به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پیمان فلسفی قائممقام دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته توسط این کمیته طی 3 سال گذشته را تشریح کرد.
فلسفی در ابتدا اظهار داشت: موضوع پدافند غیرعامل از مباحثی است که سالهاست در کشور مطرح شده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت انقلاب و رویکردهای دشمن در مقابل نظام اسلامی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده است و مقام معظم رهبری در طی سالیان گذشته نیز مرتباَ روی این موضوع تأکید کردند که این موضوع مسئولیت دستاندرکاران نظام را در ارتباط با این مباحث بسیار سنگینتر میکند.
* تعریف پدافند غیرعامل
وی به تعریف پدافند غیرعامل اشاره کرد و افزود: در سیاستهای کلی نظام که توسط حضرتآقا در بهمن ماه سال 89 ابلاغ شد، در حوزه پدافند غیر عامل کشور، در ماده یک آن، پدافند غیرعامل به عنوان هرگونه اقدام غیر مسلحانه در مقابل تهدیدات مختلف دشمن از جمله تهدیدات سخت، نیمهسخت و نرم که میتواند در حیطه مباحث پدافند غیرعامل قرار بگیرد، تعریف شده اما آنچه مهم است، اقدامات غیر مسلحانهای که برای کاهش آسیبپذیری، افزایش توان بازدارندگی کشور و پایداری در مقابل این تهدیدات سخت، نیمهسخت و یا نرم اتفاق بیفتد، پدافند غیرعامل تلقی میشود.
قائممقام دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل با اشاره به ماده 1 سیاستهای کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل ابلاغی مقام معظم رهبری در 20/11/89 که در آن از پدافند غیرعامل به عنوان "مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیبپذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن میشود"، یاد شده است، یادآور شد: این تعریفی است که در ماده (1) قید شده و بر اساس این تعریف و سیاستهای کلی ابلاغی، یک مأموریتی در دبیرخانه پدافند غیرعامل کشور به عنوان مجموعهای که تمام سازوکارهای تدوین، طراحی، برنامهریزی و تصویب اصول و ضوابط استانداردها، معیارها و مقررات و آئیننامههای فنی پدافند را دنبال، پیگیری و نظارت کرده و در دستگاههای مختلف اجرایی کشور آنها را محقق میکند، تعریف شده است.
* مأموریت دبیرخانه پدافند غیرعامل
فلسفی مأموریتی که برای دبیرخانه پدافند غیرعامل تدوین شده است را "تدوین اهداف، سیاستها، راهبردها و برنامههای کاهش آسیبپذیری و الگوبندی و پایش مستمر تهدیدات زیرساختهای اساسی کشور اعم از نیروی انسانی، تأسیسات، تجهیزات، اسناد و مدارک (بر اساس حیاتی، حساس و مهم) در مقابل تهدیدات نرم، سخت و نیمهسخت برای ارتقای پایداری ملی و تداوم فعالیتهای ضروری و تسهیل مدیریت بحران با همکاری دستگاههای اجرایی و غیردولتی برای تصویب در کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور و ارزیابی و نظارت بر پیشرفت آن" برشمرد و گفت که این مأموریت بر اساس سیاستهای کلی نظام تدوین شده و دنبال میشود.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر ما کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور را داریم که در حقیقت نهاد بالادستی است که در دولت تعریف شده و اعضایی دارد که این اعضا احکام خود را توسط رئیس جمهور دریافت کردهاند و بهعنوان یک مجموعه بالادستی سیاستگذاری کرده و راهبردها و خطمشیها را مشخص میکند، به تصویب میرساند و ابلاغ میکند لذا این ساختاری است که برای پدافند غیرعامل در کشور تعریف شده است.
* تشریح عملکرد کمیته دائمی پدافند غیرعامل در 3 سال گذشته
قائممقام دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور درباره عملکرد این کمیته طی سالهای گذشته و در زمان مسئولیت داود احمدینژاد به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور، خاطرنشان کرد: در سال 87 احکام اعضای کمیته ابلاغ و صادر شد، از طرفی دیگر یک سری اقدامات پشتیبانی و سازماندهی و فنی و تخصصی با شکلدهی کارگروههای موضوعی و تخصصی به انجام رسید و یک سری همایشهای ملی به منظور فرهنگسازی در سطح نخبگان دانشگاهی با همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی مالک اشتر در همان سال 87 برگزار شد تا زیربنای فکری و مبانی کار بر اساس مأموریت جدید پدافند غیرعامل کشور با همان نگاه سخت، نیمه سخت و نرم و تغییر رویکردها از سخت به نرم دنبال شود..
"در گذشته و زمانی که پدافند غیرعامل کشور در نیروهای مسلح شکل گرفته بود، مأموریتها و اهداف با نگاه سخت دنبال و در مقابل حملات نظامی دشمن برنامهریزی میشد اما با تغییر رویکردی که صورت گرفت، ما گستره تهدیدات را وسیعتر دیدیم".
فلسفی با اشاره به اینکه "تهدیدات سخت در جای خود و در نیروهای مسلح باید پیگیری میشد که برنامهریزیهای لازم برای آن هم انجام شد"، افزود: تهدیدات نیمه سخت مانند تحریمهای دشمنان و تهدیدات امنیتی و تهدیدات نرم که در چند سال اخیر مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و تمام دستگاههای اجرایی کشور را میتواند تحتتأثیر قرار دهد، در دستور کار دبیرخانه کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور قرار گرفت.
* مهندسی همزمان تهدیدات نرم و سخت در دستورکار کمیته دائمی پدافند غیرعامل
قرار گرفتن "مهندسی همزمان تهدیدات نرم و سخت در کاهش آسیبپذیری زیرساختهای حیاتی، حساس و مهم کشور" در دستورکار کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور در سالهای 88 و 89 از دیگر اقدامات این کمیته بود که فلسفی به آن اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم این نگرش تهدیدات نرم را وارد مباحث پدافند غیرعامل کنیم، لازم بود که ترکیب اعضا تغییر کند که با پیشنهاد آقای داود احمدینژاد و موافقت رئیس جمهور وزرای کشور و علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان وزرای مرتبط با این مقوله عضو کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور شدند و در کنار وزیر دفاع، معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و همینطور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که ریاست کمیته دائمی را به عهده داشت، قرار گرفتند.
* تشکیل کمیتههای پدافند غیرعامل در تمام دستگاههای اجرایی
وی از "تشکیل کمیتههای پدافند غیرعامل تمام دستگاههای اجرایی بر اساس آئیننامه اجرایی ماده 121 قانون برنامه چهارم" به عنوان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور در 3 سال گذشته یاد کرد و با بیان اینکه "به اسناد آئیننامه اجرایی ماده 121 قانون برنامه چهارم باید بالاترین مقام دستگاههای اجرایی رئیس کمیته دائمی پدافند غیرعامل آن دستگاه باشد"، گفت که البته به رئیس دستگاه اجازه شده که مسئولیت این کمیته را به یکی از معاونین خود تنفیذ کند.
* تدوین ساختارهای نظارتی و فرآیندهای پایش تهدیدات
از دیگر اقدامات کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور در 3 سال گذشته که فلسفی به آن اشاره کرد، تدوین ساختارهای نظارتی و فرآیندهای پایش تهدیدات بود.
فلسفی همچنین درباره فعالیتها و اقدامات صورت گرفته در محور آموزش و پژوهش تصریح کرد: در این محور دبیرخانه پدافند غیرعامل کشور در باب فرهنگسازی، ارتقای آگاهی، آموزش عمومی و پژوهشهای نظری و کاربردی فعالیتهای متعددی را در دستگاههای اجرایی تعریف کرد.
* اقدامات کمیته پدافند غیرعامل در حوزه آموزش و پژوهش
وی مهمترین اقداماتی که در محور آموزش و پژوهش صورت گرفته را "انجام آموزشهای حضوری شامل تشکیل کلاسهای دفاع غیرعامل در مباحث تهدیدشناسی و اصولی و مبانی قوانین و مقررات"، "برگزاری همایشها و نشستهای تخصصی در دستگاههای اجرایی و پرداختن به موضوع تحقیق و پژوهش در مقوله پدافند غیرعامل"، "کارسپاری برای انجام تحقیقات و پژوهشهای تخصصی در این زمینه به دانشگاهها و اساتید دانشگاهها" و "تشکیل یک کمیته فنی برای بررسی طرحهای پژوهشی" برشمرد.
* نظارت و ارزیابی فنی پروژهها و طرحهای دستگاههای اجرایی
قائممقام کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور در ادامه به تشریح اقدامات این کمیته در محور زیرساخت یا فنی – مهندسی پرداخت و از "سطحبندی و اولویتبندی زیرساختها"، "تهیه سند برنامه راهبردی برای پدافند غیرعامل"، "نظارت و ارزیابی فنی بر پروژهها و طرحهایی که توسط دستگاههای اجرایی به انجام میرسید و پیشنهاد میشد"، "برنامهریزی برای احصا و طبقهبندی مراکز حیاتی، حساس و مهم در حیطه زیرساختها"، "آموزش کمیته پدافند غیرعامل تمام دستگاهها، "بازدید از مراکز و تعیین سطحبندیها" و "نظارت بر شرح خدمات پروژهها و رعایت اصول علمی و تخصصی که در حین انجام پروژهها صورت میگرفت"، به عنوان مهمترین فعالیتهای کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور در محور زیرساختها نام برد.
* تهیه بیانیه تهدیدات در حیطههای سخت، نیمه سخت و نرم
محور دیگر، "محور تهدیدشناسی" بود که فلسفی در تشریح اقدامات صورت گرفته در این محور گفت: ما در دبیرخانه پدافند غیرعامل به دنبال "تهیه بیانیه تهدیدات در حیطههای سخت، نیمه سخت و نرم" که باید دستگاهها دنبال میکردند، بودیم که الگوبندی این تهدیدات و تهدیدشناسی بر اساس بیانیه مأموریت دستگاهها نیز در دستور کار ما قرار داشت، در حقیقت طی این مدت اسناد پشتیبان راهبردی دستگاهها تدوین شد، نظارت بر تهیه اسناد، تأیید و ابلاغ آنها، آموزش تیمهای تخصصی و ارائه خدمات مشاورهای در خصوص تهدیدشناسی به دستگاههای اجرایی در این حیطه قرار میگرفت که به صورت جدی دنبال شد.
"محور دیگری که بسیار مهم است، بحث برنامهریزی، بودجهریزی و نظارت بر این برنامههایی است که مشخصا از سوی دستگاههای مختلف ارائه میشد. در این حوزه به دنبال تدوین سیاستها، خطمشیها، بررسی و تأیید برنامههای پیشنهادی از طرف دستگاهها و تنظیم و مستندسازی دستور جلسات کمیته دائمی و همنیطور تنظیم صورتجلسات آن و پیگیری مصوبات کمیته دائمی بودیم".
* افزایش تعداد دستگاههای تحت پوشش از 25 دستگاه در سال 87 به 37 دستگاه در سال 89
قائممقام کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور از ابلاغ 35 مصوبه توسط این کمیته به دستگاهها در طی 3 سال گذشته و نیز برنامهریزی، نظارت و تدوین احکام برنامه پنجم در این حوزهها، خبر داد و گفت: اتفاق جالب دیگری که در این حوزه رخ داده و در طی 3 سال گذشته بسیار ملموس است، این است که در سال 87 فقط 25 دستگاه اجرایی تحت پوشش فعالیتهای حوزه پدافند غیرعامل کشور بوده که در سال 88 این 25 دستگاه به 30 دستگاه میرسد، یعنی در طی یک سال کاری 5 دستگاه تحت پوشش فعالیتها قرار گرفت و در سال 89 نیز این تعداد به 37 دستگاه رسیده در حالی که در گذشته و قبل از سال 87 تعداد محدودی از دستگاهها تحت پوشش فعالیتهای پدافند غیرعامل کشور بودند.
فلسفی افزود: این رویکرد از زمانی که مقام معظم رهبری سیاستهای کلی برنامه پنجم را ابلاغ فرمودند و در آنجا موضوع گسترش پدافند غیرعامل را مورد تأکید قرار دارند، در دستورکار ما قرار گرفت و به صورت جدی دنبال شد که 25 دستگاه سال 87 را امروز به 37 دستگاه رساندیم.
* همه قوای سهگانه تحت پوشش کمیته دائمی پدافند غیرعامل هستند
وی این 37 دستگاه را شامل تمامی دستگاههای اجرایی، تمامی وزارتخانهها، و نهادهای هر 3 قوه قضائیه، مقنه و مجریه عنوان کرد و گفت گه هر دستگاهی که ردیف اعتباری مستقل دارد، امروز برای انجام فعالیتهای خود در حوزه پدافند غیرعامل اعتبار دریافت میکند.
قائممقام کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور با اشاره به ماده 198 قانون برنامه پنجم که به موضوع پدافند غیرعامل اختصاص دارد و در تبصره آن قید شده که "پدافند غیرعامل فقط در حوزه تهدیدات نظامی و امنیتی است، دستورالعمل هماهنگی حوزههای پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران با پیشنهاد مشترک دبیرخانه کمیته دائمی پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران به تصویب هیئت وزیران و تایید ستاد کل نیروهای مسلح میرسد"، خاطرنشان کرد: در ماده 199 نیز تصریح شده است که پروژههای موضوع پدافند غیرعامل با پیشنهاد دبیرکل دائمی و تصویب رئیس کمیته دائمی به اجرا در میآید که موافقتنامه آن نیز بین رئیس کمیته و معاونت نظارت راهبردی مبادله میشود.
* تشکیل شورای پدافند غیرعامل استانها به ریاست استانداران
فلسفی اضافه کرد: علاوه بر دستگاههای اجرایی، تمام استانداریهای کشور بر اساس دستورالعملی که در اختیار آنها قرار گرفت، شورای پدافند غیرعامل استان را به ریاست استاندار شکل دادند، یعنی 31 استان کشور امروز شورای پدافند غیرعامل دارند و تمام استانها در تمام حوزهها به احصای تهدیدات خود در حیطههای مختلف پرداختند و راهکارهای مقابله با این تهدیدات را در قالب کارگروههای علمی و تخصصی که تعریف شده و تهدیدشناسی در ذیل آنها انجام میگیرد، بررسی و تدوین کردند، بنابراین یک تلاش منسجم، هماهنگ و مستمر در 3 سال گذشته صورت گرفت تا منویات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش پدافند غیرعامل با جدیت هرچه تمامتر دنبال شود که ما شاهد نتایج و آثار و برکات آن باشیم.
وی ادامه داد: نتیجه اقدامات به عمل آمده این است که امروز فکر میکنیم موضوع پدافند غیرعامل با رویکرد جدید که صرفا مبتنی بر تهدیدات سخت نیست و یک مهندسی همزمان تهدیدات سخت و نرم را دنبال میکند، جایگاه خاص خود را دستگاههای مختلف اجرایی کشور بهدست آورده و این مهمترین دستاوردی است که وجود داشته است.
* تمام وزرا، استانداران و بخش خصوصی با پدافند غیرعامل آشنایی دارند
قائممقام کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه امروز تمام وزرا، استانداران و حتی بخش غیردولتی نسبت به مقوله پدافند غیرعامل آشنایی دارند، تأکید کرد: این فرهنگسازی در سالهای قبل شروع شد و طی چند سال اخیر گسترش یافته و ما آمار بسیار خوبی داریم مبنی بر اینکه تعداد افرادی که آموزش دیدند، با یک رشد بسیار بالا همراه بوده است و مقایسهها نشان میدهد که در طول این سالها زحماتی که کشیده شده، امروز به ثمر نشسته است، اگرچه هنوز در ابتدای راه هستیم، یعنی در موضوع پدافند غیرعامل باید مباحث بسیار گستردهتری را دنبال کنیم اما تمام تلاشهایی که در طی این چند سال گذشته به عمل آمد، برای این بود که مقوله گسترش پدافند غیرعامل در دستور کار تمام دستگاهها قرار بگیرد و تمام قوای کشور نسبت به این موضوع حساس باشند و پدافند غیرعامل را به عنوان یک اصل اجتنابناپیر بپذیرند و در تمام فعالیتها، برنامهریزیها، اقدامات خود و طراحی پروژهها و مباحث اجرایی که در کشور دنبال میشود، لحاظ کنند؛ این موضوع با این رویکرد در دستور کار قرار داشته که این دبیرخانه در نهاد ریاست جمهوری با قوت بسیار بالا مباحث را دنبال میکرد و امیدواریم نتایج آن در آینده هرچه بیشتر خود را نشان دهد.
"به دلیل اینکه لازم بود رویکردها تغییر کرده و نگاهها عوض شود، طبیعتاً بسیاری از دستگاهها ذهنیتشان آنگونه که امروز شکل گرفته، در ابتدای کار شکل نگرفت. خود مقوله پدافند غیرعامل یک مقوله ویژهای بود که باید کار بسیار جدی برای فرهنگسازی و شناختن ابعاد مختلف فنی و تخصصی این موضوع به دستگاهها میشد که این کار شروع شد".
* ابلاغ ضوابط و استانداردهای تهدیدشناسی به دستگاهها
فلسفی "تهدیدشناسی" را یک فن و مقوله علمی و دارای اصول مشخص خواند و با بیان اینکه ضوابط واستانداردهای این موضوع تدوین و به دستگاهها ابلاغ شد، گفت: در ابعاد مختلف ممکن است نحوه برخورد با تهدیدات محسوس و نامحسوس متفاوت باشد؛ برخی اوقات دستگاههایی وجود داشته که تهدیدات محسوس خود را به خوبی حس میکردند ولی تهدیدات نامحسوس برای آنها مشخص نبوده است، بنابراین دبیرخانه پدافند غیرعامل در این زمینه برای تمام دستگاههای اجرایی کشور توصیههای عملیاتی ارسال کرده و با توجه به اینکه کمیته دائمی پدافند غیرعامل دارای اختیارات ویژه از سوی رئیس جمهور است و بر اساس اصل 127، مصوبات کمیته دائمی پدافند غیرعامل به عنوان مصوبه هیئت دولت تلقی شده و توسط این هیئت ابلاغ میشود، این موضوع یک ظرفیت بسیار خوب برای پرداختن به موضوعاتی است که تهدید آنی، تهدید محسوس و یا تهدید غیرمحسوس تلقی میشود که در این راستا در زمان مناسب و مقتضی مصوبات بسیار خوبی به تصویب رسید که توسط دولت ابلاغ شد و در دستور کار دستگاههای اجرایی قرار گرفت، بنابراین از کمیته دائمی تا دبیرخانه و دستگاههای اجرایی هر کدام باید این موارد را بر اساس ابلاغیههایی که به آنها ابلاغ میشود، دنبال میکردند.
* تمهیدات کمیته پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات ناشی از وجود مخازن کلر
وی در ادامه به ذکر نمونههایی از مصوبات کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور در حوزه مقابله با تهدیدات پرداخت و با اشاره به "وجود مخازن کلر در وسط شهرها یا مراکز جمعیتی" به عنوان یکی از این تهدیدات که "هر لحظه ممکن است خطرآفرین باشد و تهدید ایجاد کند"، اظهار داشت: انتقال این مخازن از مراکز پرجمعیت به مراکز امنتر که خطر کمتری ایجاد میکند، یکی از مصوبههای کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور بود که در حال حاضر به صورت جدی پیگیری میشود.
* با ایجاد شغل در مناطق مرزی میتوان ضریب امنیت در این مناطق را بالا برد
قائممقام کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور در ادامه به موضوع امنیت غذایی در بخش کشاورزی، بحث خشکسالی و تهدیداتی که از این طریق بهویژه در مناطقی مرزی و حاشیهای کشور وجود دارد، اشاره و خاطرنشان کرد: با تمرکز جمعیت در مناطق مرزی و ایجاد شغل از طریق فعالیتهای تولیدی بهویژه کشاورزی در مناطق مرزی میتوانیم ضریب امنیت در مناطق مرزی را بالا ببریم.
* پروژه مشترک کمیته پدافند غیرعامل و وزارتخانههای کشور و کشاورزی برای ارتقای امنیت مرزها
فلسفی در این زمینه افزود: به دلیل اینکه ارتقای امنیت مرزها در دستور کار وزارت کشور قرار داشت و وزارت جهاد کشاورزی نیز متولی تأمین غذا و امنیت غذایی بود، یک پروژه مشترک با پیشنهاد دبیرخانه کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور و همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور برای گسترش و ارتقای فعالیتهای تولیدی و کشاورزی در مناطق مرزی کشور با استفاده از روشهایی که میزان مصرف آب را به حداقل برساند، تعریف شد چراکه در آن مناطق در سالهای گذشته خشکسالی داشتیم و میزان مصرف آب در کشورمان بخش کشاورزی بالاست، به همین منظور پیشبینیهای لازم بهعمل آمد که در مناطق مرزی جمعیت تولیدکننده پراکنده نشود، بلکه مستقر شود و حتی افرادی که مهاجرت کردند، برگردند و در مناطق مرزی مستقر شوند تا بتوانیم ضریب امنیت مرزها را با ارتقای معیشت مرزنشینان از طریق فعالیتهای تولیدی بهویژه فعالیتهای کشاورزی در مناطق مرزی بهبود ببخشیم.
* افزایش ضریب امنیت مرزها از طریق توسعه فعالیتهای تولیدی در مناطق مرزی
وی اضافه کرد: جدیدترین اقدامی که اکنون پیگیری میشود و بودجه هم برای آن تعریف شده است، افزایش ضریب امنیت مرزها با فعالیتهای تولیدی در مناطق مرزی است که یک کار پدافندی بوده و وزارت کشور متولی آن است و این اقدامات در مناطق سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی آغاز شده است که این موضوع یک اثر کوتاهمدت ندارد، بلکه این کار اثری دارد که در طول زمان مشخص میشود و شاید فردی هم متوجه نشود. اکنون کشور نیازمند ایجاد شغل است و دولت هم میخواهد برای 2.5 میلیون نفر شغل ایجادکند، لذا محور فعالیتها باید فعالیتهای تولیدی باشد و کشاورزی در کشور ما به دلیل اینکه برخورداری از آب، زمین و منابع خوب و دام باید رأس قرار گیرد.
قائممقام دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور طرح پیشنهادی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری برای کاشت سالانه 500 میلیون اصله نهال در مناطق جنگلی شمال و غرب کشور را از طرحهایی دانست که "به زودی در دستورکار این کمیته قرار میگیرد و اگر تصویب شود، میتواند نقش مؤثری داشته باشد".
فلسفی با اشاره به تهدیدات سایبری تأکید کرد که در ارتباط با ویروس "اکستاکس نت" و جنگ سایبری و مباحثی که در این حوزه وجود دارد، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و کمیته دائمی پدافند غیرعامل مرتباً با دستگاههای ذیربط ارتباط دارد و این موضوعات را دنبال میکند.
* راهاندازی تیمهای واکنش سریع برای مقابله با تهدیدات پرتوی دشمن در حوزه شیمیایی و هستهای
وی از راهاندازی تیمهای واکنش سریع در حوزه «MBC» برای مقابله با تهدیدات پرتوی دشمن در حوزه شیمیایی، باکتری و هستهای در آینده نزدیک خبر داد و گفت که این تیمها در سال 90 از طریق هلال احمر راهاندازی میشود که مصوبه این کار در کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور تصویب شده و اعتبار نیز دریافت کرده است.
* ایجاد شبکه مجازی بومیسازی پدافند غیرعامل کشور
قائممقام دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور همچنین از ایجاد شبکه مجازی بومیسازی پدافند غیرعامل کشور که به صورت مشترک توسط دبیرخانه این کمیته و دانشگاه امام رضا(ع) مشهد صورت گرفته است، خبر داد، و گفت که این شبکه مجازی به آدرس www.irpd.ir اکنون فعال است و تولیدات رسانهای، مولتی مدیا و تولید فیلم و روشهای دیگری را به کار گرفته است که این تولیدات بر روی سایت قرار میگیرد؛ به عنوان مثال فیلمهای دفاع مقدس که بر روی سایت قرار میگیرد و از دل آنها نکات پدافند غیرعاملی آنها در میآید و به صورت کلیپهایی روی سایت قرار دارد.
* رصد، پایش و آسیبشناسی آنلاین عملکرد مدیران در محیط کاری خود با نظارت مردم
فلسفی از دیگر امکانات این شبکه مجازی را رصد، پایش و آسیبشناسی آنلاین عملکرد مدیران در محیط کاری خود با نظارت مردم برشمرد و با بیان اینکه در این سایت همچنین پروژههای دولت از مردم استعلام میشود و آسیبهای این طرحها و نحوه نظارت، نحوه پیشرفت و نحوه اجرا در مقاطع مختلف میتواند از سوی مردم روی سایت قرار بگیرد، گفت: این سایت یک سایت خوب برای تهدیدشناسی و آسیبشناسی و عمومی کردن و بومیسازی فرهنگ پدافند غیرعامل در کشور است که اکنون افتتاح شده و مردم میتوانند از آن استفاده کنند.
قائم مقام دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور در پایان تأکید کرد که این کمیته در بحث مفاسد اقتصادی که "در حیطه وزارت اقتصاد بوده و جزو تهدیداتی است که در آن حیطه تعریف میشود"، ورود کرده و راهکارهای مقابله با آن را بررسی میکند.
قائممقام دبیر کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور از راهاندازی تیمهای واکنش سریع در حوزه «MBC» برای مقابله با تهدیدات پرتوی دشمن در حوزه شیمیایی، باکتری و هستهای در آینده نزدیک خبر داد.