وقتي نمي داني از کدام نهاد يا ارگان بايد استمداد بطلبي تا در اين شهر شلوغ و پرترافيک در لحظه حادثه به فريادت برسد،وقتي لحظه لحظه زمان انتظار رسيدن امدادگران اورژانس و آتش نشاني به محل حادثه، به مثابه يک سال نوري برايت مي گذرد و شاهد لحظات دردناک جان باختن

به گزارش مشرق در کلانشهر بزرگي همچون تهران که حدود سه ميليون خودرو در آن تردد مي کند و خيابان ها از خودرو به حالت اشباع رسيده است و شهروندان ناچارند ساعت ها در ترافيک بمانند؛ شايد انتظار رسيدن زودهنگام خودرو اورژانس يا آتش نشاني به محل حادثه در پايتخت فکري خوش بينانه يا شايد عبث به نظر برسد.
در اين شرايط ، ناچاري دست روي دست بگذاري و منتظر بماني تا شايد با وقوع معجزه اي نيروهاي امداد و نجات به موقع به محل حادثه برسند و مصدوم را به مرکز درماني منتقل کنند.
البته امداد هوايي بدون هيچ دغدغه ترافيکي قادر است به موقع مصدومان حادثه را به مراکز درماني منتقل کند، در صورتي که وجود عيني داشته باشد و از آن استفاده شود.
با کمک اين امدادگر غول پيکر آهني، حداقل ديگر دغدغه مردن يا زنده ماندن مصدوم را نداري و شايد با وجداني راحت تر از قبل، به زندگي دوباره فرد حادثه ديده مي تواني فکر کني.
شواهد و قرائن موجود نشان مي دهد که در پايتخت، سازمان هاي امدادي استقبال چنداني از استفاده از اورژانس هوايي از خود نشان نمي دهند و حتي در شرايطي با فراموش شدن اين پازل، وجود و کاربرد آن را نفي مي کنند.
اين درحالي است که نتيجه تحقيقات کشورهاي توسعه يافته دنيا نشان مي دهد، از امداد هوايي براي انتقال به موقع مصدومان حوادث به مراکز درماني بسيار استفاده مي شود و به همين دليل آمار تلفات ناشي از تصادفات در آن کشورهاي بسيار کمتر از ايران است.
برخي از کارشناسان شهري معتقدند معابر تهران از شرايط مناسب براي استفاده از امداد هوايي برخوردار نيستند و در صورت استفاده از امداد هوايي بايد متحمل مشکلات بزرگتري شد .
آنان وجود انواع کابل هاي برق و مخابرات و گاز خود را از جمله معارض هايي مي دانند که مانع فرود هرگونه بالگرد در سطح شهر يا حتي معابر مي شود.
عده اي ديگر از کارشناسان نيز براين باورند به رغم وجود همه مشکلات، وجود بالگرد هوايي براي شهر پرترافيکي همچون تهران ضروري است و هنگام مواجه با سوانح مرگ، اين وسيله امدادي مي تواند بسيار کمک کننده باشد.

نجات 400 مصدوم بوسيله اورژانس هوايي در 6 ماهه گذشته در پايتخت

مديرروابط عمومي مرکز اورژانس تهران در اين باره مي گويد: در شش ماهه گذشته سال، توانستيم با استفاده از اورژانس هوايي 400 مصدوم را از مرگ حتمي نجات دهيم و به موقع به مراکز درماني منتقل کنيم .
'حسن عباسي' در گفت وگو با ايرنا مي افزايد:‌ افراد نجات يافته کساني بودند که بر اثر تصادف در آزاد راه هايي همچون آزادگان ،‌ تهران - کرج يا تهران -قم بر اثر سانحه تصادف مجروح و مصدوم شده بودند.
وي تاکيد مي کند اورژانس تهران تنها يک فروند بالگرد در اختيار دارد و در شرايط خاص بحران و حادثه تصادف، از آن براي نجات مجروحان استفاده مي کند.
مدير کل روابط عمومي اورژانس تهران نيز معتقد است شهرتهران داراي شرايط مناسب فرود بالگرد امداد نيست؛ بنابر اين بيشتر در آزاد راهها از اين وسيله براي جابجايي مصدومان مي توان استفاده کرد.
عباسي مي افزايد:‌ در آزادراهها به دليل وجود داشتن فضاي مناسب و امکان فرود، مي توان از اين وسيله امدادي استفاده کرد.
وي يادآور مي شود اکنون چند بيمارستان مهم پايتخت از جمله بيمارستان امام خميني، هفت تير، چمران، فياض بخش داراي پد فرود هلکوپتر امداد هستند که ‌براي انتقال بيماران از اين مکان استفاده مي شود.

فوت 12 درصد افراد بين محل تصادف تا بيمارستان

يک آسيب شناس اجتماعي نيز در اين باره مي گويد: بر اساس يک پژوهش انجام شده، 12 درصد افرادي که تصادف مي کنند بين محل تصادف تا بيمارستان فوت مي شوند.
مجيد ابهري مي افزايد: زمان طلايي براي رسيدن به صحنه تصادف برابر استانداردهاي جهاني کمتر از ده دقيقه است، در حالي که در ايران در زمان خلوت بودن خيابان ها و نبود ترافيک، اين زمان تا 15 دقيقه طول مي کشد که اين امر موجب تلف شدن فرد مصدوم مي شود.
وي تاکيد مي کند: در شهرهاي بزرگ به ويژه تهران سرعت عمل امدادگران اورژانس نقش موثري در نجات مصدومان دارد که اورژانس هوايي در اين زمينه مي تواند بسيار کمک کننده باشد.
وي با يادآوري فقدان فرهنگ مناسب رانندگي و ترافيک در زمان استمداد آمبولانس ها براي عبور از خيابان، مي گويد:‌ اجازه عبور دادن به اتومبيل هاي امدادي براي عمليات نجات يکي از پايه هاي فرهنگ درست ترافيک است که بايد از سوي شهروندان مورد توجه قرار گيرد.
ابهري مي افزايد: نقش امداد هوايي در جاده هاي بيرون از شهر، بيش از درون شهر و در بسياري از اوقات مقدور است .
اين کارشناس علوم رفتاري، فرهنگ رانندگي را يکي از اساسي ترين و پررنگ ترين مباني ترافيک ايمن و زندگي سالم برمي شمرد و مي گويد: عوامل انساني عامل 70 درصد تصادفات است .
وي بي توجهي به مقررات راهنمايي و رانندگي، عدم تمرکز حواس، سبقت هاي نابجا و دهها تخلف ديگر را که گاه باعث بروز تصادفات هولناک مرگ نقص عضو جراحت يک انسان مي شود، از عمده عوامل انساني ذکر مي کند.
وي تاکيد مي کند خارج کردن اصولي و درست مجروحان از خودروها، به موقع رسيدن اورژانس و کارد پزشکي هريک، مي توانند از مرگ يک انسان و بسته شدن دفتر حيات او يا نقص عضو دايمي جلوگيري کند.
وي نظارت درست و دقيق پليس راهور در شهرها، تشديد مجازات رانندگان پرخطر، ندادن اجازه به کساني که کمتر از يکسال گواهي نامه رانندگي گرفته اند، ايجاد اورژانس هاي سريع براي شهرهاي بزرگ را از جمله راهکارهاي نجات به موقع مصدومان حادثه برمي شمرد.
وي همچنين بر اين اعتقاد است آموزش رانندگان و پليس راه براي ارايه کمک هاي اوليه و خارج کردن صحيح مصدومين، ارتقاي فرهنگ ترافيک، اولويت دادن به تردد آمبولانس ها از اهرم هاي کوتاه مدت نجات جان هموطنان است.
يک کارشناس تصادفات نيز مي گويد:‌ استفاده از اورژانس هوايي در جاده هاي کشور بيشتر ميسر است و اين امکان داخل شهر تهران وجود ندارد.
سرهنگ سعيد اسماعيلي مي افزايد:‌ اورژانس هوايي بيشتر براي حادثه هاي مرگ بار جاده ها کاربرد دارد و داخل شهر بدليل وجود شرايط نامناسب امکان استفاده از آن نيست .
وي مي گويد: استفاده از اورژانس هوايي تجربه موفقي است که در همه جاي دنيا از آن استفاده مي شود و در ايران نيز از اين تجربه استفاده مي شود .
وي يادآور مي شود‌ اکنون اورژانس از راههاي متفاوتي همچون موتور آمبولانس براي رسيدن به موقع در محل حادثه استفاده مي کند که با شرايط موجود تهران راهکار مناسبي است.
وي مي گويد: ‌در صورتي که شهرداري اقدام به ايجاد نقاطي در بخش هايي از معابر بزرگراهي يا حاشيه شهر کند، قادر به استفاده از اوژانس هوايي داخل شهر خواهيم شد.
سرهنگ اسماعيلي استفاده از بالگرد هوايي را علاوه بر امدادرساني براي استفاده از گشت هوايي و نيز بررسي وضعيت تصادفات و اعلام راهکار مناسب و دقيق باز شدن گره هاي ترافيکي مناسب مي داند.
به نظر مي رسد استفاده از امداد هوايي در کشور در بحث امدادرساني بويژه در پايتخت بصورت امري مجهول باقي مانده و توجه چنداني از سوي مسوولان به استفاده از اين تجربه موفق دنيا در انتقال به موقع بيمار به مرکز درماني نمي شود.
شايد اگر به بحث اورژانس هوايي به اندازه ديگر مقوله هاي اورژانس و امداد و نجات توجه شود، به خوبي بتوان از زمان طلايي انتقال بيمار به مرکز درماني استفاده کرد و به مصدوم بدحال که با مرگ دست و پنجه نرم مي کنند، جان دوباره بخشيد.