کتاب «مرجعیت موروثی یا تشیع انگلیسی» نوشتهی «صالح قاسمی» نگاهی ست گذرا به همین جریانهای افراطگرای شیعه که پرچمدار این اتفاق خاندان شیرازی هستند.
نویسنده در ابتدای کتاب بابیان پیشینهای از دورهی زندگی خانوادهی «سید صادق شیرازی» بهعنوان چهرهی برجستهی از جریان تشیع تکفیری وارد بحث هشدارهای مقام معظم رهبری در مسائل شیعهی لندن نشین میشود. تا در حقیقت توجه و تنبهی بدهد به آیندهی خطرناکِ شکلگیریِ چنین تفکراتی میان شیعیان که عامل اصلی ایجاد اخلال در وحدت میان امت اسلام است. پس از مقدمات و بیان پیشینهی خاندان شیرازی، کمی به جبهههای حمایت گر از این تفکر میپردازد. جبهههای مالی و رسانهای که در لباسِ اسلام، به اصل و اساس آن ضربه وارد میکند.
بعدازاین موارد به برخی شبهات این گروههای تکفیری که به اختلافات دامن میزنند میپردازد و بهصورت مختصر این شبهات را تبیین میکند و سعی در پاسخگویی به این موارد با تکیهبر آراء و نظرات افراد صاحبنظر دارد. نویسنده بابیان آراء و نظرات برخی از مجتهدین و علما، ابهامات و چالشهای پیش رو برای مواجهه با این جریانات را روشن میکند. در پایان هم نظریات علما و صاحبان فن در مورد جریانهای افراطی و تکفیری شیعه را بیان میکند و با فصل الخطاب قرار دادن منویات مقام معظم رهبری کتاب را به پایان میبرد.
آنچه در این کتاب قابل توجه است، این است که نوشتهها و نقلقولها به ارجاعات و مستندات تکیه دارد. ارجاعات پای صفحات از میان دستنوشتهها، روز نگاشتها، خاطرات و همچنین از بین فتاوا و احکام برخی مراجع شیعی است. یکی دیگر از ویژگیهای خوب کتاب این است که ایجاز و خلاصه نگاریها باعث شده است تا سرفصلهای بیشتری مطرح بشود و این امر به انسجام بیشتر کتاب کمک زیادی میکند.
کتاب مرجعیت موروثی یا تشیع انگلیسی تصویری واضح از جریان تکفیری شکلگرفته در تشیع را رونمایی میکند. نویسنده با بررسی سیر اتفاقات رخداده در خاندان شیرازی در حقیقت از دلایل چنین انحرافی پردهبرداری میکند و بابیان چگونگی حمایت انگلیس و رسانههای وابسته به او از این جریان انحرافی؛ رهنمودها و هشدارهای رهبری در این موارد را تبیین میکند.
از نکات قابلتأمل دیگر دربارهی این کتاب، معرفی چهرههای منسوب به این جریان انحرافی ست که در رسانههای مختلف و در شبکههای مختلف ماهوارهای مشغول تبلیغات و تبیین نظریات این تفکرات تکفیری هستند. چهرههایی نامآشنا در مغرض بودن و عناد با جمهوری اسلامی ایران. کتاب مرجعیت موروثی یا تشیع انگلیسی بیان روشنی ست ازآنچه بهعنوان شجرهی خبیثه در درون اسلام ریشه دوانده است و متأسفانه باعث لطمات فراوانی به پیکرهی تفکرات شیعه شده است.
از جمله مسائل مهم جهان اسلام، موضوعی که این روزها باید مورد توجه جدیِ اصحاب اندیشه قرار گیرد، مسئلهی وحدت است. آنچه به فهم بهتر این مفهوم کمک میکند و تبیین این موضوع را هموارتر میکند، توجه به جریانهای تکفیری ست؛ اینکه این جریانها چه پیشینهای دارند، آبشخور این تفکرات در کجاست و توسط چه کسانی هدایت میشوند. در اینکه این جریانات چه اهدافی را دنبال میکنند بحثهای زیادی وجود دارد، اما مهمترین دغدغه در آنها خدشهدار کردن چهرهی اسلام با پررنگ کردن اختلافات مذهبی ست. جریانهای منحط تفکرات افراطگرایی در اهل تسنن و تشیع حاصل برنامهریزیهای سرویسهای اطلاعاتی آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی است که با توجه به آنچه در رسانهها قابلبررسی میباشد، کاملاً پیداست که در راستای دشمنی با انقلاب اسلامی و ایجاد یک حکومت شیعی است.
این جریانات برای ایجاد تفرقه بین فرق مختلف اسلامی جهت تضعیف نیروی مقاومت در میان مسلمانان است. از دیگر اهداف این اتفاقات و برنامهریزیها مشغول کردن مسلمانان به اختلافات داخلی و ایجاد غفلت در آنان نسبت به دشمنی با اسراییل و مسئلهی مهم فلسطین است. متأسفانه این جریانهای افراطی علیالخصوص جریانهای انحرافی شیعی با تحمیل هزینههای زیاد مالی و معنوی، عامل خسارات زیادی در اعتقادات بین شیعیان شده است.
از سویی جریان تکفیری اهل تسنن که توسط آمریکا هدایت و پشتیبانی مالی و فکری میشود و از سوی دیگر جریان تشیع تکفیری که توسط لندن نشینان پشتیبانی عقیدتی و رسانهای و مالی میشوند. شناخت پیشینه و عقبه فکری و سیر انحطاط این جریانات علیالخصوص جریانهای تشیع بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا با این شناخت تبیین بهتری برای انتخاب نوع رویکرد در مقابل این جبهه انجام میگیرد. همچنین راهکارهای بهتری برای چگونگی بصیرت افزایی چهرهی واحد امت اسلامی در اختیار ما قرار خواهد گرفت.
کتاب «مرجعیت موروثی یا تشیع انگلیسی» نوشتهی «صالح قاسمی» توانسته با ارائهی یک پیشینهی کوتاه اما خواندنی از سیر اتفاقات و شکلگیری چنین تفکری در بستر یک خاندان شیعه، بحث خوبی را پیرامون این تفکرات افراطی سامان ببخشد. ارجاعات خوب کتاب به دستنوشتهها و خاطرات و روز نگاشتها، چشمانداز مناسبی برای فهم بهتر این نوع جریانهای فکری منحط برای مخاطب ایجاد میکند. اتکای به آراء و نظرات اهلفن برای پاسخگویی برخی شبهاتی که توسط این جریان به آن دامن زده میشود از ویژگیهای خوب کتاب است که با دیدی منصفانه، نظرات مختلف را حول محور منویات مقام معظم رهبری سروشکل میدهد.
یکی دیگر از ویژگیهای خوب کتاب بیان نظرات مختلف افراد برجسته دربارهی این سیر منحط و همچنین ایجاد یک بستر مناسب برای نقد این جریان است تا مخاطب بتواند قضاوت بهتری نسبت به این اتفاق داشته باشد. آنچه به این روند انسجام میدهد این است که همهی بحثها و نقلقولها حول محور بیانات مقام معظم رهبری شکلگرفته است. فلذا ذهن مخاطب کتاب معطوف به موضوع میماند.
«کتاب مرجعیت موروثی یا تشیع انگلیسی» حول محور همین مباحث، موضوعات و مسائل مهمی را مطرح میکند.کتابی به قلم «صالح قاسمی» که توسط انتشارات «سلمان پاک» منتشر شده است.
جریانهای افراطی از کجا تغذیهی مالی میشوند؟ چه اهدافی دارند؟ آبشخور این تفکرات کجاست؟ این تفکرات و تحرکات به نفع کیست؟ پاسخ به این سؤالات و سؤالات مشابه آنها، به فهم بهتر اوضاع و درک بهتر زمانه کمک فراوانی میکند. ما در شرایط ویژهای قرار داریم که بسیار نیازمند وحدت برای حفظ خط مقاومت هستیم. برای ایجاد بصیرت بهتر نسبت به فرمانهای رهبری باید به این مسائل توجه خاصی داشته باشیم. کتاب «مرجعیت موروثی یا تشیّع انگلیسی» به طرح و بحث این موضوعات میپردازد. در دستهبندیهای منطقی، مسائل پیرامون خانوادهی شیرازیها بهعنوان محور این اتفاقات و رخدادها را تبیین میکند و راهنمای خوبی برای گامهای بعدیِ شناخت ما حاصل میشود. «صالح قاسمی» نویسندهی کتاب محتوای بحث را با توجه به هشدارهای رهبری مبنی بر جلوگیری از این اختلافات، حول محور بیانات ایشان انسجام میبخشد.
تشیع انگلیسی یا شیعه ی لندنی اصطلاحی که مدتی ست بر سر زبان ها افتاده است. پس از اسلام آمریکایی که امام خمینی در برابر اسلام ناب محمدی تبیین کردند، رهبر انقلاب و نخبگان کشور از تهدیدی به نام تشیع انگلیسی پرده برداشتند. تشیعی که از لندن و با حمایت سرویس اطلاعاتی این کشور حمایت ترویج می شود تا محصول تفرقه را در کشور های اسلامی برداشت کند. تشیعی که با هزینه های سنگین تبلیغاتی تمام توان خود را برای پیوند شیعه با خشونت و قرار دادن در مقابل سایر فرق اسلامی تجمیع کرده است.رهبر معظم انقلاب اسلامی در موارد و مناسبت های مختلف نیز بر کلیدواژه های تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی تاکید داشتند.و در بیانات شان تصریح کردند:"به این هم شیعه توجه کند هم سنی. بازی دشمن را نخورند. آن تسننی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیعی که از مرکز لندن صادر شود به دنیا اینها مثل هم هستند. هر دو برادران شیطان هستند و هر دو عوامل آمریکا و غرب و استکبار هستند." (ص۱۷)
اوج اختلاف دیدگاه های سیدمحمد شیرازی با امام و نظام اسلامی در حوادث مربوط به آیت الله شریعتمداری بوجود آمد و باعث شد تا عملا سید محمد شیرازی در حمایت از آیت الله شریعتمداری در برابر حضرت امام قرار بگیرد. این اختلافات با رحلت امام و رهبری آیت الله خامنه ای نه تنها کاهش نیافت بلکه گسترده تر نیز شد و کم کم پا به عرصه ی مخالفت های عملی نیز گذاشت . مجموعه ای از اقدامات منتسبین بیت سید محمد شیرازی و نیز برخی فرزندان وی در داخل و خارج از کشور تحت چتر حمایتی خود سید محمد باعث شد تا عملا جریان شیرازی ها زیر ذره بین نهاد های امنیتی نظام قرار بگیرد.وی در پایان عمر به دلیل مواضعی که علیه جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه گرفتند موجب شد که طلاب انقلابی به درس ایشان نروند. بعد از اینکه درس ایشان خلوت شد و همه از این امر مطلع شدند ایشان علیه نظام صحبت هایی کردند که موجب حصر وی شد.
(ص 41)
ائمه ی اطهار ما و اصحاب خاص آن بزرگواران حتی گاهی برای فروکش کردن اختلافات مذهبی میان مسلمین و کاهش فشار بر شیعه اقدام به مدح خلفای اهل تسنن نیز می نمودند که این رفتار ائمه باید الگویی باشد برای همه ی کسانی که خود را پیرو و شیعه ی آن بزرگواران می دانند تا در رفتار های خویش همواره مصالح شیعه و جهان اسلام را منظور نموده و به امنیت و رفاه شیعیان در تمامی سرزمین های اسلامی نیز اندکی فکر نمایند. متاسفانه رفتار های ناشایست برخی افراد مثل جریان شیرازی در کشور هایی همچون کشور ما سبب شده تا بسیاری از شیعیان در کشورهایی همچون عربستان عراق پاکستان تحت فشار قرار بگیرند و حتی جان خویش را هم از دست بدهند.
(ص 125)
در طول تاریخ اندیشه درمکتب شیعه رسم بوده است که هر کجا نطفه ی فکر و اندیشه ای منعقد می شد و نشو و نمو می یافت نام منطقه ی مذکور بر آن جریان نهاده می شد لیکن بر خلاف این سنت تاریخی و علمی نام جریان شیرازی اساسا برگرفته از نام یک خاندان و فامیل است نه جمعی از صاحبان اندیشه که در شهر شیراز دور هم گرد آمده باشند. هرچند افرادی چون شیخ الازهر به اشتباه این گونه بپندارد که شیرازی ها مستقر در شهر شیراز هستند و با این تصور علمای شیراز را به جلوگیری و مقابله با این جریان افراطی دعوت کند.
(ص 250)