور و ازجمله شهر تهران باشیم که قطعاً در تشدید آلودگی هوا نقش مؤثری خواهد داشت.
[1] www.mizanonline.ir/fa/news/111001
[2] http://www.baharnews.ir/news/41090
[3] http://www.asriran.com/fa/news/316137
[4] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940215000561
[5]http://www.farsnews.com/13940806000119
[6] http://alef.ir/vdcao6ne649n6a1.k5k4.html?311891
[7] http://www.farsnews.com/13940923000408
[8] http://www.isna.ir/fa/news/94092313452
[9] http://www.entekhab.ir/fa/news/233528
[10] http://www.tabnakkhozestan.ir/fa/news/123640