در این مراسم کریمیان، معاون سازمان صنایع هوایی در خصوص طراحی و ساخت پیشرانه توربوجت ملی هوایی (اوج) گفت: این پروژه در سال ۱۳۹۰ به سازمان صنایع هوایی ابلاغ شد و علت این بود که هواپیمای جنگنده ای داشتیم که نیازمند تعمیر موتور بودند.
وی بهره گیری از رویکرد مهندسی سیستم را برای تولید محصولات پیچیده و اجرای پروژه هایی نظیر طراحی و ساخت پیشرانه توربوجت ضروری دانست و ادامه داد: تیرماه ۱۳۹۵ تست عملکردی پیشرانه با موفقیت انجام شد.
وی در مورد دستاوردهای مهم این پروژه توضیح داد: برای شکل گیری و توسعه زنجیره تامین کیفی و قدرتمند در اجرای این پروژه از همکاری ۱۰ دانشگاه و ۳۰ شرکت صنعتی و دانش بنیان بهره گرفته شده است و در صورت تولید انبوه موتور توربوجت ملی، سالانه ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور رقم خواهد خورد.
در این مراسم تورج محمدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه موضوع فناوری و فناوریهای نو، بحث بسیار جدی در کشور است و دانشگاههای ما مصمم اند در انتقال و بومی سازی این فناوریها، نقش اساسی ایفا کنند، اظهار داشت: دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در راستای توسعه فناوری و ارتباط با صنعت، این بحث را جدی پیگیری کرده و نمونه آن، موضوع توربین گاز است که در دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه پیریزی و دنبال شده است.
رضا تقوی دبیر همایش نیز با اشاره به پیشرفتهای عمده و اساسی کشور در زمینه توربینهای گاز و موتور توربو جت «اوج» گفت: محفظه احتراق و کنترل حرارت، ارتعاشات و استحکام، کمپرسور و توربین، کنترل و عملکرد، مواد و ساخت، ۵ موضوع نشستها و محورهای تخصصی این همایش دو روزه را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که ۶۴ عنوان پذیرش شده و ارایه شفاهی می شوند توضیح داد: ۷۸ درصد مقالات را مراکز دانشگاهی ارسال کرده اند که در بین آنها بیشترین مقالات مربوط به دانشکده های مهندسی مکانیک و مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه علم و صنعت ایران است.
دراین مراسم پروفسور نسترینکو استاد دانشگاه هوایی مسکو در مورد «کاربرد موتورهای توربینی کوچک در هواپیماهای مدرن» و دکتر منتظری رئیس پژوهشکده توربین گاز در مورد شبکه توربین ایران، سخنرانی کرد.
وی گفت: ما بیش از سه دهه پر افتخار را در حوزه توربین گاز در کشور سپری کردیم و محصولات مختلفی تولید شده که در حال استفاده است. در دهه اول، تمرکز بر تعمیر و نگهداری و قطعه سازی در صنایع هوایی و تعمیرات نیروگاهی بود. دهه دوم ویژگی اش سه اتفاق همزمان بود. یکی ایجاد صنعت موتورهای توربین، دیگری ایجاد اولین دفتر طراحی موتورهای توربینی و سوم، تولید اولین محصول توربینی کشور به نام طلوع چهار که در طی این سالها، یکی از پر مصرفترین موتورهای کشور بوده است.
منتظری افزود: در دهه سوم، اتفاق بزرگتری رخ داد و دو توربین ساز بزرگ - شرکت توگا و توربو کمپرسور نفت- در کشور شروع به فعالیت کردند که با استفاده از بهترین فرصت های زمان خود، زیرساخت تولید توربین در کشور را فراهم آوردند.
وی گفت: دهه چهارم که حدودا از سال ۱۳۹۰ شروع می شود ویژگیها و الزامات خودش را دارد از جمله اینکه در این دهه، طرح های کلان و ملی و مجموعه ای از فعالیتهای بزرگ را آغاز کردیم که طرح کلان ملی موتور هواپیما از آن جمله است.
وی اظهار امیدواری کرد دهه آینده و سال ۱۴۰۰، دهه حضور جهانی کشور در عرصه توربین باشد.
این همایش ملی توسط دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران و با هدف آگاهی از آخرین دستاوردهای دانشگاهی و صنعتی در حوزه توربین گاز؛ هموارسازی نقشه راه طراحی، ساخت و بهره برداری صنعت توربین گاز؛ استحکام بخشی بیشتر به همکاری های صنعت و دانشگاه و نیز شناسایی گلوگاهها و نیازهای صنعت برگزار می شود.