کد خبر 60289
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۹

مشاور زيست محيطي معاون شهردار تهران اعلام كرد: وجود آلاينده «بنزن» در بنزين موجود در سوخت مصرفي خودروها، ‌جايگاه‌هاي بنزين را به يكي از مهمترين كانون‌هاي آلودگي هوا تبديل كرده به نحوي كه تنفس در اين جايگاه‌ها نيز خطرناك است.

به گزارش مشرق ببه نقل ازروابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، وحيد نوروزي افزود: تقريباً همه كاركنان جايگاه‌هاي بنزين به دليل تنفس آلاينده «بنزن» در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند و علاوه بر آن رانندگاني كه به منظور سوخت‌گيري به اين جايگاه‌ها مراجعه مي ‌كنند مانند رانندگان تاكسي نيز در معرض آسيب هاي اين آلاينده‌ خطرناك هستند.
ورود 7 تن آزبست به حلق مردم تهران در هر شبانه‌ روز
وي با تأكيد بر اين كه هواي تهران از نظر ميزان آلاينده‌ها در شرايط بحراني قرار دارد، اظهار كرد: ‌در شرايطي كه كانون‌هاي متعدد و متنوع آلودگي هوا مانند جايگاه‌‌هاي بنزين در سطح شهر پراكنده شده و فعاليت همين كانون‌هاي آلودگي چند روز در سال پايتخت كشور را از فعاليت باز داشته و تعطيل مي‌كند، طرح موضوع آلودگي داخل ايستگاه‌هاي مترو بيشتر به طنز شبيه است.
نوروزي با ارائه آماري از مرگ و مير بر اثر استنشاق ذرات معلق و دي ‌اكسيد گوگرد در تهران، ‌تصريح كرد: موتورسيكلت‌هاي توليدي نو در خوشبينانه‌ ترين حالت دو برابر متوسط جهاني سوخت مصرف مي‌ كنند و اين در حالي است كه خودروهاي كاربراتوري كه ميليون ها دستگاه از آن در كشور وجود دارد، هر كدام به اندازه يك صد دستگاه خودروي انژكتوري آلودگي توليد مي‌كنند.
وي از ادامه مصرف آزبست در كشور با وجود گذشت 4 سال از مهلت 7 ساله ممنوعيت مصرف آزبست در ايران خبر داد و اضافه كرد: 11 سال از مصوبه به صفر رساندن مصرف آزبست در كشور مي‌گذرد اما هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده و بايد ديد چرا داد مدعيان آلودگي در ايستگاه‌هاي مترو در مقابل اتفاق غير قابل بخشش ورود 7 تن آزبست به حلق مردم تهران در هر شبانه‌‌روز در نمي ‌آيد؟

ميزان بالاي آزبست در ميدان تجريش و نقاط مركزي شهر
همچنين مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران اعلام كرد: شاخص آلودگي هواي تمام ايستگاه‌ها در وضعيت سالم قرار دارد و از نظر آلاينده‌هاي گازي هيچ مشكلي در ايستگاه‌هاي مترو وجود ندارد و البته حتي افراد عادي هم مي دانند چون مترو با برق كار مي كند، فاقد هر گونه منبع توليد آلايندگي است.
يوسف رشيدي با تأكيد بر اين كه شركت كنترل كيفيت هواي تهران به عنوان مرجع تخصصي اندازه‌گيري آلودگي هوا، اندازه‌گيري دقيقي در اين زمينه انجام داده، افزود: آلودگي هواي بيرون مترو 10 تا 20 برابر آلودگي هواي داخل مترو است و به عبارتي آلودگي هواي داخل مترو با آلودگي هواي بيرون مترو به هيچ عنوان قابل مقايسه نيست.
وي به نمونه‌ گيري از ميزان آزبست موجود در هواي تهران از بهمن 88 تا ارديبهشت 90 اشاره كرد و گفت: در نقاطي كه بيشترين تردد خودروها وجود دارد، ميزان آلاينده سمي آزبست در هوا بيشتر است و به عنوان نمونه ميدان تجريش و نقاط مركزي شهر بيشترين آلاينده آزبست را در هوا دارند كه اين موضوع سلامتي شهروندان را با خطر جدي مواجه كرده است.
اعلام آمادگي براي توزيع ماسك بين كاركنان جايگاه‌‌هاي بنزين
از سوي ديگر معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك نيز با استناد به اعلام وجود آلاينده «بنزن» در جايگاه‌‌هاي بنزين اظهار كرد:‌ به كساني كه براي كاركنان مترو دل مي ‌سوزانند توصيه مي‌كنيم قدري هم دلشان به حال كاركنان جايگاه‌‌هاي بنزين كه در معرض اين آلاينده خطرناك قرار دارند، بسوزد و براي اين عزيزان نيز فكري بكنند.
شهرام جباري‌زادگان از اعلام آمادگي معاونت آموزش سازمان حمل و نقل و ترافيك براي توزيع ماسك بين متصديان جايگاه‌هاي بنزين پايتخت خبر داد و تصريح كرد: به منظور كاهش آسيب‌هاي وارده به سلامتي اين عزيزان، در صورت درخواست مسئولان مربوطه آماده‌ايم نسبت به توزيع ماسك بين كاركنان جايگاه‌هاي بنزين در سطح شهر تهران اقدام نماييم.
وي با تاكيد بر اين كه بدون ترديد موضوع آلودگي هوا از چالش‌هاي جدي شهر تهران و شهروندان آن محسوب مي شود،خاطرنشان كرد: البته بهتر است به جاي ايستگاه هاي مترو كه از پاك ترين نقاط كلان شهر آلوده تهران به شمار مي آيند، نقاطي كه واقعاً آلوده اند مورد توجه افرادي كه با اظهار نظرهاي غير كارشناسي خود باعث ايجاد نگراني در بين مردم مي شوند، قرار گيرد.