کد خبر 60741
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۸

متروی تهران علاوه بر مشکلات ناشی از تأمین اعتبارات مورد نیاز برای احداث ایستگاه‌ها و خطوط جدید مترو و بهره ‌برداری و نگهداری از ناوگان موجود، ‌با مشکل جدید افزایش نجومی هزینه‌های خدمات دولتی از جمله هزینه‌های آب و برق روبه‌رو شده است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، افزایش بی ‌سابقه‌ تعرفه‌های آب و برق در شبکه مترو بر مشکلات مسئولان حمل و نقل شهری افزوده است.

بر اساس این گزارش هزینه برق مصرفی مترو در شش ماهه قبل از افزایش تعرفه‌ها در سال ۸۹ جمعاً دو هزار و ۵۱۹ میلیون ریال بود که این میزان در شش ماهه بعد از افزایش تعرفه‌ها ۷۷/۳ برابر شده و به نه هزار و ۴۹۷ میلیون ریال افزایش پیدا کرد.

همچنین هزینه آب مصرفی مترو که در شش ماهه قبل از افزایش تعرفه‌ها در سال ۸۹ تنها ۸۹۱ میلیون ریال بود، با بیش از ۵ برابر افزایش (۰۷/۵ برابر) در شش ماهه بعد از افزایش تعرفه‌ها به چهار هزار و ۵۱۸ میلیون ریال افزایش یافت.

از سوی دیگر هزینه برق فشار قوی مصرفی مترو نیز که در شش ماهه قبل از افزایش تعرفه‌ها در سال ۸۹ مجموعا‌ً ۱۵ هزار و ۱۲۱ میلیون ریال بود، با ۴۵/۳ برابر افزایش در شش ماهه بعد از افزایش تعرفه‌ها به ۵۲ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال رسید.

این در حالی است که اخیراً یکی از مسئولان دولتی از افزایش ۱۱ درصدی بهای بلیت مترو به عنوان مکانیزم جبرانی افزایش ۲۷۷ درصدی تعرفه برق مترو بدون این که به افزایش بی‌ سابقه سایر هزینه‌های مترو اشاره‌ای کند خبر داده و اعلام کرده بود: دولت هیچ برنامه‌ای برای اصلاح یا تغییر تعرفه برق مترو در دستور کار خود ندارد.

علاوه بر افزایش هزینه‌های آب و برق، افزایش ۲۰ درصدی هزینه لوازم یدکی و افزایش ۱۷ درصدی هزینه‌‌های تعمیر و نگهداری دارایی‌های ثابت و نیروی خدمات، از جمله مواردی است که هزینه‌های متروی تهران را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.