سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش فعالیت هیئت مدیره سایپا طی دوره 12 ماهه منتهی به 29/1/2/1394 که روز چهارشنبه 13 مردادماه منتشر شد، ارزش فروش داخلی این شرکت در سال 1394 بیش از 10900 میلیارد تومان بوده که حدود یک هزار میلیارد تومان (8.5 درصد) کمتر از رقم سال 1393 بوده است.
همچنین ارزش صادرات محصولات سایپا در سال گذشته 268 میلیارد تومان اعلام شده که 32.8 درصد نسبت به رقم سال 1393 (400 میلیارد تومان) کاهش نشان میدهد.
در مجموع، کل فروش شرکت سایپا در سال 1394 (جمع فروش داخلی و صادرات) حدود 11 هزار و 170 میلیارد تومان بوده که 9.3 درصد نسبت به رقم سال 1393 (12 هزار و 315 میلیارد تومان) کمتر شده است.
با وجود کاهش فروش سایپا در سال گذشته، هزینههای مالی این شرکت 11.3 درصد بیشتر شده و از 1881 میلیارد تومان در سال 1393 به 2093 میلیارد تومان در سال 1394 رسید.
به همین دلیل، زیان خالص سایپا در سال 1394 حدود 81 درصد بیشتر از زیان خالص سال 1393 شد و از 1083 میلیارد تومان در سال 1393 به 1969 میلیارد تومان در سال 1394 افزایش یافت.
بر اساس گزارش هیئت مدیره، مجموع تولید خودروی سواری سایپا در سال 1394 نسبت به سال قبل از آن 7.5 درصد کاهش یافت. سایپا در سال 1393 بیش از 354 هزار خودروی سواری تولید کرده بود که این رقم در سال گذشته به 328 هزار خودرو کاهش یافت.
این روند نزولی در تولیدات تجاری سایپا شدیدتر بوده به طوری که در سال 1394 تولید محصولات تجاری این شرکت (371 هزار) 9.7 درصد کمتر از رقم سال 1393 (411 هزار)بود.