به گزارش مشرق، مشکلات دامدارن و صنایع لبنی مثنوی هفتاد منی است که با وجود گذشت زمان نه تنها حل نشده، بلکه شکل پیچیده تری به خود گرفته است.
نرخ فرآوده لبنی در دو سال اخیر چند مرتبه افزایش اما نرخ شیر خام دامدارن بر خلاف انتظار روند نزولی داشته است. در ظاهر امر و در مرحله قضاوت به نظر میرسد که هر دو صنعت انتظارت به حقی از یکدیگر دارند.
صنایع لبنی نرخ شیر خام را در ایران بالا میدانند و خواهان واردات شیر خام از سایر کشورها برای تولید محصولات خود هستند و چنین مطرح می کنند که با کاهش قیمت فرآوردههای لبنی میتوان علاوه بر اینکه محصولات خود را دربازار داخلی به قیمت مناسبی عرضه کرد، در بازار صارداتی نیز قدرت رقابت خواهیم داشت.
دامدارن بخت برگشته نیز از نرخ کم شیر خام مینالند. با وجود اینکه شیر خام دارای نرخ مصوب 1440 تومان و هزینه تمام شده بیش از 1500 تومان است، درحال حاضر هرکیلوگرم شیرخام خود را به سختی هزار تا هزار و 200 تومان به صنایع لبنی می فروشند و اخیرا با واردات شیر خشک تقلیل نیز یافته است.
نرخ فرآوردههای لبنی نیاز به تجید نظر دارد
با در نظر گرفتن این شرایط در ظاهر امر به هر دو طرف باید حق داد. اما سخنان مدیرکل بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تسنیم پرده از حقیقتی برداشت که ما ورای این تظاهر کردنها است.
ملاصالی گفت: نرخ فرآوردههای لبنی درحالی افزایشی بوده که قیمت شیرخام دامداران و از طرفی قیمت مواد بستهبندی کارخانجات کاهش یافته است.
وی افزود: در واقع هزینه تولید لبنیات کاهش یافته است، اما صنایع لبنی در نرخ محصولات خود تجدید نظر نمیکنند.
ملاصالی گفت: درصورتی که صنایع لبنی درقیمتهای خود تجدید نظر کنند مصرف محصولات لبنی افزایش مییابد و از انباشتگی انبار صنایع لبنی نیز کاسته میشود .
این مقام مسئول تاکید کرد: با ایجاد تحریک در بازار، وضعیت جذب شیر خام دامداران نیز بهبود مییابد و در نهایت به نوعی دیگر به نفع مصرف کننده خواهد بود و فرآودهای لبنی با قیمت کمتری به دست آنها میرسید.
حذف لبنیات از سبد غذایی
بنا بر این گزارش با طرح این مساله برای مردم آنها نیز نظرات جالب و گاها تاسف باری درباره نرخ لبنیات دربازار دارند. یکی از مصرف کنندگان با شنیدن اینکه نرخ شیر خام و مواد و اولیه بسته بندی شیرخام کاهش یافته است میگوید:چرا پس قیمت لبنیات ارزان نمیشود؟ شیر سادهای که سال قبل 2 هزار و 400 تومان میخریدم اکنون 2 هزار و 800 تومان است.
فرد دیگری در این باره میگوید: با افزایش قیمت لبنیات این محصولات از سبد خانوار ما خارج شده است و به خرید پنیر بسنده میکنیم.
شخص دیگر نیز که در حال خرید یک بطری شیر کم چرب است میگوید: باید قیمت فرآودههای لبنی را در ایران مانند تمام دنیا کاهش دهند تا مصرف مردم بالا رود و با فروش بیشتر تولیدکنندگان نیز سود میکنند.
بنا بر این گزارش درحالی که صنایع لبنی خبر از انباشت انبارهای خود از شیر خشک میدهند که دلیل آن کاهش قدرت خرید مردم است.
از طرفی نیز صنایع لبنی حاضر به کاهش قیمت محصولات خود در شرایطی که نرخ شیرخام و مواد اولیه بسته بندی کاهش یافته است نیستند و به الگوی فروشندگی هوشمند؛ سود کمتر، فروش بیشتر اعتقاد ندارند.